Vad har för försäkring?

fuji

Trådstartare
Vad har ni för försäkring?

Sitter här och kollar på olika försäkringar till nya valpen (blandis). De som gör mig så fundersam är att dessa är dyrare än vad jag betalar för den andra hunden(portis). Varför är de så? Ja menar baseras inte en del av försäkringen på inköpspriset, å valpen fick vi gratis vilket jag fyllt i. Så vad har ni för försäkring och vad gäller för den?

Senast ändrad:
Sv: Vad har för försäkring?

Det är nog inte livförsäkringen som är dyare utan vet vård försäkringen.
Minst två av de 4 bolag som tecknar djur (vet inte hur det är på de andra två) har raserna indelade efter skade statestik och tvärtemot vad de flesta tror så ligger inte blandras bra till när det gäller utbetalning av skador.
Dock är det skilnad på vilka raser som ingår, därför har IF till exempel två olika blandras grupper efter vilka raser som ingår.

Sv: Vad har ni för försäkring?

Till min renras har jag 40 000 kr. vet.vård + 9000 kr. liv. Självrisk 1400 kr. + 25%. Premien baseras på skadestatistik och blir låg eftersom jag har en frisk ras.

Nu är de ju inte så att jag tycker blandisen är mindre värd och ska ha sämre försäkring bara för de. Men ja blev bara förvånad, men de är väl inte så mycke mer och göra än tecka försäkringen i alla fall. Vore himla olyckligt om de skulle hända något om man är oförsäkrad.

Bra tänkt!
Inte kul att stå hos vet. och inte ha pengar till en op, tex
Nyfiken fråga vilket bolag har du valt?

Blandraser brukar ligga i mitten ungefär. dvs, dom räknas som "normalsjuka" hundar. Din andra hund kanske ligger bättre till sjukdomsmässigt?

Ett tips om man har en blandras med "kamphundsras" i sig är att inte skriva detta i försäkringsansökan. Jag gjorde det till sveland med våran förra hund och fick inte försäkra pga det. Valde då agria. och vi har utnyttjat den försäkringen (ca 10 000) på allergiutredningar. Aldrig varit nått tjaffs!

Det var märkligt att det var skillnad:confused:

När jag försäkrade min valp var det ingen skillnad i pris om den var renrasig eller blandras.

Jag har försäkrat i Folksam.

Liv 5000:-
Dubbel vet.vård: 40000:-
Folksam
Självrisk 1200 + 20%
Årspremie liv: 150:-
Årspremie Vet.vård: 1612:-
Blandras

Jag valde IF då den andra hunden är försäkrad där samt hästen och en del andra grejor. På så sätt får man mängdrabatt. Men de vette tusan, känner mej mest lurad. Ringde till Agria efter att ha pratat med IF om försäkringen men dom skulle ha nästan 700 kr mer. Å ja som tyckte de va mycke redan från början. Inser nu vilken tur jag har haft med försäkringen till andra hunden och hästen. Det är nog därför jag är lite chockad skulle ja tro.
Det är klart hunden är värt de, inge snack om saken där. Skulle väl slänga ut mina sista ören på dom små liven om de skulle behövas:smirk:

Det var billigt! Jag betalar 3400/år för rottisen, hon är mkt dyrare än schäfern av någon anledning. Har Agria. Livbeloppet är högre på rottisen, 10.000 och jag har för mig att vi har 0% o vet vård ligger på samma. Hade ingen aning om att Rottweilern låg så mkt högre än schäfern faktiskt:(

kan inga siffror i huvudet, men har iaf agria liv (8000 kr om han dör innan han är 10 år) och agria plus veterinärvård.
jag betalar 198 kr i månaden och har nog en självrisk på 2100.

Min försäkring kostar 1202 kr/år
Liv på 5000kr
Veterinär vård på 20000 kr
Självrisk 1500 kr plus 20%
Jag har en blandras och är försäkrad i Folksam.

Livförsäkringen kostar 120 kr/år och vet. vård 1080kr.

Jag vet att för många år sedan när jag kollade min gamla hund så skulle det bli väldigt dyrt att försäkra honom, också blandras.

Då -96 skulle hans försäkring kosta runt 300 kr/månad.
Jag tyckte det var dyrt så jag sparade 300 kr/månad istället själv.
Jag har "peppar peppar" aldrig kommit upp ens i självrisken när han varit dålig så i hans fall tjänade jag på att inte ha försäkring.

till ena har jag vet 40.000 + liv 9.000 och till unghunden har jag liv 9.500, vård 40.000 och en avelsförsäkring. jaghar mina hundar i agria. rottisen hade jag i sveland då de var rejält mycket billigare på stora hundar. jag har aldigt behövt använda agria men sveland var jag jättenöjd med då rottisen behövde operera bort tumörer på armbågen, vilket blev dyyyyyrt.

jag betalar ca 250 kr/mån för mina två cockrar nu, rottisen betalade jag ungefär lika mycket för - men då är det en hundras i "högsta risk-gruppen"

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 165
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka