Apropå alla klädtrådar nu
:
Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen "kontorsmänniskor" (konsulter, projektledare etc.) för kläder på sig på jobbet? Vad har ni som jobbar på kontor för något på er?
Mitt praktikföretag sitter i ett större "landskap" med ett antal andra företag. Har inte exakt koll på vad de andra sysslar med, men skulle lite försiktigt vilja sammanfatta det som kategorierna "innovativa tech-företag", "HR&PR konsulter" och "medie-/produktionsbranschen". Är helt klart mansdominerat, skulle tippa att ca. 80-85% av alla i landskapet är män (åtminstone av de jag ser/träffar), och "män 20-35 år" är den helt klart största gruppen. De kvinnor jag träffat är företrädesvis i samma ålder. Vad jag vet, är det öht få personer över 40 här.
Sagt i all välmening; folk är väldigt avslappnat klädda. Med betoning på "väldigt".
(Åtminstone jämfört mot vad jag hade förväntat mig!)
Min stil, tillika det jag känner mig bekväm med och använder till vardags (oavsett om det är skola, praktik, mingel etc!) består av:
- Stram knut, hästsvans eller fläta
- Kritstrecksrandig skjorta
- Mörk kavaj, inte sällan kritstrecksrandig den med
- Mörkblåa eller -gråa highwaistjeans.
- (Mörka kostymbyxor om det är något särskilt!)
- Jordphurs-liknande skor
Enligt mig enkelt, stilrent och otroligt gångbart.
På kontoret sett, är jag uppklädd till tänderna, och mer därtill.
Vanligt förekommande plagg här:
- Stickade oversize-tröjor
- Hoodtröjor
- T-shirt med mönster/tryck
- Ljusa/slitna jeans
- Mjukisbyxor
- Gympaskor
Tog med mina reflektioner från tåget hem till middagsbordet och frågade det konservativa stilproffset no. 1 aka. datakonsulten (pappa!) om detta. Till och med han menade att det har mjuknat lite, man behöver inte ha full kostym för att man är på ett kontor längre, och det har inte han heller (han kör typ samma motsvarande outfits som mig, fast mindre kritstrecksrandigt!
), men han tyckte definitivt att det verkade som att många här hade en "härligt avslappnad stil" som han uttryckte det.
Nu kanske det är jag som är konservativ och färgad av äldre ideal, men jag föreställde mig att man på kontor om inte typ skjorta och mörkare byxor, åtminstone hade en enklare blus som tjej, lite elegantare V-ringad tröja som man (eller tjej för den delen också!), och enklare kjol eller mörkare jeans?
Kunde aldrig i hela mitt liv föreställa mig att ovan nämnda plagg skulle vara såpass vanligt förekommande på ett kontor som framförallt inrymmer tidigare nämnda sektorer? Har alltid föreställt mig kontor inom det privata näringslivet som ganska "konservativa", man ska se "representativ" ut etc? Men det kanske alltså har luckrats upp på senare tid?
Förtydligande! Ovan nämnda är absolut inte ett nedklankande på något sätt, är bara så faschinerad över att det är accepterat att vara så "avslappnat" klädd på kontor, något jag aldrig i hela mitt liv hade kunnat föreställa mig innan jag såg det med egna ögon!