Vad har folk i huvvet egentligen

Gammeln

Trådstartare
Var på ett stallbesök i helgen för att se över deras grovfoder. Väldigt trevliga tjejer som var intresserade av att deras hästar skulle må bra på en rätt foderstat. Dom visade mig runt i stallet och vi gick igenom alla hästarnas hull. Det som fick mig att se rött var en krake till ponny som hade ett utetäcke på sig då den stod INNE i boxen över natten. Dessutom hade kraken ett sånt där halsskydd :eek: Av vilken anledning har man ett fodrat vintertäcke MED fodrat halsskydd då hästen står inne i ett stall där temperaturen ligger på ca +10 grader. Dessutom svettades hästen. :eek: :eek: :confused: :confused:

Sv: Vad har folk i huvvet egentligen

Hmmm ja du det dära lät inte skoj ....Förstår inte hur folk tänker i bland...

Jag förmodar att de inte hade täckesservice i det stallet..jag har sett liknande på andra ställen och de kan inte förstå vad som är problemet,för hästen ska ju ha täcket på sig ute.. :crazy:

I stallet där jag stod förut ingick tyvärr inte täckesservice, därför var vi tvugna att lämna hästarna med utetäcke på när vi gick hem för kvällen :mad:

Jag får också kämna hästarna med täcke på men det gör inte så mkt eftersom det är ett kallstall och bara är några grader varmare inne än det är ute.

Beror ju på vad man ha för temperatur i stallet. Vi har ca 2 plusgrader varmare än ute om det inte är minusgrader (då måste vi hålla det på plus) och det händer att mina hästar får stå med sina ute täcken inne för att det ska torka (utsidan alltså, insidan r alltid torr) och det går bra. Men som sagt det beror på temperaturen i stallet. Jag tycker för övrigt att 10 grader är för varmt. Jag vill ha så lika ute som inne.

Nu svettades denna ponnyn och då är det uppenbarligen fel.

Men annars är det väl vanligt att man låter dem ha utetäcket på sej över natten för att den som släpper ut på morgonen inte ska få så mycket extrajobb. De brukar ha täcken med andasfunktion, och hästarna brukar vara välklippta. Men jag håller med om att det verkar konstigt att en häst ska kunna ha samma täcke på sej inne i plusgrader som den sedan har ute i blåst och kyla. De jag släpper ut på morgnarna har jag erbjudit att jag lägger på dem utetäcket på morgonen, hellre får jag "lida" lite själv då.

*knapplån*

Har man kallstall så är det väl inga problem att ha samma täcke ute som inne - har man det inte så ser jag ingen anledning att ha täcke öht.

Jag mailar, som vanligt, gärna ett ypperligt PM skrivet av elever på Strömshom om hästens värmebalans och täckesbehov.

Elektron skrev:
*knapplån*

Har man kallstall så är det väl inga problem att ha samma täcke ute som inne - har man det inte så ser jag ingen anledning att ha täcke öht.

Jag mailar, som vanligt, gärna ett ypperligt PM skrivet av elever på Strömshom om hästens värmebalans och täckesbehov.
Tar tacksamt emot :) Kan vara intressant att se vad som står där. Läste en artikel nånstans att man inte ska ha täcke på hästar direkt då dom har presterat hårt och är färdiga för dagen.

Hade dom så att av och på med täcke ingick?
Där jag står tar dom in hästarna och om man vill byttar dom även.
Men dom som inte har råd med det få bytta när dom kommer och då står dom inne med utetäckena en tid innan dom kommer.

Tar tacksamt emot Kan vara intressant att se vad som står där. Läste en artikel nånstans att man inte ska ha täcke på hästar direkt då dom har presterat hårt och är färdiga för dagen.

Det har inte jag läst däremot har en veterinär sagt så här vid ett tillfälle, skulle du själv tycka att det var ok med en tjock jacka på direkt efter ett hårt träningspass. Då räknade han inte in ett tunnare svettäcke i detta sammanhang, då den fyllde funktionen att suga upp svetten.

Fladde skrev:
Hade dom så att av och på med täcke ingick?
Där jag står tar dom in hästarna och om man vill byttar dom även.
Men dom som inte har råd med det få bytta när dom kommer och då står dom inne med utetäckena en tid innan dom kommer.

Vet ej om byte av täcke ingick. Sen spelar det ju ingen roll om det ingår eller ej, hästen ska ju inte behöva LIDA bara för att hästägaren inte kan masa sig ut morgon o kväll. Har man häst så får man ju se till att sköta om den också, även tidigt på morgonen :devil:

Jag kommer inte följa den här tråden så om nån vill ha pmet får ni skicka mig er mailadress via PM.

låter ju helknasigt, jag skulle nog inte vilja ha min häst i ett stall där täckes service inte ingår, man sover ju inte med vinterjackan på sig

Antagligen har de väl fallit offer för omgivningens grupptryck, och som så många andra förmänskligat hästen. Det i kombination med okunnig omgivning = ingen att ge goda råd gör att många ponnytjejer (och hästtjejer också för den delen) klär på sina ögonstenar allt för mycket. Tyvärr.

Gammeln skrev:
Var på ett stallbesök i helgen för att se över deras grovfoder. Väldigt trevliga tjejer som var intresserade av att deras hästar skulle må bra på en rätt foderstat. Dom visade mig runt i stallet och vi gick igenom alla hästarnas hull. Det som fick mig att se rött var en krake till ponny som hade ett utetäcke på sig då den stod INNE i boxen över natten. Dessutom hade kraken ett sånt där halsskydd :eek: Av vilken anledning har man ett fodrat vintertäcke MED fodrat halsskydd då hästen står inne i ett stall där temperaturen ligger på ca +10 grader. Dessutom svettades hästen. :eek: :eek: :confused: :confused:

Tja, vad svarade de själva på den frågan?

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 058
Senast: axel
·
Hästvård Erfarenheter om denna hemska sjukdom mottages tacksamt!! Min dotters äldsta häst,25-årige Max har fått denna diagnos tyvärr...
Svar
9
· Visningar
3 228
E
Hästvård Jag känner mig så himlans hjälplös nu och behöver verkligen eran hjälp! :confused: Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 434
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023