Vad har era hundar lärt sig "av bara farten"?

annan1

Trådstartare
Jag har en corgikille som blir två år i mars, världens gladaste och snällaste. Vi har gått lite kurser och tränat "efter skolboken" på en hel del saker, men andra saker har han lärt sig nästan automatiskt utan att jag egentligen ansträngt mig. Det jag är mest imponerad av att han kan utan att jag systematiskt tränat in det, är leta godis. Han ska ska sitta i fotposition och vänta medan jag gömmer godis eller leksak utom synhåll. Sedan ska han vänta tills jag ställt mig vid hans sida och sagt varsågod - DÅ får han leta.

Hela den här processen går egentligen emot hans sätt att vara: han är lekfull och ofta överentusiastisk och kan ha svårt att vänta. Men det här fixar han galant!

Vad har era hundar lärt sig utan att ni behövt jobba på det?

Sv: Vad har era hundar lärt sig "av bara farten"?

Gå i koppel!
Jag har förvisso tränat en hel del kontakt och berömt spontan kontakt från henne ända sen hon var 8 veckor. Men hon såg knappt ett koppel sina första 3 månader hos oss. När hon blev äldre och vi började gå lite mer promenader och promenerade i koppel så gick hon ändå perfekt i koppel utan att dra utan att jag behövde träna på det.
Så himla skönt!
Speciellt som jag fick lägga ganska stort krut på just att gå i koppel utan att dra på den äldre hunden.

Fråga om lov att ta saker ute har min lärt sig. Hon hittar något spännande, springer fram till det och ställer sig med en tass på det och tar kontakt med mig. Då kan jag säga "varsågod" så tar hon det, säger jag "lämna" så går hon därifrån :D

Gå i koppel!
Jag har förvisso tränat en hel del kontakt och berömt spontan kontakt från henne ända sen hon var 8 veckor. Men hon såg knappt ett koppel sina första 3 månader hos oss. När hon blev äldre och vi började gå lite mer promenader och promenerade i koppel så gick hon ändå perfekt i koppel utan att dra utan att jag behövde träna på det.
Så himla skönt!
Speciellt som jag fick lägga ganska stort krut på just att gå i koppel utan att dra på den äldre hunden.

Vi här hemma har en egen teori om detta :D

Våra hundar går väldigt sällan i koppel den första tiden av sitt liv, bara när man absolut måste.
Och vi har märkt att valpar som får börja så, sällan drar i koppel, de accepterar oftast direkt att de har koppel på sig.
Medans valpar som från dag 1 (från de blir sålda) går i koppel, ofta drar osv..
Och som vanligt, undantag finns alltid :D Men inte hos oss :)

Vi har en hund här som tog en egen uppgift. Iofs inte riktigt så du kanske menar med din fråga, men vi fick stor hjälp av detta.

När vi hade grisar som gick ute, så tog hon ett eget arbete här på gården. Och det var att ha koll på så de inte rymde. Hon kunde ligga utanför hagen i flera timmar och ha koll. Kom någon utanför så "vallade" hon snabbt in den igen.
Ibland hände det att en hel hög av grisar kom ut, då var det bara att hämta henne och hon vallade in alla snabbt och lätt.
Hon var toppen med detta och något hon lärde sig helt själv. Aldrig vi hade haft en tanke på att använda några av våra hundar till detta, eftersom de inte är vallhundar :)

För Wahidah är det utan tvekan att gå i koppel. (och hon är en av de där som alltid gått i koppel från att hon var pluttvalp ;))

Båda hundarna kan byta sida om mig när de går kopplade. Säger jag "byt sida" så byter de sida bakom mig, vilket är jättepraktiskt om de redan råkat byta sida av någon anledning och jag inte vill trassla med koppel. Det är inget jag någonsin tränat på.

En annan praktisk sak är att de kan "gå fram!" om vi tex ska gå genom spärrarna vid tåget eller annat ställe där de ska gå först och det är så trångt att de normalt sett inte skulle ha gått ditåt.

Båda hundarna vet vad som menas med "vill ni ha mat?" och säger man "vift vift!" till Aysu så viftar hon ännu mer på svansen :D Säger jag "tass" och håller fram högerhanden så lyfter Wahidah på sin vänstertass, håller jag upp vänsterhanden så lyfter hon sin högertass. Hon är proffs på att ta skillnad på det och det har jag inte heller tränat på.

De hittar båda två till de mest nödvändiga platserna ute, de hittar till min mamma som bor här i närheten och de hittar till hundvakten. Båda har lärt sig hur man får mig att lyfta på täcket för att de ska kunna krypa in under det på natten.

Sedan har båda hundarna på egen hand lärt sig att öppna dörrar...

Ehm. Ja, de kan väldigt många saker :D

Koppel, inkallning, ord som stanna, vänta, ditåt
jag har alltid haft kloka lydiga hundar och alltid haft nån som är äldre ( 4-6 år) ..och dom äldre lär dom yngre tror jag för jag har då aldrig behövt "fostra" mina hundar till det dom kan ...såklart har jag väl det men aldrig tränat att lyda eller dyligt

min sch/bc gick jag på BHK några ggr när han var drygt 7 månader men han kunde all redan ;) ...ledarna var så imponerade av min hund så det var helt otroligt ..han bara kunde ALLT útan att ens ha lärt sig
Här är han på sin 13 årsdag

RIP fina Pepsi

72950_3765581267860_839015816_n.jpg

Att på promenader om de trasslar in benet i kopplet lyfta och trassla ur det själv eller på kommandot "tassen", "sidan" betyder helt enkelt att gå in på vänster sida, Beya har oxå självmant lärt sig att "andra sidan" betyder att hon ska vända andra sidan mot mig när jag tex torkar henne efter regnpromenad.
Finns nog massa mer smågrejer som hör vardagen till som de snappat upp :)

Akta och vänta lärde sig Ruben direkt, det är inget vi har jobbat på direkt utan det bara satt där.

All vardagslydnad som att inte dra i kopplet, att gå lös utan att hälsa på folk och fä, "andra hållet", vänta, stanna, inkallning, "nej" och liknande. "vänta" kopplar han till att stanna bakom, eller vid min sida när vi är ute och går, tills jag säger varsågod. Praktiskt när man ska gå runt en sväng eller liknande och inte ser vad som finns längre fram :)

Det enda jag tränat på är lydnadsmoment för tävling. Jag tycker det är tråkigt att träna vardagslydnad, så jag är glad att jag har en såpass lyhörd och förig hund att han förstår hur jag vill att han uppför sig utan att jag ska behöva tjata :)

Senast ändrad:

För Wahidah är det utan tvekan att gå i koppel. (och hon är en av de där som alltid gått i koppel från att hon var pluttvalp ;))

Båda hundarna kan byta sida om mig när de går kopplade. Säger jag "byt sida" så byter de sida bakom mig, vilket är jättepraktiskt om de redan råkat byta sida av någon anledning och jag inte vill trassla med koppel. Det är inget jag någonsin tränat på.

En annan praktisk sak är att de kan "gå fram!" om vi tex ska gå genom spärrarna vid tåget eller annat ställe där de ska gå först och det är så trångt att de normalt sett inte skulle ha gått ditåt.

Båda hundarna vet vad som menas med "vill ni ha mat?" och säger man "vift vift!" till Aysu så viftar hon ännu mer på svansen :D Säger jag "tass" och håller fram högerhanden så lyfter Wahidah på sin vänstertass, håller jag upp vänsterhanden så lyfter hon sin högertass. Hon är proffs på att ta skillnad på det och det har jag inte heller tränat på.

De hittar båda två till de mest nödvändiga platserna ute, de hittar till min mamma som bor här i närheten och de hittar till hundvakten. Båda har lärt sig hur man får mig att lyfta på täcket för att de ska kunna krypa in under det på natten.

Sedan har båda hundarna på egen hand lärt sig att öppna dörrar...

Ehm. Ja, de kan väldigt många saker :D

Så här långt tänkte inte jag :D Ja då har nog alla mina lärt sig en hel del på eget bevåg :) Fast egentligen lär de sig ju av erfarenheter...

Sarek har varit otroligt lätt hela tiden. Han fattar massor med vardagssaker utan att vi egentligen behöver träna på det. Rio är inte riktigt lika lätt, men han har ändå anpassat sig väldigt fort och lyder fint så länge han är lös. Kopplad är en annan femma *suck*.

Något som de flesta hundar bara fattar automatiskt verkar vara "vänta". Jag har träffat många stökiga hundar som faktiskt sansar sig och väntar med att stöka runt om man säger "nej du får faktiskt vänta lite". Knasigt :D. "Akta" och skånska "gå väck" (=gå bort) verkar också vara halvt inbyggt.

På Toka verkar hennes inkallning vara medfödd för hon har alltid kommit när man ropat, oavsett störning. Hon har heller aldrig lämnat tomten på eget bevåg utan verkar ha förstått var gränsen går utan att jag tränat.

Massor. Ibland tror jag att han förstår allt jag säger.
"Kommandon" som han lärt sig själv är:
Stanna, vänta, hoppa ner, hoppa upp, varsågod, hitåt, däråt, rakt fram, alltid hålla max 20 meter från mig (när han går lös), ät din mat, gå igenom, ta på (oftast läskiga saker), akta, hupp (betyder vänster), kom (betyder höger), sakta, försiktig.

Sen har jag säkert glömt en del, men det här är de jag kommer på nu.

Senast ändrad:

Vi här hemma har en egen teori om detta :D

Våra hundar går väldigt sällan i koppel den första tiden av sitt liv, bara när man absolut måste.
Och vi har märkt att valpar som får börja så, sällan drar i koppel, de accepterar oftast direkt att de har koppel på sig.
Medans valpar som från dag 1 (från de blir sålda) går i koppel, ofta drar osv..
Och som vanligt, undantag finns alltid :D Men inte hos oss :)

Sa ar det for mina tva ... Miss Mandy gatt i koppel fran dag ett och trots traning och massor med repetitioner hander det att hon blir lite "okanslig" och inte bryr sig om att det tar emot.:meh: medan Princess Diva har haft sele eller gatt los tills hon var lite over 7 manader innan kopplet kom fram och sattes i halsband. De forsta gangerna tittade hon pa mig som om jag tankte ta livet av henne:p men hon gar fantastistkt bra och forigt i koppel ... inga drag eller utfall nar det ar pa, sitter hon daremot i selet sa ar det en annan sak.:cautious:

Oh ... och mina hundar har lart sig massor utan traning ... Mandy ar sa bra pa att lasa mig att hon gor vad jag tanker langt innan jag vet det sjalv. Det ar ett stort problem i tavlings sammanhang.:p

Senast ändrad:

Hon har nog lärt sig många vardags som jag tar så för givet numer att jag inte riktigt kan sätta fingret på dem. Höger, vänster och sakta har vi väl inte tränat tränat men det är sådant som funkar ändå. Vad som är tydligast med Ziva dock är att om jag lärt henne något så kommer hon själv på fler tillfällen att nyttja sina nya kunskaper. Att stå på bakbenen är en typisk sådan grej, de var något jag lärde henne som liten och i början fick hon ju ta stöd mot mig. Döm om min förvåning när hon helt spontant reser sig upp och står i "givakt" som en surikat :rofl: Då har hon själv kommit på att hon kan se över saker om hon ställer sig upp. Hade tur att fånga detta på bild förra året och då såg det ut såhär:

487940_511578462219154_1051653582_n.jpg

Jag tror det är någon sorts urhundbeteende? Så gör mina kelpies också :)

Det kan det säkert vara, men min började med det först när hon hade, med min hjälp, fått balans nog. Väldigt charmigt är det oavsett ;)

kl

Jahaja... Jag kan då inte komma på något alls som min har fattat utan träning. Det krävs tragglande och ihärdighet för varenda liten grej känns det som.

Eller vänta! En sak har han faktiskt lärt sig själv. När jag säger: "Nu ska vi sova" så flyger han in i sovrummet och upp i sängen och lägger sig, överlycklig. Vet inte om det är någon slags protest i och med att han blockerar mig från att lägga mig dock. Hunden tar ju nämligen halva sängen... :D

Haha, vad kul! Pappas ena jakthund gör så för att se vilt bättre i högt gräs till exempel. Han kan stå så hur länge som helst.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har sökt på aktivering i forumet men får mest bara upp trådar med ”bruksaktivering”. Och det passar verkligen inte mig och min lilltös...
Svar
16
· Visningar
1 382
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hunden snart 2 år är en omplacering, varit hos oss ca 2mån. Väldigt livlig och ivrig, dock svår att få stopp på i vissa lägen. Behöver...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 275
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023