Vad har era hästar gjort i dag?

Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

KUL;KUL; med massa inlägg!!!!!
Jag och stalltjejen körde fort med bägge på Jägersro milebana..... eller rättare sagt vi körde i en stor vattenpöl under vilken jag tro att milöebanan brukar ligga.
Det var väldigt dumt och vi blev väldigt smutsiga. Jag bestämde på stående fot att nu blir det galoppträning under sadel till banorn aär ok igen, typ i Juli eller så...:angel:
Vallacken gick bra men stoet hänger som vanligt på en töm. Måste ta mig i kragen och börja rida henne och doktor cedaroil ska nog få ta sig en titt på henne...
Vi körde 4 stycken 300 meters intervaller i varje fall. 25-23-21-19

Finns det egentligen nån pålle som inet är på tårna denna årstiden :-)

Djurjouren skrev:
Finns det egentligen nån pålle som inet är på tårna denna årstiden :-)

Japp, shettisdamen som inte fått av sig all päls (klippmaskinen gick sönder mitt i), hon är åt helvete för lat för att någonsin vara på tårna tror jag...:smirk:

Igår körde sambon sitt varmblod, joggade en dryg mil i hyfsat tempo.

Idag har jag kört ena shettisen med släde, joggat på skoterspår i fyra km plus uppvärmning. Ovan nämnda latmask märr fick följa med på släp och sprang lös efter oss hem.

Ska ta mig i kragen och longera/pnh träna min varmblodsvalack senare i em då dottern sover.

Jenny

*kl*
Idag får pållen vila fast han och kompisen lär nog hålla igång rätt ordentligt i hagen ändå :angel: ... Igår var vi ute och skrittade en dryg timme med tryck. Lillkillen börjar bli riktigt duktig på att gå med trycket nu och känns riktigt fin!! :)

I dag har min ettåring fått sig en borstning och sina hovar lyfta. Längtar tills jag kan börja tömköra nu:smirk:

min lilla energiboll är iaf pigg och glad! (oväntat va? :D ) Nästan tvåtimmars skritttur idag med lite trav, tillsammans med hans flickvän :love: jättemysigt.
Leran saknar jag inte precis, blir bra att bara vara travaktiv på sommrarna... :rofl: staaackaars er som måste köra i kladdet... :D

...och sen igår när jag skulle ta ut vallacken och göra vid honom nån timme efter snabbjobbet så står han med en stor ihopskrapad hög med spån under magen och har fått en korsförlamning....

Han var så fin i jobbet, märkte ingenting, jag har tvärtom aldrig känt honom så lugn som då och så händer detta.....
Jag blir så frustrerad av denna häst att jag vill slita mitt hår.

Han har problem med överträning så därför kan man inet träna så mkt alls, men han har oxå problem med korsförlamning........ och då måste man träna ofta..... Få ihop den ekvationen den som kan...

Är korsförlamning och överträning "besläktat"? Vad skiljer blodprovssvaren åt?

Korsförlamningen förebygger jag genom att han knappt får nått krafftfoder och mkt fibrer och olja. Han får hö så mkt han vill, 4 kg lucerstrå, 0,5 kg betfor,100 gram kli (annars blir han kass i magen) 2 dl olja, 300 gram havre och så lite tillskott. Han behöver maten (tror jag) eftersom han när han kom såg ut som ett skelett och de tendenserna finns kvar.

Överträningen förebygger jag genom att på veterinärordination ge honom 1 dl salt om dagen.

Alla tankar är välkomna.

Tillbak atill gårdagen.När jag såg att han hade en korsis så satte jag honom i värmetäcket och lät han stå där i två timmar vilket han njöt av.

Idag gick jag igenom honom med lågfrkevent laser och hittade egentligen inget speciellt, måste ha varit en liten korsis. Han var pigg och glad i hagen och jagade kompisen halva förmiddagen...

Suckar. Underbar häst med fantastiskt steg men så såna problem.

Stoet som är mitt senaste renoveringsobjekt fick stå i värmetäcke idag och igår fick hon laser. Enorma spänningar vänster fram och runt om, bog, hals och mage. När jag kört 5 minuter så skakar hela hon så jag får sluta. Tror att det beror på att hon är inet van att släppa spänningar så när hon väl gör det blri det en sån otrolig cirkulation att hon inte kan hantera det.
Skrämmer mig lite.

Idag satte jag på benmagneter vänster fram och höger bak samt nacken några timmar i boxen. Samt en specialsele som jag gjort åt såna här hästar. Det är en gjord och en brösta där det finns svaga magneter (nackmagneter) på satta på strategiska ställen för hästar med späningar i framdelen. På gjorden sitter de ovanpå manken och mitt under magen, på bröstan sitter de ovanpå halsen och mitt fram på bogen.
Efter två timmar med detta på sig var hon väldigt matt och gick konstigt på höger bak, tror att hon precis upptäckt att hon har ett höger bak.:) Tänker ha det på varje dag i 10 dagar och se till att göra lite koordinationsövningar varje dag med henne.
Se om det hjälper, det brukar det ju göra.

Idag har de gått i hagen och lekt i snön.

Vad intressant det där med magneter!

Vad är det för värmetäcke du använder?

Igår hade min lilla vilding av mig rätt in i ett träd (stoet den här gången) så idag fick hon snällt springa bakom valacken när jag körde lite intervaller. Gick jättebra, hon galopperade så fint så bakom mig när vi drog på och frustade mig i huvudet. :D
Hon är egentligen ridhäst alltså, men tror inte att hon har glömt sin korta travkarriär, för först hängde hon på valacken i trav men sen galoppa hon.
Haha vad jag straffar mina hästar när dom har av mig. :devil:

jag kan berätta om en helt vanlig lördag för en kallblodstravare som heter Brunella:
idag har vi varit och hämtat posten (ca 2 km tur o retur), en lugn promenad i grimskaft för att röra lite på sig. hon är nyss inkörd och vi körde ett skrittpass i vagn igår. det märks att hon börjar bli pigg! studsar mest upp och ner. någon lugn promenad blir det knappast. hämtar även sparken som står ute vid brevlådan. den är VÄLDIGT intressant, men hon går ordentligt bredvid i alla fall. det är svårare att springa runt, runt när sparken hela tiden är i vägen. :rofl:
på hemvägen går vi förbi höladan och hämtar några balar. släpper henne så hon får gå lös. efter att ha inspekterat ladan, galopperar hon hem och står sedan och väntar vid grinden på att bli insläppt till de andra.
så har ännu en dag gått. det händer inte så mycket mer i vår lugna del av världen :cool:
imorgon blir det en tur i vagnen igen.

*knapplån*
Jag känner att jag också måste få skriva va vi hittade på idag. Har nu efter två veckors nervositet tagit mig i kragen så idag bar de av till banan för ett litet lätt snabbjobb. Ganska nöjd om jag få säga de själv:)

Gud vad skönt att kunna släppa lös sin häst bara sådär. Jag bor typ 300 meter från motorvägen och runt om oss har vi bara åkrar som jag är helt säker på att ägarna till hade mördat oss om vi lät hästarna springa lös på :crazy:

Idag har mina hästar bitit shettisarna i rumpan 48 gånger och shettisarna har bitit travarna i haserna 567 gånger.... Ettriga små kryp det där..... Bar ahage för jag har väldig barnvaktsbrist så hel ahelgen får Hagman ta han dom kusarna åt mig.
Skönt att vara ledig ibland. Ska dock ut i stallet när barnen somnat och köra lite laser....

Borde jag kanske ha gjort. Har ju tränat på hela vintern i myrsteg känns de som efter senskadan han drog på sig sista starten för över ett år sen( huvva va tiden går fort) Har vart inne och kollat den flera gånger och allt är läkt och fint, har känns himla bra hemma men det går ju inte och köra lika fort där som på banan. Så ha jag som sagt vart jätte nervig för att ta in honom, dels för att se hur bra träningen verkligen har gått och mycket för att jag har vart jätte rädd att han ska skada sig igen. Porslinshäst som han är:D . Men så tänkte jag att har jag tränat som ja ska så är han ju i form och då är risken betydligt mindre att han gör illa sig. Annars kanske de är dags att sluta. Så vi värmde länge länge och långsamt innan jag vågade släppa på lite, men hej bara va de gick bra sen. Toppade öron och en häst som verkligen suger allt han har(vare sig han får de eller ej) Kändes bra att se han så igen. Körde ett litet lätt "provlopp" alldeles ensam på banan. Förstår inte att det bara är jag som är så dum å står å hänger på låset klockan sju en lördagsmorgon:D
Men även om inte tiden blev den bästa så vet jag ju nu att vi är på gång igen. Så någon vända till så kan vi snart starta:banana:

Efterson matte drabbats av vinterkräksjukan har hästen fått ett par lugna dagar i hagen... Om jag känner mig bättre i eftermiddag tänkte jag försöka släpa mig ut till stallet och skritta en vända med tryckvagnen.

-knappen-
Fia har åkt under klippmaskinen idag, lämnade benen och halva huvudet.

Bar sedan ut på en tur på rakan, uppvärmning sedan 3*1400m i 1,50-1.30 tempo
Avborstning och sen ut igen....

*kl*
Red "gammelhästen" med yngre damen på släp. Först skogspromenad med inbakad snöpulsning, sen en låååång härlig galopp och sedan avskrittning på skogstigen igen. Två trötta men nöjda varmblod.

En av shettisarna körde jag en dryg halvmil med den andra på släp. Yngsta shettisen har inga skor så hon fick gå i hagen och buse med de som var hemma.

Jenny

Släp är alltid trevligt, jag brukar ha mina två shettisar på släp när jag skrittar de stora :-) en halvtimmes skritt för en stor häst är en halvtimmes slängtrav för minshettis :D

Mina har lekt med Hagman i dag oxå. Stoet fick stå i värmetäcke och Vallacken har precis fått en timmes laser.

Min har skrotat i hagen idag, sedan roat sig med att leka elvisp med bakbenen då jag rengjorde och smorde in de elaka skavsåren i karlederna :( stackars liten

Min sköthäst gick lopp och vann!! :love: med typ 30-40 meter! :love:

Nyss kommit in från stallet. Idag har han joggat 1,2 mil med viktmanschetter på frambenen.
Stod inne och torkade en stund och kommer att tillbringa resten av dagen i hagen med sin "tant"

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur