Sv: Vad har era hästar gjort i dag?
...och sen igår när jag skulle ta ut vallacken och göra vid honom nån timme efter snabbjobbet så står han med en stor ihopskrapad hög med spån under magen och har fått en korsförlamning....
Han var så fin i jobbet, märkte ingenting, jag har tvärtom aldrig känt honom så lugn som då och så händer detta.....
Jag blir så frustrerad av denna häst att jag vill slita mitt hår.
Han har problem med överträning så därför kan man inet träna så mkt alls, men han har oxå problem med korsförlamning........ och då måste man träna ofta..... Få ihop den ekvationen den som kan...
Är korsförlamning och överträning "besläktat"? Vad skiljer blodprovssvaren åt?
Korsförlamningen förebygger jag genom att han knappt får nått krafftfoder och mkt fibrer och olja. Han får hö så mkt han vill, 4 kg lucerstrå, 0,5 kg betfor,100 gram kli (annars blir han kass i magen) 2 dl olja, 300 gram havre och så lite tillskott. Han behöver maten (tror jag) eftersom han när han kom såg ut som ett skelett och de tendenserna finns kvar.
Överträningen förebygger jag genom att på veterinärordination ge honom 1 dl salt om dagen.
Alla tankar är välkomna.
Tillbak atill gårdagen.När jag såg att han hade en korsis så satte jag honom i värmetäcket och lät han stå där i två timmar vilket han njöt av.
Idag gick jag igenom honom med lågfrkevent laser och hittade egentligen inget speciellt, måste ha varit en liten korsis. Han var pigg och glad i hagen och jagade kompisen halva förmiddagen...
Suckar. Underbar häst med fantastiskt steg men så såna problem.
Stoet som är mitt senaste renoveringsobjekt fick stå i värmetäcke idag och igår fick hon laser. Enorma spänningar vänster fram och runt om, bog, hals och mage. När jag kört 5 minuter så skakar hela hon så jag får sluta. Tror att det beror på att hon är inet van att släppa spänningar så när hon väl gör det blri det en sån otrolig cirkulation att hon inte kan hantera det.
Skrämmer mig lite.
Idag satte jag på benmagneter vänster fram och höger bak samt nacken några timmar i boxen. Samt en specialsele som jag gjort åt såna här hästar. Det är en gjord och en brösta där det finns svaga magneter (nackmagneter) på satta på strategiska ställen för hästar med späningar i framdelen. På gjorden sitter de ovanpå manken och mitt under magen, på bröstan sitter de ovanpå halsen och mitt fram på bogen.
Efter två timmar med detta på sig var hon väldigt matt och gick konstigt på höger bak, tror att hon precis upptäckt att hon har ett höger bak.
Tänker ha det på varje dag i 10 dagar och se till att göra lite koordinationsövningar varje dag med henne.
Se om det hjälper, det brukar det ju göra.
Idag har de gått i hagen och lekt i snön.