Vad har era hästar gjort i dag?

Djurjouren

Trådstartare
Och varför har de gjort just det?
Mitt sto har jag kört en lååång runda på vägarna häromkring i skritt i tryckvagnen.
Det gör jag för att vi bygger rump och ryggmuskler.

Sen har hon stått en timme i värmetäcke

Fått sin havregiva ökad med 0,5 kg för hon verkar börja tåla det nu.

Idag var hon lite bitchig och ville inte stå stilla när jag och sonen skulle upp i vagnen. SKritten blir lite bättre för varje runda jag kör, hon vågar lägga sig mer i grejorna och DRA istället för att gå som ett fyllo.

Vid ett tillfälle så stannade hon i flera minuter och ställde sig och glo med spetsade öron på något i fjärran. Det är ett positivt tecken för henne så jag lät henne stå där och glo.Hon är en liten tittig och osäker häst när inte flocken är där så att hon stod stilla utan den var en stor glädje för mig.

Min vallack gick bara i hagen, han hade en träff med MR Cedaroil igår...:devil:

Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Min märr tog Hagman hand om idag.I morgon ska jag köra första snabbjobbet för i år.Nervös på hur hon ska kännas,då hon tagit det lugnt för en downperiod.

Ridtur 30-40 min.

För att han ska starta på Måndag... 1640 auto, så han får en ridtur imorgon också... kanske håller galoppen borta:(

Nyinköpta valacken fick en skrittsväng tillsammans med tvååring, han håller på att lära sig att det är en eminent gångart att träna i. På två veckor har hållningen på huvudet sjunkit 5 cm och baksteget blivit 5 cm längre. :idea:

Min pålla har joggat 1,5 mil i skapligt tempo! både hon och husse älskar vintervädret! sen dusch vila och mat ca en timme sen ut till flockeni hagen!

I morse skulle han blivit körd, men hade tappsko se det blev hagen och ny sko, så körningen är kvar, matte sitter här istället och gillar läget, men skall straxt ta tag i körningen, tänkte ta 2 åringen på släp, för hon har vilat hela veckan pga tandis och avmaskningen.
Plogflickan

Mina har ridits ett pass på ridbanan och longerats... Varför?? Jag var med om en skentur i förra veckan vilket resulterade i att min träningsvagn gick sönder... Har inte så stort val nu än att bruka ridträning...

Red gamlingen med yngre blodingen på släp. Skrittade en sväng och galoppintervallade lite på en lägda. Sju intervaller i hyfsat tempo, sen skritt hem. Håller på att bygga upp båda två, har skrittat ofta och länge och kände för att öka dosen lite idag.

Shettisarna har vintertränats, men nu skulle jag ha klippt dem innan jag ökar dosen för dem. Hoppas på att kunna göra det i morgon.

Jenny

Joggade 1.2 mil.
Han var så dryg igår när vi var ute och galopperade, lyssnade inte och bara drog på så jag ramlade av.
Så han fick lida och gå långsamt idag. :devil:

Hehe, hämnden är ljuv :-)
Idag har stoet gått i tryckvagn igen, med lite trav för första gången.... Hon är...hrm.. något förtjust i vänstertömmen.... Gillar inte.

Vallacken ska få en laserbehandling nu i eftermiddag, ska gå sitt första galoppjobb i morgon!!!

Igår skulle jag rida galopp i djupsnö var det tänkt, men när jag kom till stallet så kom stallägaren ut och berättade att det hade dom fixat själva. Hans ena häst stack ut genom stängslet och de övriga 4 hängde på. Uppför och nerför grannens trappa, ut på en åker i full galopp i dnön, drog sedan iväg till grannbyn i snön och kom tillbaka ett bra tag senare, helt svettiga. (Starthästarna var vita av skum under täckena, mina 2 + 1 till var så blöta att det rann snå rännilar under magen) Jag tog min ena och joggade 4 km istället. Jag gissar att min gamling har ont i benen idag.:devil: Så ikväll blir det nog lite lugnare tempo.

Jamen det var väl snällt av dem att rasta sig lite själv så du fick en vilodag :-)

Bara därför var jag ut och jobbade en massa samlande övningar (öppna,sluta mm) :devil: och vad jag hörde så fick isisen sig en slädtur i snön.:devil: :devil:

Tycker ni är dåliga på att uppdatera tråden.Tänkte att det kunde bli en slags inspirationstråd.

Idag har stoet vilat eftersom hon har rätt mkt träningsvärk, fick en timmes laserbehandling.

Vallacken har jag ridit i ridhuset, övade i trav på lång och låg med vikten på ytterfram. Sen körde vi mkt övergångar mellan skolorna i skritt, när man rider in i höger öppna så har han det svårt, det blir ingen mjuk övergång utan han rycker till när han ska lyfta höger bak. Det blev bättre för varje övergång. Han har svårt att länga höger sida.
Jag red honom för att inför varje banjobb så klarar han kurvorna bättre om man rider igenom honom ordentligt dan innan.

Imorgon om vädret tillåter så ska vi köra fort med bägge två ihop för första gången, ser fram emot det.

Jag försökte skritta min pålla i dag! men snön satte sig under hovarna så hon fick "platåskor"!hon fick småjogga nån mil i stället och så övade vi stopp och gå en stung (jag vill att hon ska kunna mer är att bara "tokrusa") men hon är i skaplig form! M

*KL*

Idag har min pulsat i snö och sprungit lite i backar. Vi mötte en gubbe som åkte skidor, såg lite kossor, en traktor, några läskiga vägbommar och 4 grävmaskiner. Händelserikt idag! :D

*snor åt mig en plats*
har ju ingen pålle att travtræna, men måste ændå berætta om min roliga ridtur igår (pållen ær ju trots allt travare... ;) )
Var ute och skulle skritta (på pigg pålle som vilat 3 veckor...) en ny runda (smart Linda, SMART!!! :o ) på asfalt med ganska trafikerade vægar... Vældigt kænslig pålle iaf... :bump: Hittade en JÆTTEfarlig sten! :eek: Var bara tvungen att tværvænda på asfalten, men efter lite øvertalning kom vi førbi. Sen møtte vi sopbilen!!! Då var vi ute och kollade så bonden fixat åkern ordentligt innan snøn kom... :idea: Sen red vi faktiskt førbi ett dagis utan något nervsammanbrott från pållen, allt som springer och skriker kan ju vara hæstætande! Efter varje bil som passerade blev han piggare och piggare och till sist børjade han trava efter varje bil :D Så då var det bara att sakta av, samla lite och trava på en bit på asfalten, jættemysig och kænslig med fin form (før att vara så pigg iaf), mærktes att det var vad han ville før han næstan hoppade fram nær vi skrittade och blev øverlycklig nær han fick trava (lite komplicerat att sakta av lugnt och fint... :angel: ) Var jættemysigt och vi var båda vældigt glada! :banana:
Næ, ska ha førelæsning och nervsystemet nu, måste gå! Træna på ordentligt!!! :bump:

Idag har hästarna fått käk,sedan fick dom gå ut i hagen......:D

Clownen skrittas just nu igång efter en fraktur:crazy: Men,han gör mig svettig varje dag....

Han "äter upp" grimman varje morgon ,helt omöjlig,vill bara leka hela tiden....sedan när utetäcket ska på tar han tag i det och drar av sig på andra sidan:bump:

När vi med svetten i pannan till slut kommer ut,så ränner han staket som en idiot......Och det gynnar ju frakturen.....:crazy:

Det brukar vara folk som är ute å går bredvid hans hage,och vid flera tillfällen har de gått fram och hälsat på honom,och VIPS,så snor han deras mössor och roar sig med,kastar upp i luften och hoppar runt......:bump:

Han är en äkta CLOWN,så jag hoppas vid alla mina makter att han skall bli bra igen:crazy:

De två Russen körs på olika sätt varannan dag,och är nog ovanligt begåvade båda två:)

I lördags fich 3åringen känna på att lunka med 2 andra några varv,första varvet bockade han som en tok,men sedan gick det fint.

På lördag åker vi på ponnyträningsdag på Solvalla,ska bli spännande!De ska bara få lunka runt och titta på omgivningen.

Vi tar det ju m.k.t. lugnt med dem och det viktigaste är att de vänjer sig och blir fina att hantera.

Hälsn//Stally

Stoet fick vila igår och blev bara masserad.
Min nya häst som står inne för att han forserade hagen och det är omöjligt att få ner nya pinnar (han bröt av 4 stycken)

Han blev igår riden för första gången(har suttit på honom 2 gånger innan utan sadel)en sväng . Vi red iväg i skogen i ca. 1 timma. red ner på granngården och skulle testa hur han reagerar på andra hästar (han är hingst) men sa inte ett pip och skötte sig exemplariskt :love: :love:

Idag blir det nog körning om det inte hinner bli så mörkt innan vi kommer hem annars blir det sadel igen !:D
/Cetzy
(PS Han har stått i träning sen han var 1 år och mycket väl hanterad men dock oinriden)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka