Vad har era hästar för personligheter?

Gordon

Trådstartare
Hej
Idag har jag verkligen tagit mig tid och borstat och friserat mm alla mina hästar. Han även rida en tur i skogen.
Man kan ha så roligt åt hästar ibland för dom har så olika personligheter allihopa.
Skriver bara kort om varje då jag har några stycken.

Min 2åriga fullblodsval han är den gosigaste kille jag har just nu.
Han vill alltid bli kliad mellan ganacherna och står och tigger att man ska komma och prata med just honom.När man ska fylla på vatten i boxen så ska han ALLTID dricka ur hinken.
(låter kanske som han är lite bortskämd men inte igentligen, tyvärr har han en rejäl hovbensfraktur så han står på box och har gjort sen 15 sept,Håll tummarna att han blir bra)

Sen har vi quartern han ska alltid hålla på och dra i den andres grimma när man tar in dom från hagen. Han är lite stor och burdus men snäll liksom, alltid hungrig måste smaka på de 4 första högarna som läggs ut i hagen innan han kan bestämma sig.

Criolloval Markess
Ska alltid känna på all med sina läppar idag tex så var jag ute och red i skogen och då jag rider och korsar en led så skulle han snosa lite på pilarna och alla brevlåder stanna han vid och öppna locken.
Han är ju väldigt matglad och tydlig godisgris men jag har inte fått han sån utan sån har han varit sen han kom hit till oss. Han är super charmig och söt med sina små öron.

Criolloval Rikardo
Mkt blyg och tillbaka dragen för människor speciellt nya.
Men är en sån bra lekfarbror. och för att inte tala om att ha som förhäst.Har super koll över gården vem som kommer och går.

Criolloval Tortuga
Ja han är väl den där enkla killen gillar att jobba speciellt när de går fort.
Jag kan inte skriva mer nu nu får ni berätta om era. Jag kan berätta hur mkt som helst men nu är de er tur. Hästar är BÄST ingen Protest!!!:love:

Sv: Vad har era hästar för personligheter?

Vilken rolig tråd! :)
Våra två är också totalt olika, kallblodstravaren är väldigt osäker, känslig, nervös, otålig och lättstressad av sig. Hon blir lätt rädd och löser alla problem genom att försöka springa ifrån dem. Lillponnyn är mycket lugnare. Hon känns mycket säkrare i sig själv trots att hon är ung och hon tar gärna lite tid på sig när man ska lära henne något nytt :) Otroligt att vi har lyckats skaffa två så totalt olika hästar :D

Ja,,olika personligheter finns det gott om :D

Då ska vi se...

Magari
.....är en ganska förnäm dam. Drottning i hagen och gud nåde den som äter mat ur hennes hög. "Plast"mamma åt de flesta yngre hästarna, speciellt ston. Bortskämd :angel: och kan vara en riktig diva. Ser ut som hon vore världens tröttaste häst i stallet men är en riktigt tok vid uteritter och på tävling.
Specialitet:Att leka osynlig. Om hon bestämt sig för att inte vilja följa med in från hagen så blundar hon och tror att hon inte syns. Tar sig en titt för att se om jag står kvar och gör jag det (givetvis) så blundar hon igen. Denna "lek" kan hålla på en stund tills hon inser att "jo, jag syns nog hur mycket jag än blundar" :D.

One of a kind (Uno)
...korsningsbebisen som för tillfället inte bor hemma. En lekfull kille vars bästa kompis är shettisen Molle, storleken spelar väl ingen roll:D.
Om han kunde så skulle han vilja bo i en hösilagebal.
Specialitet:"Varför ska jag ha grimma på mig?". Har under sina 2 1/2 år i livet förbrukat mer grimmor än en normal häst gör under sin livstid. Hänger den inte på sniskan över örat så hänger/ligger den någon annanstans och vart detta annanstans finns skulle jag gärna vilja veta ;).

Rambo
....haflingerkillen som har totalkoll på matte. Råkar matte gå längre än 5 meter bort så "alarmerar" han att "nu får du allt komma, det är ensamt här". Mat är det bästa som finns och det går inte en ridtur utan att han försöker dra ner huvudet för att ta sig en tugga, trav som skritt spelar ingen roll :D (olat som vi jobbar på;)). Fick han välja att återfödas i annan livsform så skulle han nog välja hund, finge han plats i ett knä så skulle han gärna placera sig där.
En smart rackare och otroligt lättlärd. Ett krutpaket i kraftigt format.
Specialitet:Tja..gräset är alltid grönare på andra sidan staketet, säger väl det mesta ;)

Mina tre ungar är också så mycket tvärs emot varandra... :p

Coachmans Pride: Varmblodig travare
Den största BITCHEN i hagen, fast han är en kille :devil:. Ska alltid ha uppmärksamhet. Får någon annan uppmärksamheten av matte ser han till att jaga bort den hästen. Sedan självklart öronen framåt när han tittar på matte och ser såååå gullig ut. Har försökt i snart 4 års tid att bestämma över matte, har dock aldrig lyckats, men försöker i alla fall. Har han tråkigt i hagen så tar man och djävlas med de andra hästarna, speciellt shettisen. Han är idioten som till och med bråkar med ledarstoet.
Fast det mest egendomliga hos honom är ändå när han får godis, speciellt äpplen, han äter inte en ynka liten bit om inte någon annan häst ser honom, han måste tydligen ha "publik" av någon annan häst för att kunna äta...:crazy:
Fast att han är en BITCH älskar jag honom ändå :love:

Leja: Kallblodig travare
Ledarstoet som behåller lugnet nere i hagen så gott hon kan... Älskar att bli ompysslad och få komma ut och luffa i sin egen takt (från snigelfart till bixtens hastighet) En dam med mycket power i sig, varesig det gäller jobb eller bus. Otroligt lugnt psyke. Hon flippar ytterst sällan ur (fast machaller är egentligen monster) Hon har sin plats i hagen och nåde den som försöker ta den av henne...

Sist och minst Pontus Shettlandsponny
En liten charmknutte som verkligen charmar alla i sin väg. Älskar att vara med små barn. En häst som har haft MYCKET djävulskap för sig med har blivit lite bättre på äldre dar. Försöker ibland vara lite "elak" men kan aldrig hålla sig utan öronen åker fram lika fort. Finner sig i det mesta men HATAR att ha täcke på sig. Lägger man på det drar han av sig det innan man har hunnit spänna fast ett enda spänne. (har behöver också bara ha tecke max 10 ggr/år)

Självklart är ALLA hästarna lika matglada.

Haha. Alla är verkligen så olika ja ;) måste säga en rolig sak med min lilla pojk. Om man kliar honom bakom örat en stund så tycker han det är så mysigt och då drar han ner ögonen, som dom gör innan dom ska gäspa typ och så står han så med hängade ögon. Haha det ser jätte kul ut ;D när han gör "rödöga" som jag kallar det, då vet man att han tycker det är myyyyys :D

För övrigt så är han rätt social och gillar att vara med där det händer. Haha, han har också otroliga skills med sopkvasten i stallet. Det visar han gärna upp för dom andra ;) Om man ställer kvasten med skaftet mot hans boxdörr, så tar han försiktigt tag med tänderna överst på skaftet och så ställer han sig och sopar med den fram och tillbaka.

Haha. Han tycker det är jätte kul, Han försöker väl visa oss människor att han också kan ;)

Min donna är en fullfjädrad DIVA :rofl: (possitivt sett)
Ska alltid vara i centrum, vet vad hon vill och inte vill.
Får hon inte som hon vill kan hon bli vansinig. Allt ska vara på hennes vis, både när det gäller människor och andra djur.
Vädigt nonchalant, vill hon inte lyssna gör hon inte det. Har kämpat i 1,5 år med ledarskapsövningar, nu först börjar hon acceptera att jag är lite ledare iaf. Lyssnar jätte bra när man jobbar henne från marken, men dagen efter får man börja om från ruta 1 igen. Lika nonchalant mot andra hästar, är hon inte intresserad av att hälsa (även om det är en ny häst) så gör hon inte det.
Dock jätte kelen och mysig.

En häst med stort hjärt och STORT ego.

Senast ändrad:

Valacken Brunte: Eftertänksam, filosofisk, ganska laid back typ som gärna äter gräs, men vill helst pyssla i landet. Han föredrar fuxston framför svarta märrar och älskar att bada, men då utan täcke vilket ibland inte är så populärt på offentliga platser. Ja, det var Brunte.. en häst med stor stjärt och svart man och snopp, tyvärr obrukbar :love:

Valacken Brunte: Eftertänksam, filosofisk, ganska laid back typ som gärna äter gräs, men vill helst pyssla i landet. Han föredrar fuxston framför svarta märrar och älskar att bada, men då utan täcke vilket ibland inte är så populärt på offentliga platser. Ja, det var Brunte.. en häst med stor stjärt och svart man och snopp, tyvärr obrukbar :love:

Men käre Bill de låter faktiskt som om de skulle kunna var dig själv du beskriver. Hmmmm:angel:

Med tanke på dina sk."ironiska" inlägg i många trådar så är det väl så att du försöker väga upp det du INTE blev utrustad med.

Min tös, en korsning mellan varmblod/halvblod, är den största bitchen man kan tänka sig.. Men så finns det tidpunkter som jag önskar aldrig skulle ta slut..

Igår nafsade hon mig i läppen så det började storblöö' och svullna upp. Visserligen hade hon kunnat bita av mig hela underläppen om hon velat, så hon visste nog ändå lite vad hon syssla med - efteråt såg man hur mycket hon skämdes.. :angel:

I tisdags bråkade hon om allting - allt! Och i onsdags gick hon som en dröm, gjorde allt jag bad om och kunde t.o.m rida joggen med en hand! :banana:

Fröken...en typisk tonåring med hur mycket attityd som helst. Hjärtego tjej som gillar sin matte men andra får gärna passera utan minsta intresse. Men, går någon förbi henne utan att visa henne intresse blir hon sur:smirk:

Raketen...en unge som de flesta. Go och rar men busig. Full av uppsåt. Förvånansvärt företagsam herre trots sin unga ålder (drygt 6 månader, blott)...:D

Har just nu två..

Märren.... har många namn. En häst där man inte får något gratis och som snor åt sig hela armen om man ger henne lillfingret. Var i yngre år en djävul i änglaförpackning men är i dag mycket stabil. En enmanshäst som kommer i galopp till grinden. Lättlärd och otroligt lätt att hantera men speciell att rida. Fantastisk i skog och mark men hopplös på ridbanan, om det inte är kor på den.

Unghästen... Lättärd, nyfiken, social. Lite av en Miss Hyde emellanåt. Inte lika smart som sin mamma, med högre ridbarhet.

mvh Eva

Ferguson -95
Fjording/island, liten och knubbig. Charmknutte som vet hur man gör för att få uppmärksamhet utan att röra sig för mycket. Bekväm. Terränggående, gräsklippare, häcksax, röjsåg.
Asocial mot andra hästar, men har gärna en stor publik att åma för. Billig i drift. Stabil, orädd, tjurig som ett får (och lika ullig), stort ego, men ganska trevlig när man väl lär känna honom. Långsynt, lär sakta, men när han väl kan så sitter det! Puttrar på i sitt eget tempo oavsett hur mycket man gasar. Stark och uthållig, tar sig fram precis överallt.

Tja.. Det enklaste vore kanske att säga att han gör skäl för sitt namn :smirk:
(Ferguson är ett traktormärke för er som inte vet. Ironiskt nog är han döpt efter den Ferguson-modell som kallas "Grålle", då det var hästens namn när han.. hittades. Men eftersom det redan var taget fick han heta Ferguson. Erkänn, det låter mycket coolare!)

Min lilla Skorpa är en oerhört lynnig kuse. Korsning mellan halvblod, ardenner och fullblod. Vissa dagar är han fullblodsunghäst, med hingstfasoner och vill absolut inte lämna sina ston i hagen (men följer med ut ur hagen utan protester, däremot väldigt gnäggig vid iordninggörandet och vid ridning från gården) och vill hellre rejsa i 110 än att jobba ordentligt.

Andra dagar är han en snäll 15-årig ardenner som har halvblodets dressyrkapacitet och då älskar han att göra sidvärtes rörelser och träna på nya moment. Han älskar sin matte, trots att hon övergett honom. Gillar att småtugga på jacka, hår osv. Men kan ändå "råka" ställa ner hoven på mattes fötter då och då. Ibland ser man hur han riktigt siktar :smirk:

I yngre år en riktig utbrytarkung, man hittade honom ofta på fel sida staketet medan restrerande hästar i hagen tittades på honom. Bästa polare med ledarstoet, och gjorde sport av att rejsa och bocka av ridskoleungarna. Lögn i helvete att få in honom från hagen om han redan blivit riden tidigare under dagen... Bestämt och tjurig herre.

Quarter valack 12 år.

Nyfiken, vill alltid stå och kolla vad folk i stallet har för sig. Sällskaplig, ska någon ta in en häst i hagen måste man först klia lite på min häst, han bara älskar besök.

Min gamling till travarvalack är väldigt snäll att hantera, man kan krypa under magen och mellan benen på honom utan att han bryr sig. Men han kan vara lite tittig, och är rädd för vissa saker. Han kan vara ganska lättstressad, samtidigt som han i vissa situationer är en klippa.

Och så är det ju det där med humöret också... :D Han har alltid varit ranghög, och är man ute och rider tillsammans med någon av hans kompisar ska han försvara dem mot andra hästar. Då går han till attack! Han anfaller till och med små föl... :smirk:
I boxen är han väldigt sur, särskilt på vintern när han är mån om att ha all sin mat ifred. Om man så mycket som tittar på honom när han äter så hugger han, och går man in i boxen blir han inte glad :devil:
Men jag tycker ju att han är så rolig så jag kan ju inte låta bli att retas med honom :D Och det räcker med att jag lyfter ett finger så skärper han sig.
Dels ligger hans humör i generna, hans farfar var ökänd för att sparka av revben och bita av fingrar på folk... Och så behöver han nog ett ganska stort personligt "space"...
Han är inte så flockbunden, men det har hänt att han har sprängt staketet eller hoppat över (!) när någon av de andra hästarna har gått ut ur hagen. Andra gånger har han stått kvar i hagen och vilat när kompisen har rymt... Jag tror att han trivs med att ha kompisar, även om han är van vid att stå själv och inte gärna visar att han uppskattar sällskap.

Han älskar morötter, men är rädd för äpplen, hårdbröd, hästgodis, övrig frukt m.m :D

Några bilder för att förtydliga det hela:

Det är alltså han till höger :D

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästars personlighet?? Hm, tål att tänka på.

Talonay Varmblodig travare. Stallets fegis allt är läskigt(men det börjar bli bättre), lägst i rangordningen. Har superkoll på omgivningen, inget går hans näsa förbi. Yster att rida men ändå samarbetsvillig i den mån han kan. Ivrig att komma iväg. inga problem med att sadla eller tränsa. Ursnäll att pyssla med, tycker om att bli borstad, men kom inte med någon piggborste då kittlar det. Kissar sällan inne i boxen, ska man rida honom på morgonen måste man rasta honom för han kissar inte heller under ryttare.

Milla Svenskt Varmblod. Lite tuffare, andra i rang kan vara ganska grinig. Pratar med en när det är dags för utfodring. Är inte alla hästar i hagen får hon spader och står vid grinden och gnäggar tills alla är samlade i hagen. Jobbar bra när man rider henne trots sura miner mot polarna i mellanåt. Ibland kan hon rycka till för tex en sopsäck hon sett 58tusen gånger. Eller båten vi har vid ridbanan, minst sagt tigrar som hoppar fram där ibland. njuter i fulla drag när hon borstas, typ somnar. Har jättebrått när man ska tränsa det kan inte gå fort nog enligt henne. Sadla nja inte så kul. då kan hon bitas om man inte passar sig.

Nezze Svenskt Varmblod. Kungen i hagen! Kollar alla höhögarna vilken som är bäst innan han bestämmer sig för vilken som är hans, kan gå och kolla en gång till för att vara riktigt säker.
Allt som går att tugga i sig vill han ha, dvs ett litet matvrak. Cool kille som inte skräms av något i första taget. Han njuter i fulla drag när jag borstar honom, speciellt i ljumskarna då myser han. Lite av en pjåska är han, har han tex mugg eller så drar han åt sig benet och tycker att jag är botten när jag gör rent. Matte hur kan du plåga mig så!! Alltid den som kommer först när jag hämtar in hästarna på kvällen. Dånar av om man sadlar honom i stallgången, så det fixar vi i boxen eller i hagen. Villig att bli tränsad men inte så som Milla.

Ja det är säkert mer jag inte kan komma på nu....
Mvh Lena

Han låter ju lite som min fd medryttarhäst! :) Han va en riktig ensamvarg, sket fullständigt i andra hästar. Men kom de för nära, då j*vlar!! Han jagade gärna ut andra hästar genom staketet, och en tvåårig unghäst attackerade han så den trillade på eltråden :eek: Och gud nåde den häst som vågade gå nära hans mat!!

Men mot människor var han en ÄNGEL, skulle aldrig ha gjort en något ont :love: Kunde rida honom utan både sadel och träns.
Kommer ihåg en gång när jag trillade av ute i skogen (va inte hans fel på nåt sätt, va jag som inte hade spänt sadelgjorden :p ) och slog i huvudet. När jag slår upp ögonen står den underbara hästen med halsen rakt ovanför mig och "vakar". Sen nosar han så försiktigt på mig och kollar att jag är ok, som om jag hade varit ett föl elle nåt :love:
Om man nån gång mådde dåligt eller hade huvudvärk kändes det som han fattade det på en gång och skulle nosa på en hela tiden och kolla hur det va med en. Fan vad jag saknar den hästen!! :love: :cry:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat