Sv: Vad har era hästar för blup??
Nu tänker jag alltså helt och hållet på förväntat resultat på en planerad avkomma och inte på ridegenskaper på individen själv.
När det är ridegenskaper på individen är det individen som gäller allra högst. Då är egentligen inte BLUP särskilt intressant. Särskilt inte totalBLUPEN.
Statistikexpert är jag inte, men en sak du också ska ha koll på är hur många avkommor till individen det finns och hur många avkommor av dem som är bedömda. Ju fler desto säkrare.Och totalsumman är inte särskilt intressant. Det intressanta är de olika delsummorna.Jag är inget vidare bra på statistik så nu frågar jag er som har lite bättre koll på sådant:
Hur hög ska egentligen procenten för säkerheten vara för att det ska vara lönt att börja titta på BLUPen? Min tanke är att om säkerheten ligger under typ 65% så är BLUPen ganska värdelös eftersom den inte baseras på tillräcklig statistik?
*Hoppas här är någon expert på statistik som kan svara på detta*
Nu tänker jag alltså helt och hållet på förväntat resultat på en planerad avkomma och inte på ridegenskaper på individen själv.
När det är ridegenskaper på individen är det individen som gäller allra högst. Då är egentligen inte BLUP särskilt intressant. Särskilt inte totalBLUPEN.