Sv: Vad har era hästar för blup??
Det är inte så lätt att avla kan man väl sammanfatta det med, även om man använder 2 individer som är bedömda och som tillsammans gett bedömda avkommor tidigare kan nästa föl bli en medelmåtta.
Så BLUP precis som bedömning, personligt intryck, tävlingsresultat osv är en kofficient som man kan använda. Jag valde till mina första föl hingstar som då hade över 115 i BLUP för det kändes som en extra garant i och med att jag inte visst hur bra stona skulle nedärva det som jag tycker är bra med dem.
Jag är nöjd med resultatet sammanfattningsvis, tex Sokka
Hennes mamma har idag 98 i BLUP, med 53% säkerhet... Men hennes pappa Spuni har 120 med 96% säkerhet. Sokka själv har 109 med 60% säkerhet, vet inte hur mycket en framtida bedömning kommer att ändra på det, men jag tycker allt att hon är skitfin. Inte bara för att hon har en pappa med hög BLUP utan för att hon ärvt även sin mammas kvalitéer, som är svårare att utläsa ur hennes BLUP och nån bedömning har inte blivit av för hennes del, vi får väl se vad framtiden bär med sig.
Poängen i alla fall är att även om BLUP inte är allt, så är den en faktor som man definitivt kan ta till sig när säkerheten byggs upp genom bedömda avkommor osv.