Vad har era hästar för blup??

Sv: Vad har era hästar för blup??

Men vad har era hästar för säkerhet på sin BLUP?

Rodi 56 %
Skuggi 64 %
Snekkja 62 %
Álma 61 %
Svala 76 %
Askja 62 %
Logi 61 %
Finette 59 %

Den enda som är visad är Svala (tot 8,01 ext 8,27 rid 7,84). Hon har även visade föräldrar och halvsyskon.

KL

Annat statistiskt material med så låg säkerhet som de flesta av våra hästar har i BLUP skulle i de flesta fall inte uppmärksammas särskilt mkt utan avskrivas som oanvändbar i studier pga av sin låga säkerhet (det krävs inte särskilt omfattande studier i statistik för att få detta inpräntat).
Därför kan jag inte upphöra att förvånas hur mkt vikt och intresse många verkar ha för BLUPen.

Det är inte så lätt att avla kan man väl sammanfatta det med, även om man använder 2 individer som är bedömda och som tillsammans gett bedömda avkommor tidigare kan nästa föl bli en medelmåtta.

Så BLUP precis som bedömning, personligt intryck, tävlingsresultat osv är en kofficient som man kan använda. Jag valde till mina första föl hingstar som då hade över 115 i BLUP för det kändes som en extra garant i och med att jag inte visst hur bra stona skulle nedärva det som jag tycker är bra med dem.

Jag är nöjd med resultatet sammanfattningsvis, tex Sokka

Hennes mamma har idag 98 i BLUP, med 53% säkerhet... Men hennes pappa Spuni har 120 med 96% säkerhet. Sokka själv har 109 med 60% säkerhet, vet inte hur mycket en framtida bedömning kommer att ändra på det, men jag tycker allt att hon är skitfin. Inte bara för att hon har en pappa med hög BLUP utan för att hon ärvt även sin mammas kvalitéer, som är svårare att utläsa ur hennes BLUP och nån bedömning har inte blivit av för hennes del, vi får väl se vad framtiden bär med sig.

Poängen i alla fall är att även om BLUP inte är allt, så är den en faktor som man definitivt kan ta till sig när säkerheten byggs upp genom bedömda avkommor osv.

Håller med!

Jag blir bara så frustrerad då BLUPen diskuteras som en garant för kvalité när det egentligen bara är statistiskt material och för att bättre förstå vad BLUPen egentligen innebär så kan det vara bra med lite allmän kunskap om statistik.

Brandybus: Säkerheten står som en procentsiffra i själva uppräkningen av BLUPen på WF.

Mina hästar:

Filma 97
Rispa 89
Bráði (förväntade) 90,5

Filma är visad med totalt 7,40 har jag för mig (rideg 7,04 ext 7,94) men ska förhoppningsvis visas om :)

Ísól - 124
Ósk - 110
Spurning - 111
Glíma 112
Elding - 113
Perla - 110
Astsael - 115
Hugmynd - 113

De ston vi använder/kommer använda mest i avel.:)

KL

Annat statistiskt material med så låg säkerhet som de flesta av våra hästar har i BLUP skulle i de flesta fall inte uppmärksammas särskilt mkt utan avskrivas som oanvändbar i studier pga av sin låga säkerhet (det krävs inte särskilt omfattande studier i statistik för att få detta inpräntat).
Därför kan jag inte upphöra att förvånas hur mkt vikt och intresse många verkar ha för BLUPen.

Håller helt med dej. Sannolikhetsfaktorn/säkerheten tar alldeles för lite plats i diskussionerna.

*kl*

Med lite hjälp från Michis hittade jag det här-

Mina två:

Snorri från Skegrie (e. Birkir ue. Aegir från Olstorp)
BLUP 106
58%

Múninn från Hemmesta (e. Odinn från Kalvsvik u. Moda frá Hrafnkellstödum)
BLUP 97
56%

Mammas gamle pålle:

Villingur frá Ísabakka (e. Örvar frá Nedra-Asi ee. Hervar frá Suadarkroki)
BLUP 102
62%

Hos oss är samtligas säkerhet låg, 55-61 %. Samtliga är unga ston så det återstår att se vad det blir av dem...

Tildra Blup 104 (ext 100 / rideg 105.) Bästa enskilda siffra 110 för pass så vi ska ut på race i det sen =)
Drottning Blup 104 (104 / 103)
Idunn Blup 101 (105 / 100)
Prinsessa Blup 102 ( 96 / 104)
Silfurþerna Förväntad Blup 99, ej reggad än född 2008
Kría Förväntad Blup 103, ej reggad än född 2008

Min valack har 116 i blup. Och det ser man på honom, han e jättesnygg.. ;)

Hur räknar man ut hästens blup?

hur tar man reda på blup och % ? jag vet bara på ett ungefär men vill veta exakt.

mycket har ju att göra med om mamman är visad eller inte oxå för e den inte visad så får ju alla ungefär samma summa(för stona alltså). men stona kan ju vara helt olika.

Worldfengur. Thengill har 100 (exteriör 93 ridegenskaper 102) säkerhet 58 %. Glampi har 103 (exteriör 105 ridegenskaper 102) säkerhet 54 %.

En till intressant sak är faktiskt åldern på hästen - för blupen sjunker om hästen/ släkten inte "bevisar" sig.

Personligen ser jag Blup som en intressant fakta, men alls icke allenarådande. Dock tror jag att om systemet byggs ut och omfattar tävlingar och inte minst fler bedömda hästar, så kan det bli mycket bättre. Och sen beror det på i vilket syfte man använder den: det finns många sätt att läsa statistik, och som man frågar får man svar ;)

Worldfengur. Thengill har 100 (exteriör 93 ridegenskaper 102) säkerhet 58 %. Glampi har 103 (exteriör 105 ridegenskaper 102) säkerhet 54 %.

tack för att du tog reda på det:)
jag tror att som någon sa att det kan sjuka med va? för om jag inte minns helt fel hade thengill 103 innan om de inte var 102 men det var mer än 100 iaf. men det är rätt bra det med:)
med tanke på att ingen av mina hästars mammor är visade så är det ju rätt bra siffra endå.
skulle vara spännande att se hur mkt de skulle få om mammorna blev visade.

glampis mamma har rätt hög blup men hans pappa har ganska låg då pappans mamma inte var visad och haft ovanligt låg blup typ 80 någonting även fast hon fick jättesnygga avkommor så sänks ju allt för alla andra så blupen är ju som sagt inte allt det är ju inte riktigt hela sanningen.

det finns många sätt att läsa statistik, och som man frågar får man svar ;)

Jag håller med dig och tycker också att BLUPen kan ge bra information men det jag försöker säga att BLUPen är just statistik, och i de flesta fall med mkt låg säkerhet, och inte nån form av magisk siffra:).

Jag är inget vidare bra på statistik så nu frågar jag er som har lite bättre koll på sådant:
Hur hög ska egentligen procenten för säkerheten vara för att det ska vara lönt att börja titta på BLUPen? Min tanke är att om säkerheten ligger under typ 65% så är BLUPen ganska värdelös eftersom den inte baseras på tillräcklig statistik?
*Hoppas här är någon expert på statistik som kan svara på detta*:laugh:

*kl*

Hästen jag tittar på för eventuellt köp har 105 på exteriör, 107 på ridegenskaper och 108 totalt. Säkerheten vet jag inte eftersom jag inte är medlem på Worldfengur.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
956
Senast: Niyama
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 629
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka