Vad har du under padden?

danilo

Trådstartare
Jag som är ny i den här svängen funderar över hur det kommer sig att man ibland inte har något under padden - den blir ju svettig och verkar väldigt dryg att försöka tvätta. Eller är det jag som är ute och cyklar, har de flesta någon slags schabrakfilt-aktig-sak under? :)

Sv: Vad har du under padden?

Hur gör du för att hålla den ren då? Jag har märkt på min foderhästs pad att den börjar bli väl skitig, svetten fastnar till små kokor i filten. Tvätta med såpa, eller vad göra? :S

Många har som typ ett tunt schabrak under i bomull som är sydd som en pad, jag har en ull-underpad jag köpt på hööks, den har dock en liten kant som gör att pälsen kan bli lite nött på de med mjuk päls, så ska be någon snäll släkting sy en bomullsunderpad :)

när jag gör ren mina brukar jag ta en hård borste, en gummiskrapa (för att få bort "kockerna") och en dammsugare. att tvätta paden som min medryttis har är ändå ingen ide, den är aldeles för tjock.
Mina paddar har neoprene på undersidan så de dammsugs och torkas av med trasa.

Senast ändrad:

Jag har äkta fårskinn under padden, ett grått kortkrulligt så det inte är så tjockt, pälssidan nedåt och skinnsidan mot padden, sprayar med vatten så får det torka och ibland borstas. Fördelen med fårskinn är att det rengör sig själv med hjälp utav lite vatten, dessutom tycker jag det absorberar svetten bra utan att lukta urk

Har inget under padden, men en bomullsunderpad eller liknande borde jag titta efter, för ja, det är svårt att hålla paddarna så rena som jag vill ha dom.

Har yllefilt under mina paddar, tycker det är lättare att tvätta en sån än padden. Vid behov torkar jag neoprenpadden eller slår ur dom andra paddarna med mattpiskan.

D e en padprotector man kan lägga under som ser ut som ett chabrak. Men då måste väl eg själva funktionen med tex ull paden va borta. Så jag har slutat me den ,man får väl skura på :) .

Finns en del ställen (tex en del ridskolor) där de går lämna in dom för tvätt, där dom har rejäla industrimaskiner. Har gjort det några ggr men det sliter ju lite mer... men rena blir dom:)

Efter att vi testat ett 15-tal paddar av olika material och fabrikat, använder vi nu enbart 5 Star Equine Contour Wool Pads med en tunn underpad i samma fina ull. Helt suveränt! Vi märker också på hästarna att dom trivs med dessa paddar. Skickar gärna PM om var dom finns att köpa.

Jag köpte en sån när jag var i usa förra året eftersom jag hade hört att de skulle vara så bra. Men blev lite besviken för den sitter inte speciellt bra på min häst. Även om man drar upp den ordentligt vid manken när man sadlar kanar den liksom ner under ridpasset och spänner över manken. Har du inga problem med det? Tycker inte att hästen har en såå konstig rygg...

Till TS: Jag har inget under padden, men är noga med att borsta av den varje dag och rugga upp undersidan ordentligt. Då blir den inte så smutsig.

Senast ändrad:

Jag har inget alls under padden, utan tvättar med högtryckstvätt när de blir för smutsiga - annars borstar jag lite då och då.

Jag som är ny i den här svängen funderar över hur det kommer sig att man ibland inte har något under padden - den blir ju svettig och verkar väldigt dryg att försöka tvätta. Eller är det jag som är ute och cyklar, har de flesta någon slags schabrakfilt-aktig-sak under? :)

Ett Tipps:
Damnsuga, det bästa sätt jag har upptäckt att göra en fleece pad rein.
För svätt kaka spray lite vatten och en brusk.
Az

Jag har en häst med väldigt bred och rund rygg och manke och från början gled min pad också ner och la sig på manken. Men sedan jag blev noga med att den är ordentligt uppdragen även när jag dragit åt gjorden den sista gången ligger den bra. Jag shimmar också sadeln så att bogbladen har full rörelsefrihet vilket också gör att padden ligger kvar där den ska.

Har aldrig förstått varför just paddar med en undersida som inte går att hålla ren på ett enkelt sätt är så populära, tycker dom ändå ofta är tjocka och otympliga och passar dåligt under sadeln?! Jag använder anitingen en tunn ull pad eller bara en filt, om jag absolut måste använda en pad så använder jag alltid en filt under, betydligt lättare att stoppa en filt i tvättmaskinen!

Eftersom westernsadlar inte är stoppade så behöver man en mjukare/tjockare pad under sadeln. En filt är inte tillräckligt. Så har jag förstått det.

När jag köpte mina sadlar beställde jag dom med ett extra tjockt filtmaterial under, och passar sadeln på hästens rygg så behöver man absolut inte en tjock och oformlig pad.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka