Vad har dom gjort?!?

Kim_N

Trådstartare
Jag är väldigt konfunderad över vad mina katter styrde med igår....

När jag vaknade igår morse så var det en blöt fläck på lakanet.. F-n tänkte jag, nu har nån av dom kissat.. så det var ju bara att riva av lakandet och skura madrassen...

När jag senare kom hem från jobbet var det 2 blöta fläckar i soffan också! Alla ganska små, men kanske 10 cm i diameter.

Men jag är lite fundersam om det verkligen är kissat dom har gjort eller om dom kräkts? Det luktar inte alls kattkiss om någon av fläckarna vilket jag tycker är märkligt.

Båda är kastrerade, en hane och en hona och dom har 2 kattlådor och fri tillgång till att gå ut o in under dagarna.

Det har aldrig hänt förut nån gång att dom kissat inne, så jag undrar om det nu är kissat dom har gjort så kan det ju vara nån urinvägssjukdom. Fast eftersom det inte luktar kiss så undrar jag om det är så att dom kan ha kräkts upp vatten/galla?

Dom är helknäppa och lyfter ALLTID golvbrunnen i duschen och dricker där ur, hellre än vattenskålen trots att det måste vara betydligt fräschare där! Enda sättet att få dom att låta bli är att alltid ha dörren till badrummet stängd.

Så den stora frågan egentligen är om det kan vara kiss? :confused: Det luktar inte alls kattkiss om ngn av fläckarna..

Dom skyldiga i soffan:

 
Sv: Vad har dom gjort?!?

När jag hittar blöta, luktlösa fläckar i sängen och på täcket så brukar det innebära att min Laban har dreglat :D
 
Sv: Vad har dom gjort?!?

Aha! Jag såg att min lilla Flisa var lite spottig runt munnen på eftermiddagen när jag kom hem, innan jag började paniktvätta hela soffan... Så det kan ju vara det... Hon brukar inte vara så dreglig, men hon kanske drömt mkt om alla stora råttor hon fångat...:crazy:

Det var pga allt saliv runt hennes mun som kräksteorin bildades.. Men att det skulle kunna vara spott låter ju skönt!

För visst skulle det ju lukta kattkiss om dom hade kissat?
 
Sv: Vad har dom gjort?!?

Har de fått i sig något giftigt eller irriterande dreglar de ofta och kräks vätska.
I övrigt kan uvi-toerin stämma om det hade varit massa små kisspölar, småskvättande är ju typiskt för urinvägsproblem.

Apropå vattendrickandet, vad har du provat för vattenskålar? Glas/porslin föredras av de flesta eftersom det inte ger smak åt vattnet. De allra flesta katter vill ha sitt vatten på annan plats än maten, flera skålar på olika ställen är bra. Sen finns det kategorin som vill ha sitt vatten rinnande, och då är en drickfontän lättaste lösningen. Jag hade inte låtit dem dricka ur golvbrunnen, risken att de för eller senare får i sig något farlig känns ganska stor.
 
Sv: Vad har dom gjort?!?

Mina katter dricker överalltifrån, även om de gillar att dricka ur sin vattenskål. Tror det för att dina katter dricker ur avloppet som de kräks, där samlas ju schampoo och liknande. Det gjorde mina, sedan ställde jag kattlådan över avloppet så att de inte kommer åt och nu kräks de inte längre.
 
Sv: Vad har dom gjort?!?

Ja, då känns det ju sannolikt att det är det som har hänt. Blir tokig på dom, håller alltid dörren stängd, men ibland om den inte gått igen helt pillar dom upp den. Jag har provat att ställa grejer på, men har lite ont om plats i badrummet och har inget tillräckligt tungt att ställa på. Provade att ha en "trådbackshylla" som jag har där inne på, men dom var på den så mkt att den välte... så nu är det no entry! Kattlådorna har dom på kontoret så dom behöver inte vara i badrummet.

Har haft i plåt, men ska prova porslinsskål, tack! Fundrear också på ifall jag ska köpa vatten (okolsyrat såklart) på flaska då det är ganska järnrikt vatten, dom kanske inte gillar det? Fast det måste det ju vara i golvbrunnen också iof... men dom kanske mest tycker att det är roligt att dricka där för utmaningen att lyfta locket... suck!

Men vad skönt att veta att det troligtvis inte är kiss iaf, för det luktar ju ingenting...:confused:
 
Sv: Vad har dom gjort?!?

Just att pölarna var enbart på mjuka underlag får mig att misstänka att det kan vara UVI trots att det inte luktar kiss, är inte helt ovanligt på kastrerade katter. Galla luktar ju väldigt fränt så om det vore det så skulle väl det kännas desto mer?
Min ena katt brukar f.ö. dregla när han är riktigt nöjd men det blir inte alls några 10 cm pölar utan mer kanske 2-3 cm i diameter max.
Men om du har sett "normalt" mycket kiss i lådan kan du ju pusta ut, jag skulle dock hålla ögonen öppna för säkerhets skull.
Hoppas det inte är något!
 
Sv: Vad har dom gjort?!?

Nu när badrumsdörren är helt igenbommad så har pölarna slutat dyka upp:) Så förmodligen var det ju deras äckliga vana att dricka ur avloppet som ställde till det... Men nu är det slut på det!

Ställde även en till vattemnskål, den här i porslin i stället för plats i hallen (där dom inte har maten) och där var det tydligen mkt trevligare att dricka än i den andra vattenskålen:D Så det vart ju bra, tack för tipsen!

Hoppas att det inte dyker upp fler pölar nu för då blir det veterinären som gäller, men det skulle inte flisan ha nåt emot, hon älskar att visa upp sig där.. rullar runt och spinner och fjäskar som bara den, knasfian!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Övr. Katt Tekla är fem år gammal i år, och är en hederlig bondkatt. Går in och ut som hon vill. Går både på lådan inne, och gör ifrån sig ute -...
Svar
19
· Visningar
10 050
Senast: Kattmatten
·
R
Övr. Katt Jo... för 7 veckor sedan lämnade vi bort våra katter till en ny ägare då vi fått en bäbis och det börjat kissas runt om i hela huset...
2
Svar
24
· Visningar
2 659
Senast: Gold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp