Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14
varför skaffar hästar päls under tidig höst?
jo för att de behöver det!
Vi som bor o lever med våra hästar SER vad varje individ behöver.
Den ridskolemänniskan som gjort studien försvarade att ha samma täcke på INNE i stort varmstall som ute. Att slippa bytaNej det har de inte. Ibland samma om jag av någon anledning inte kan byta ex bortrest. Annars sköter jag mina hästar själv så släpper ut och in dem själv.
Stoet har ett Rambo 370g inne och ska om det fortsätter vara lika kallt ha ett 420g Rambo ute, har idag och förra veckan haft ett Amigo 350g. Hon kan ha samma inne som ute för hon blir inte för varm även om solen lyser på täcket några timmar.
Valacken har 200g inne och ett Rambo 100g ute för han rör sig mer i hagen, samt att han blir lättare för varm.
Anledningen till att jag byter är dels för att jag har möjlighet, men också för att jag vill inte ha samma täcke 24/7.
Är dina hästar inne eller ute på nätterna? Samt är de nakna inne eller kan/vill du ha täcke inne också?
Jag upplever att skiljer det inte mer än ca 10 grader mellan varmast och kallast är det ingen fara att ha samma på de flesta hästar.
Vet många som säger att hästar har en komfortzon på 20 grader så de kan ha samma i 20 graders skillnad, MEN jag tycker inte det fungerar bra. Täcke är ju inte lika flexibelt som pälsen för värme/kyla.
varför skaffar hästar päls under tidig höst?
jo för att de behöver det!
Vi som bor o lever med våra hästar SER vad varje individ behöver.