Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

-6 och snöar lite

Stora har sitt vanliga 400g sm täcke, lilla går naken.
Stora är helklippt och lilla har var filtklippt men det mesta har växt ut.

*kl*

Snöar rejält och blåser, -8. Båda hästarna ute

1:150gr+350gr med hals
2:300gr med hals

KL

Här är det blåsigt, snö och allmänt fientligt. -7

En ute: Rambo Wug + Rambo orginal med Amigo hals tot 570g

Två inne i isolerat kallstall ca 2+
H1: Rambo Supreme 420g
H2 Shires 300g

*kl*

-10 och snöstorm....

Häst 1, nyligen helrakad: Thermotäcke från Hansbo 300 gr + HW Amigo Plus Heavy 350 gr.
Häst 2, konvalescent helrakad shettis på boxvila inne i kallstall: Thermotäcke 200 gr + Utetäcke 100 gr.

KL

Här är det blåsigt, snö och allmänt fientligt. -7

En ute: Rambo Wug + Rambo orginal med Amigo hals tot 570g

Två inne i isolerat kallstall ca 2+
H1: Rambo Supreme 420g
H2 Shires 300g

:rofl:

En reflektion ang täckning. Stoet fick krampkolik i måndagskväll och hade gått naken på dagen då det var soligt men kallt (D-vitaminerna börjar väl snart gynnas tycker man :D). Hon har aldtig haft liknande problem eller öht varit sjuk av sig genom sitt 19 åriga liv förutom korsförlamningsslängarna nu på äldre dagar. Vetten trodde det berodde på att hon blivit kall och sa att det förekommit många sådana fall nu. Tankar om det?

Låter väl inte helt otroligt? Har dock aldrig hört om nåt sånt innan, snarare korsförlamning pga nerkyld.

Här är det väl snöstorm light, blåser och snöar. Fbl går med 220 g vintertäcke som vanligt, tror han har det bra.

Har återigen konstaterat att vintertäcke funkar finfint på svettig nordsvensk när det är kallt ute :bow: Var ca -10 ute och på två timmar hade han torkat! Hade han stått inne utan täcke hade det snarare tagit 10 h...

Låter väl inte helt otroligt? Har dock aldrig hört om nåt sånt innan, snarare korsförlamning pga nerkyld.

Här är det väl snöstorm light, blåser och snöar. Fbl går med 220 g vintertäcke som vanligt, tror han har det bra.

Har återigen konstaterat att vintertäcke funkar finfint på svettig nordsvensk när det är kallt ute :bow: Var ca -10 ute och på två timmar hade han torkat! Hade han stått inne utan täcke hade det snarare tagit 10 h...

Nedkyld tror jag inte, de är bara ute 3-4 h mellan fodringar inne, men däremot kan hon ju stått o spänt sig under den tiden :)

Härligt med nordisen :laugh:

:rofl:

En reflektion ang täckning. Stoet fick krampkolik i måndagskväll och hade gått naken på dagen då det var soligt men kallt (D-vitaminerna börjar väl snart gynnas tycker man :D). Hon har aldtig haft liknande problem eller öht varit sjuk av sig genom sitt 19 åriga liv förutom korsförlamningsslängarna nu på äldre dagar. Vetten trodde det berodde på att hon blivit kall och sa att det förekommit många sådana fall nu. Tankar om det?

Jag har hört talas om det ja. Var några år sedan. Har inte super koll på vad det skulle bero på dock.

Jag har ingen erfarenhet av kolik alls men "allt det vanliga" borde iaf kunna uteslutas. Samma foderstat, samma träning, ätit/druckit som vanligt, samma hage osv osv. Det är väl bara att acceptera att hästapållan håller på att bli gammal, hon har inte direkt förutsättningarna att bli 35 heller så som blivande 20-åring är det kanske en hög ålder för henne.

Min fjording fikk kolikk på grunn av kulde i fjor. Vetrinæren mente at fordøyelsen til en viss grad stoppet opp mellom måltidene når hun ble kald, og derfor fikk hun kolikk.

*kl*
Våra var ute mellan 7.30-16.30 idag, då hade alla på sig vintertäcken (3-400g) pga snöstorm ville dom faktiskt komma in tidigare (vi är inte som som tar in hästarna i onödan så när som vill in....då vill dom in) och står nu nakna i stallet förutom stoet som står i plåtstallet (plåtväggar & tak) hon fick helt legalt termotäcke på sig.

KL

-5, snöar och blåser
Ute i hagen, troligen...:confused:
Tunt vintertäcke ute. Naken inne

Jag har ingen erfarenhet av kolik alls men "allt det vanliga" borde iaf kunna uteslutas. Samma foderstat, samma träning, ätit/druckit som vanligt, samma hage osv osv. Det är väl bara att acceptera att hästapållan håller på att bli gammal, hon har inte direkt förutsättningarna att bli 35 heller så som blivande 20-åring är det kanske en hög ålder för henne.

Då var det nog något sådant. Jo ibland vill dom bli mer bortskämda med åren:p

KL

Här snöar och blåser det -8 just nu.

Alla inne i stallet ca 2-3+

Alla helklippta med viss utväxt.
H1 Rhino Wug 370g
H2 Rambo Supreme 420g
H3 Shires 300g
H4 Riding House fleecetäcke + Amigo Insulator 150g

*kl*

-10 ute, blåser o snöar lätt. Hästarna inne i stallet, runt 2 grader.

1: 300gr amigo insulator
2: Nakenfis

kl

helklippt med viss utväxt, - 11 här så kanske -14 i stallet. går ut vid 8.
tunnt täcke med teddylapp över ryggen, hansbo stalltäcke 220g m. magplatta + mark todd hals ca 50? g + mark todd utetäcke ca 200g oppanpå. ska hållas varm över ryggen, han har typ rehab. alldeles lagom varm under, jag vet inte hur det går till men han är aldrig för varm under haha.

Inne: 300 gr Amigo
Ute: Om "varmare" än minus 10 Innetäcke + 200 gr Amigo med hals
Om kallare än minus 10 grader Inntetäcke + 400 gr WB med hals

KL

-12 och snöar
Ute i hagen
Tunt vintertäcke ute.
Blir nog fleecetäcke inne när jag tar in honom vid 16-tiden.

Här är det klart och -15

Alla inne i stallet ca 2-3+

Alla helklippta med viss utväxt.
H1 Rhino Wug 370g
H2 Rambo Supreme 420g
H3 Shires 300g
H4 Wetherbeata freestyle 300g

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama