vad händer??

ZanMiguel

Trådstartare
om man hoppar en kombination i ett språng?:confused: :banana:
Okej..de kanske inte är så vanligt... men jag har lyckats på en träning hemma...:devil:
vad händer då på tävling??????:confused: :D

Sv: vad händer??

Så du menar att hästen hoppade båda hindrena i ett språng??

Låter minst sagt otroligt. 7m + hinder :crazy:

aa..ja vet...men´OM!! och sen var det inte en speciellt lång kombination när ja hoppade...

Lång??? det finns ju givna avstånd i kombinationer och det beor ju på vilken storlek du har på häst/ponny.

Eller det var en studs?? Då är det stor skillnad, men det har man aldrig med på tävling i banhoppning

På tävling kommer du inte att hamna i den situationen eftersom där hålls angivna avstånd inne i kombinationen, det finns ingen möjlighet att din häst skulle kunna klara 7 m + två hinder i ett språng.

Det går däremot att gå på mindre galoppsprång i en lång kombination ( 2 normala språng) där kan man, även om det inte rekomenderas ta det på ett istället. Jag har en gång gjort detta i en omhppning i 1m hoppning. hade lång anridning i omhoppningen till sista hindret som var en kombination (10.40m) snällt stigsprång in och räcke ut, min häst tog sådant tag i hindret att jag bara fick hänga med, han tog alltså ett språng utan minsta problem. Men som sagt inget man ska satsa på!

StJäRnAn skrev:
om man hoppar en kombination i ett språng?:confused: :banana:
Okej..de kanske inte är så vanligt... men jag har lyckats på en träning hemma...:devil:
vad händer då på tävling??????:confused: :D
Man blir utesluten, det står klart och tydligt i TR, likaså om man tar tex en bank i ett språng, dvs. att hästen hoppar över hela banken utan att landa på den....

Om du hoppar på tävling som lyder under TR, då är det omöjligt att hoppa båda hindren i ett språng. Och skulle ngn häst och/eller ryttare försöka, då skulle de ofelbart krascha. För ingen häst kan hoppa drygt 7 meter + hindrens längd i ett språng om det är en stor häst!
Eller menar du att hoppa en kombination i studs? Det kan ju gå, men är inte att rekommendera.

För ingen häst kan hoppa drygt 7 meter + hindrens längd i ett språng om det är en stor häst!

Men någon måste ha gjort det? för det står i TR att man inte får lov att göra så.
Och om det är omöjligt så skriver man ju inte in en sån regel, eller hur?

Jag har hört om hästar som har gjort det, och det närmaste jag har kommit har varit att hoppa studs i kombination i La med ponny :o

Jag tror nog att den regeln (har inte läst den själv) kommit av att man kanske inte skall "försöka" göra det.

En bank finns det ju hästar som hoppat över men det är ju ngt helt annat i språnget än om det hade varit en kombination med tex räcke-oxer.

Vet att en häst har hoppat över den irländska banken i terrängritten i Badminton och den är 14m :eek: , men då var det ett fullblod som kom i väldigt hög fart.

men det måste väl ändå varit stuts?
Det hade min ponny som vana att göra med.. han är för lat för att landa :P

En liten fråga om närliggande ämne..

Är det tillåtet att hästen går på studs i en "sunken road" i terrängen? :confused:

Javisst är det det, varför skulle det inte vara det?? Sunken road byggs ju i olika avstånd.

Finns ingen regel om det i terrängen

Har ridit på studs i Snogeholms vattenhinder i den tidens *** klass. Där var det ca 6m :crazy: och ett djupt nerhopp.

I terrängen har man alltid tagit bort ngt språng både här och där :angel:

Senast ändrad:

Klister skrev:
Men någon måste ha gjort det? för det står i TR att man inte får lov att göra så.
Och om det är omöjligt så skriver man ju inte in en sån regel, eller hur?

Jag har hört om hästar som har gjort det, och det närmaste jag har kommit har varit att hoppa studs i kombination i La med ponny :o

många regler i TR finns till för säkerhetens skull, så att ingen ska försöka sig på idiotgrejer som ofelbart slutar illa...

Knapplån

Jag har hoppat två cavaletti + ett hinder i ett språng en gång. Det var med en hunter i England. Ett jättesprång blev det :D

Utav min nyfikenhet, vad hade du för avstånd och hur höga var hindren?

Murphy Himself hoppade studs i en kombination i VM i fälttävlan i Stockholm 1990(?)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 616
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka