vad händer ??

A

annorlunda

jo så här nu till vintern, blir min valack lös i magen/bukig :S
va likadant förra året :S
inga ändringar i fodret eller nånting..han går på ensilage..
kan de va så att han inte tål ensilaget, och att han klarat av sommaren så bra pga gräset ?
har vart tvungen att stödfodra lite hela sommaren, men har inte haft problem alls förrän nu, när de börjar bli kallare och han får större mängd grovfoder :S

förra året böt jag över till torrt hö, varav de genast blev bättre, men detta året har ja inte möjlighet att köpa hö pga personliga anledningar mellan mig och stallägaren..:S

vad händer me min älskling ???:confused::confused:

Sv: vad händer ??

frostgräset ska tydligen kunna bidra till att dom blir lösa i magen, det är ju ett alternativ o:

Jag tror också på frostgräset. Mina blir likadana varje år, de går på utedrift och mumsar dygnet runt.
Bonden jag arrenderar av sa att hans kalvar blev likadana och att han såhär års gav hö istället för hösilage för att stabilisera och "torka upp" (hans ord, men ni kanske förstår vad han menar;)) Inte särskilt vetenskapligt men det verkar funka på mina för de är bättre i magen nu!

sorry för lite trådkap men;

min är likadan!! :crazy:

Han var lös i magen när han kom in ifrån betet och började få hö och krafft. Blev sen bra men nu har det börjat igen, först vatten, sen lös skit!!?

Han är som vanligt förutom att han blir så på hösten, och några strån är väl allt han kan få tag på i hagen just nu ifall det skulle vara 'frostgräset'..

Någon som har någon idé? Ingen ändring i övrigt med foder och liknande.. Och vad man kanske ska göra för att göra det bättre/försvinna?

Jag hade ett kanonhö(torrt hösilage)förra året. Tidigt taget ,bra näringsvärde etc. Går i gräshage ganska länge på hösten, men flyttas över innan det blir för nedtrampat till "vinterhagarna".När hästarna bytte hage och stog mera på enbart hösilaget blev dom lösa i magen en efter en. Till och med dom som aldrig har problem med magen i vanliga fall. Vi provade allt, men det blev inte bättre förrän vi bytte hösilaget.Pga att det var så torrt antagligen så hade det blivit en feljäsning pga att det behövs lite mer fukt för att det ska ensilera på rätt sätt? Det enda vi märkte det på var att det luktade lite starkt, men inte illa, när balen öppnades. Ungefär som aceton. För övrigt var det ett kanonhö,Suck. Men vad gör det när hätarnas magar reagerar. Så länge dom gick och åt av det "gamla" gräset ute märktes inget eftersom det tydligen stabiliserade magen mot det feljästa hösilaget.

När hästar blir lösa i magen av ensilage beror det nästan alltid på att man ger en för liten giva. Hur mycket ger du ? Vad är det för ts halt på ensilaget ?

Min har varit likadan varje höst och vinter. Nu har jag bytat ut hö/ensilage/halm mot lucern pellets och spån. Det fungerar jätte bra för min häst. Bra på 2 dagar. Sen har jag försiktigt börjat ge hösilage , uppe i 3 kg nu och det verkar vara max vad hon tål + lite halm. Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Förutom frostgräs är min erfarenhet att även grovleken på stråna i grovfodret kan påverka. Flera i stallet fick diarée efter att ha ätit ett grovfoder som hade mkt grova strån.
Du kan ju prova stabilisera magen med lite bakjäst.

hmm är inte så säker på om de skulle kunna va frostgräs, då det oftast slutar med att han blir lös i magen nästan hela vintern :S
vet inte ts halten, men de e rätt torrt, just nu får han iaf minst 11 kg uppdelat på 3-4 måltider..
så tror inte han får för lite ??:S

det där om att de kan vara feljäst kan nog stämma, för det som vi får (tillhandahålles av stallägaren) luktar oxå mkt starkt, men inte äckligt :S

det lustiga är att det bara är min häst som blir lös i magen ??:S

men kanske ska testa att begränsa hans grästillgång lite o se vart de leder..även stabilisera med bakjäst som Sar sa :)

kommer ni på nåt mer får ni gärna skriva :D inte såå kul o behöva torka bort bajs ur hans svans hela tiden :(

Vad väger hästen?

11 kg ensilage är inte speciellt mycket. Har han tillgång till halm? Hur mycket TS får han i sig per dygn?

Bukighet brukar bero på proteinbrist. Verkar som om du inte har nån analys på höet men ge hästen proteintillskott tex lucern så borde bukigheten minska.

11 kg låter lite. Vågar du inte ge mer eller äter den inte upp ? Jag tror fortfarande på att du ger för lite. Det är ju knappast skadligt att testa ge mera. Tänk om din häst blir bra i magen av detta, då har du åtminstone sluppit köpa ditten och datten.

jadu, får väl uppskatta vikten till kanske 500-550 kg..nej, tyvärr får vi inte ha halm i stallet pga ägaren..:/

nej, har tyvärr inte någon analys på det, men funderar starkt på att skaffa det, om det nu inte visar sig att jag kan få köpa hem hö istället, då gör ja hellre analysen på det :)

jo, köpte faktist lucern i måndags o började fodra med, hoppas på förändring snart :)

okej, ska testa att öka fodergivan :) 11 kg är bara det han får uppmätt, men brukar slänga till han extra i hagen oxå, men ska ge han ännu mer nu :D

tack för tipsen, hoppas att det fungerar..hatar att se att han inte mår bra :(

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 393
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 008
Senast: Egonson_
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 424
Senast: exotic
·
Hästvård Jag och stallägaren har nog lite olika åsikt i den här frågan har jag en känsla av, då det kommit på tal om vi inte ska släppa ut...
2
Svar
33
· Visningar
4 193
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar