Vad händer vid selenbrist?

S

smiling_sun

Vad kan hända om hästen har selenbrist? Min häst har behovet 1,1 men har bara 1,0 tilldelat. Hur skadligt är det och hur märker man det på hästen?

Sv: Vad händer vid selenbrist?

Citerar från boken "Hästens näringsbehov och utfodring":

"Selen samspelar med vit E, vilket skyddar omättade fettsyror från att oxideras. Selen och vit E kompletterar varandra och kan delvis ersätta varandra. Den mest uppenbara effekten av selenbrist är muskeldegeneration hos föl. Dessa fall har i princip försvunnit sedan det blev tillåtet att blanda selen i mineralfoderblandningar."

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 460
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka