vad händer om?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hippie
  • Startdatum Startdatum
H

hippie

Satt och diskuterade med några bekanta och insåg att vi inte har någon aning.
Det vi är nyfikna på är hur man gör om det visar sig att en nygodkänd hingst inte är fertil? Vad är kutym att göra då och vilka regler gäller?
Säj att hingstägaren själv konstaterar att hingsten inte är fertil (stona brunstar om och spermaprov visar på något som inte är som det ska) och bestämmer sig för att ta honom ur avel.
Betalar hingstägaren då tillbaka erlagda språngavgifter?
Behöver hingstägaren betala in stoavgifter till avelsorganisationen? Eller kan man förhandla bort dem när det ändå inte kommer bli några föl?
Hur funkar det egentligen?

Sv: vad händer om?

Detta hände för något år sedan med Impuls. Tror då inte att man fick pengarna tillbaka utan att man blev erbjuden att använda någon av hingstägarens andra hingstar. Detta är ju en risk man som stoägare tar när man väljer att använda en helt oprövad hingst.

Sv: vad händer om?

Det är ju en fri marknad där hingstägare och stoägare ingår ett avtal som man kommit överens om. Alltså finns det inga regler.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 928
Senast: JSH
·
Avel har ni haft problem med att hingstägaren inte hör på vad ni säger,angånde betäckning?? vårt sto har varit dräktigt 3 ggr förtut och...
2
Svar
33
· Visningar
4 285
Senast: videnlis
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 674
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka