problem hos hingsten

Sv: problem hos hingsten

precis!
nu verkar dock det problemet vara ur världen,och budskapet har nått fram,sentomsider..
nu är problemet det,att hon inte låter betäcka.
fick alltså brunstspruta på fredagen, igår,tisdag var follikeln 3,5 men livmoderhalsen var helt fast..liksom förra brunsten.vad kan detta bero på?
hon har som sagt blivit dräktig med en gång alla 3 gånger tidigare.
om hon inte låter hingsten komma nära i morgon heller, då blir det inget föl..åtminstone inte i år..(alltså nästa år)

Det är inte alls säkert att stoet är brunstigt med en 3,5 cm folikel. Så att strunta i att vänta in brunst om hon inte står i morgon heller är dumt.
Det kan vara så att hon inte kommer i brunst förrens i helgen.

kl

Hur vanliga är dessa ston?

Vi har genom alla år enbart haft en enda sådan.
Gloss. Hon stod enbart några timmar för hingst.
Då hon handbetäcktes hemma här med "egen" hingst ett flertal år så visste vi att det skulle bli en massa jobb.

När sedan Gloss skulle semineras med fryst och vi körde iväg henne så vet jag att hon var trasslig. Nu är det så pass länge sedan så jag minns inte alla turer men vi varnade för att hon enbart tog emot på någon timme. Snabb ovulering?

Ytterligare en sådan har jag mött, då på 80-talet.
Halvblodet Cornelia var av samma sort. Rena mardrömmen för station då det då betäcktes naturligt. Hon rev halva stallet om man kom med provhingst på fel klockslag.

Det blir totalt 2 ston på ett tids-spann över 30 år.
Vidare så kan ju stoet dessutom vara kräsen.
Cornelia ville inte bli betäckt med fin halvblodshingst men gillade (några timmar) en fjordhingst.

Och jag förstår att TS kan ha svårt att få fram infot till hingsthållaren. :crazy:

Vissa ston följer definitivt inte ramen nej.

Hoppas du får dräktigt!!

AM

jag har ingen erfarenhet av hur vanligt det är,men tydligen inte så jätte!

NU har hon äntligen blivit betäckt,om än med långa tänder..får se om det blir till nåt.nu skulle hon få en "stoppabrunstenspruta"..

hon har fått så mycket hormoner,så jag e riktigt orolig för hon skall vara när vi söker hem henne..

Nu är inte jag kunnig men under upplärning ;)

Men kan det gå till så att igår var stoet *stängd* och stog med en liten folikel på 3,5 och idag är hon färdigbetäckt ?!?! Trots att hon visade alla sina tänder ...

Och då ska nu få en sluta brunst spruta ?

Rent ut sagt går det verkligen till så här ? Att stoet kan vara så färdig på ett dygn och sen behöva då avsluta brunsten .

Tycker nog detta låter rent av skit ... Men jag kanske har fel ?

Mia

jag skäms att säga det,men jag vet faktiskt inte:crazy:
jag tyckte själv att dom borde prova på nytt kanske ikväll, senast i morgonbitti..men hingstägaren reste bort på 2 dagar !!:eek: och jag vet inte om nån annan sköter betäckningarna där..gud vet hur detta ska sluta.men jag tyckte oxo det lät lite underligt:o

Vet inte och det är alltid svårt att råda ,men själv skulle jag nog frågat vad som låg till grund eller hur betäckningen gått till eller och varför man ska avbryta brunsten OM nu stoet släppt till själv .

I mina öron låter det konstigt och faktiskt väldigt oseriöst ,dock har man kanske inte all fakta är på bordet och kanske ska man inte yttra sig .....

Mia

Jag tror de gav Pregnyl för att de inte skulle vara hemma och kunna betäcka ditt sto nån mer gång...

det skulle ha varit lättare om stoet varit lite närmare..men nu e det hänt,det som e hänt..hon påstås vara betäckt,o hon har fått stopspruta..på måndag kommer hon hem,e hon inte dräktig så är hon inte.

nu e hon hemma.
senaste nytt var att hon blev betäckt på torsdag,om än motvilligt..eftersom hingstägaren åkt bort,fick hon stopspruta på fredag, sen blev hon ändå betäckt ännu på lördag,nu gick det bra...på söndagen ultrad och hon hade ovulerat..kan detta bli nåt föl,eller vad tror ni??

DET BLIDDE !! en dräktighet åtminstone..nu håller vi tummar för att allt ska gå bra!:bump:

Grattis!! Har följt tråden i tysthet och lidit med din maktlöshet! Jättekul verkligen! :bump:

Härligt! Skönt att höra. Man investerar så mycket pengar och känslor så jag vet hur efterlängtat ett positivt besked är! Grattis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka