Vad händer med överviktigt häst?

lakrits

Trådstartare
Vad kan hända med hästen om den går och är överviktig för länge? Nu pratar vi övervikt på ca. 100 kg kanske.

Sv: Vad händer med överviktigt häst?

ökad risk för belastningshältor vid ridning/träning och tävling...

Kan man tävla en häst med 100 kg's övervikt? Känns som den knappt borde kunna röra sig :p
Annars tror jag att belastninsgskador kan komma även om den inte rids.

Samma sak som med en överviktig människa, hjärta och lungor men även andra inre organ tar stryk, insulinresistens, led och muskel problem kommer som ett brev på posten.

Överbelastningsfång är inte ovanligt på överviktiga hästar, jag backade faktiskt på en häst jag tänkt köpa när jag fick veta att hon alltid var lika fet på somrarna, då pratar vi riktigt fet, det var inte 100 kg som skulle bort utan minst 150 kg.

Kan man tävla en häst med 100 kg's övervikt? Känns som den knappt borde kunna röra sig :p
Annars tror jag att belastninsgskador kan komma även om den inte rids.

Tävla är nog väldigt jobbigt för hästen om inte annat, förslitningsskadorna uppkommer oavsett ridning eller "bara gå i hagen motion".

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III