Vad händer med mina händer?

Kibani

Trådstartare
Nu är jag trött på att ha det såhär och läkaren kunde inte ge mig något speciellt svar heller, bara lite ideer på grejjer att pröva... Buke brukar ju kunna ha svar på det mesta så jag prövar jag också ;) Såhär ser mina händer ut nu, bilderna blev dock lite bleka;

SAM_0955_zps68197113.jpg


SAM_0956_zpsdc820cef.jpg


Någon som sett/haft något liknande? Det börjar alltså som små röda prickar som gör ont, känns ungefär som nålstick. Sedan blir det små ej vätskande blåsor, byter liksom bara skinn men efter några lager är den nya huden väldigt öm. Under hela denna process ser fingertopparna och delvis resten av handen ut som när man haft dem i vatten länge.

Detta har jag haft i ungefär 5 år nu, men tidigare har det varit endast fingertopparna som blivit drabbade och det varade endast en period under våren. I år är dock som synes hela händerna drabbade och det ser inte ut att försvinna av sig självt denna gång. Detta är så otroligt frustrerande att ha eftersom man ju använder händerna jämt :arghh:
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Ser ut som väldigt mild Psoriasis. Liknar mina händer på en bra dag.

Det är ganska enkelt att testa och går rätt snabbt att göra det, så det är lite skumt att din läkare inte gjort detta redan?

Försök håll händerna torra under tiden, det hjälper en hel del.

Om det visar sig att det är Psoriasis, så får du Dermovat utskrivet på recept. Fungerar fint-fint på så lindriga fall som ditt ser ut att vara.
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Hur är din hälsa i övrigt?

Har också haft massa problem med min hud sedan jag var liten. Nu har jag kommit fram till att det är delvis atopisk hud, men de flesta problem jag haft kan länkas till lichen. Sedan har jag ca tre versioner av det också - lucky me :meh:
Jag har nyligen haft haft fläckar som ser ungefär ut som dina på mina händer - inte i lika stor omfattning som ditt - men just nu är det inte så mycket mer än pyttesmå hudflagor där blåsorna suttit.

I övrigt ska vi se om lichen i sin tur (och några av de utslag jag hade tidigare) kan vara grundat i glutenintolerans, något som känns väldigt rimligt även om jag inte direkt får magproblem i samband med glutenhaltig mat.

Enkelt sett skiljer jag handeksem och lichen genom att att handeksemen blir värre när jag jobbar med händerna, lichen blir värre när mitt immunförsvar inte hänger med, jag har ätit dåligt (mycket kolhydrater, bröd, socker) eller druckit mycket alkohol/rökt.
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Ser väl inte helt typiskt ut, men PPP skulle kunna vara ett alternativ att kolla upp
(Pustulosis PalmoPlantaris) . en psoriasisvariant
Det ger små blåsor som kan klia hysteriskt, på ffa handflator och fotsulor (fast mina :devil: utslag sitter på och mellan tårna :mad: )
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Har du varit hos en hudläkare, eller bara på vårdcentralen? Om du inte varit hos hudläkare, försök få en remiss.
 
Sv: Vad händer med mina händer?

De bilder som kommer upp är ju ganska lika men det jag hittar att läsa stämmer inte helt, framförallt så kliar detta inte det minsta, det gör bara ont :(
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Det jag läser om både psoriaris och lichen känns inte heller riktigt rätt. Samma där allt jag hittar är främsta symptom att det kliar men det gör det inte på mig och jag brukar vara rätt känslig för just kli men det jag har på händerna gör enbart ont...

Min fysiska hälsa är väl helt ok i övrigt, kraftigt överviktig dock. Psykiskt är det sämre ställt med även om jag nu precis förhoppningsvis har hittat några som verkar hjälpa. Men dessa utslag eller vad man ska kalla dem har jag haft även omedicinerad.

Det är bara på vårdcentralen jag varit och med tanke på hur ovilliga de varit att remmitera tidigare (jag gav tillslut upp) tvivlar jag på att det går denna gång heller. Allergi trodde läkaren inte på. Han sa bara något om att det är något som förekommer men som de inte riktigt vet vad de ska göra åt :crazy:
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Smörjer du händerna något? Jag har haft problem med mina händer i många år. Försökte med allt men kom inte tillrätta med det. Förens jag slutade smörja helt. Jag är tydligen allergisk mot konserveringsmedel som finns i många krämer. Och ju med jag har smörjt ju sämre blev jag.
Undrar dock om det är samma du har. .. När mina blåsor sprack så kliade det så gud in i....
Hoppas du kommer tillrätta med det hursomhelst.
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Det jag läser om både psoriaris och lichen känns inte heller riktigt rätt. Samma där allt jag hittar är främsta symptom att det kliar men det gör det inte på mig och jag brukar vara rätt känslig för just kli men det jag har på händerna gör enbart ont...

Min fysiska hälsa är väl helt ok i övrigt, kraftigt överviktig dock. Psykiskt är det sämre ställt med även om jag nu precis förhoppningsvis har hittat några som verkar hjälpa. Men dessa utslag eller vad man ska kalla dem har jag haft även omedicinerad.

Det är bara på vårdcentralen jag varit och med tanke på hur ovilliga de varit att remmitera tidigare (jag gav tillslut upp) tvivlar jag på att det går denna gång heller. Allergi trodde läkaren inte på. Han sa bara något om att det är något som förekommer men som de inte riktigt vet vad de ska göra åt :crazy:

Du kan skicka en egenremiss om dom inte hjälper dig på VC. Men jag skulle be VC på det allra bestämdaste att skicka en.
Jag tjatar tills dom skickar och ingen gång har det varit onödigt. Tvärtom.
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Man får ingen hjälp på vårdcentralen! Försökte flera ggr. Jag åkte och satte mig på akuten! DÅ fick jag hjälp.
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Nej jag smörjer inget alls, knappt ens på vintern heller när man brukar bli rätt torr. Kanske är det tvärsom att jag borde börja smörja med något, men när man är svettig typ jämt om händerna känns det ju inte som om man skulle vara torr...

Försöker dock komma ihåg att smörja med kortisonsalva till kvällen då det är ett av förslagen från läkaren. Har inte märkt någon skillnad men kanske måste man smörja mer än en gång per dag, är ju så otroligt jobbigt dock att sitta och inget kunna göra pga kladdiga händer :arghh:
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Kanske du äter nåt som du är känslig för?
Jag hade en period för länge sen med kliande, vätskande utslag på händerna. Aldrig haft sån klåda varken före eller efter. Det visade sig bero på att jag inte tålde Coops "blåvita" glass.
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Jag kan bara inte komma på att jag äter annorlunda än jag gjorde i vintras och som jag ätit ända sedan i våras... Eksem/nässelutslag är det inte alls på samma sätt som när jag reagerade på vad jag tror var impregneringen i en ny jacka.

Just att det inte kliar det minsta är det som säger emot så väldigt många sjukdomsbilder...
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Ser ungefär ut som när jag fick något slags kontakteksem, fick utskrivet kortisonsalva som jag skulle ha på varje kväll. Det löste det hela och aldrig haft samma problem igen!
 
Sv: Vad händer med mina händer?

När jag smorde med kortison blev händerna bra väldigt fort. På bara någon dag märkte jag skillnad. Men huden blir så känslig av kortisonet och det blir nästan värre sen när man hållit på ett tag och slutar. Min känsla är att det inte är eksem du har.... Mitt kliar massor men gör inte ont alls. Och är torrt. Sprack vid knogar så det blödde när jag knöt näven när det var som värst.
 
Sv: Vad händer med mina händer?

Jag googlade lite efter att du skrev att du skrev att du är svettig om händerna nästan jämt. Kolla upp "palmar dyshidrosis"?
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 530
Senast: Stinaelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp