Vad händer med hästen vid selenbrist?

YorkWann

Trådstartare
Har fått reda på biverkningarna vid för hög selendos, men vad händer om hästen inte får tillräckligt med selen??

Sv: Vad händer med hästen vid selenbrist?

Jag är inte insatt i hur det påverkar just hästar, men allmänt så medför selenbrist en degenerering av muskler. Vilka muskler som helst.
En gris kan t ex bli "förlamad" i ett bakben, eller i hjärtat, eller i magmuskel etc. Förmodligen är det väl liknande för hästar (och människor).

LIA

Ja detta gäller även hästar men jag tror inte glatt muskulatur som i mage tarmar drabbas utan bara tvärstrimmig.
PL

Vet inte åt vilket håll nedre "magmunsmuskeln" är strimmig ( ;) ), men den kan drabbas. Har haft ett sådant fall.

LIA

Glatt! Intressant, jag har fått lära mig att selenbrist drabbar hjärt- o skelettmuskel men det kan ju ha ändrats, hittar dock inget om detta.
Vilket djurslag? Symtom? Hur ställdes diagnosen?
PL

Gris, inte fullt slaktfärdig.

Ville äta, bökade i maten, men fick inte ner nåt. Blev risig och tunn. Vet(!) kom ut och gav en spruta med vtaminer mm, varpå grisen blev något piggare för nån dag. Avlivades efter ytterligare några dagar, när den blivit för svag.

Obduktion. Magsäcken proppfull med mat. Inget i tarmarna.

LIA

Nej. Obduktionen gjordes av oss och slaktaren, varefter kontakt togs med vet som efter info och diskussion ansåg selenbrist som trolig orsak.
Vi har även haft några andra selen-fall på grisar i grannskapet, då andra muskler angripits.

LIA

Det är väl kanske inte det första jag skulle gissa på utgående från vad jag lärt mig o min erfarenhet av selenbrist-grisar, dom som inte har hjärtsymtom blir oftas sittande o äter normalt.
PL

Det var inte vad vet tänkte sig heller vid besöket. Hon var frågande till symtom och utveckling, därför vitaminsprutan och "återkom om det inte blir bättre", men efter obduktionen var det tydligen troligaste orsaken.
Vi har haft en till med samma första-symtom (var kanske samma kull, minnet är grumligt), och då löste jag upp selen i vatten i en spruta och sprutade ner i gapet på den. Efter ett par-tre timmar var grisen som ny igen! :)

Jag har varit med om att "selen-behandla" 5 grisar, och alla med samma snabba resultat. Man kan ju bokstavligen stå och se när kraften rinner in i musklerna.

LIA

Jag har behandlat några fler o vad som verkar som magstopp har inte hört till symtomen.
PL

Om det är så att det anses att selenbrist anses drabba glatt muskulatur skulle jag kunna acceptera diagnosen men annars duger den knappast som stöd för motsatsen.
PL

Jag har som sagt dom 2 som exempel, dom övriga hade andra och lite olika symtom.
Det är inte så väldigt länge sedan, som jag hade en häftig diskussion med en läkare(!) om huruvida man kan få ledbrosk att återbildas. Nu vet den läkaren att det går. ;)
Sagt som exempel på att det hela tiden kommer nya rön och att gamla sanningar inte alltid håller måttet.

LIA

Då jag haft min häst i ca 4 månader blev han dålig, han var väldigt stel i bakdelen framförallt över korset och man såg att han hade ont i kroppen. Ingen vidare matlust hade han heller, han var allmänt "loj". Vetrinären kom och undersökte och tog prover och konstaterade selenbrist. Det kröp fram lite senare ur förra ägarna att de gett honom extra selen, hade visst glömt säga det vid köpet! Man tackar! :devil:
Så min pålle behöver alltså extra tillskott av selen annars får han brist som visar sig som ovanstående. Han får än idag (1 år senare) tokosel varje vecka efter vetrinärens inrådan.
Men selenbrist kan säkert yttra sig på annat sätt oxå, inte vet jag...

Hittade faktiskt en undersökning där man sett förändringar i glatt muskulatur i muskelmagen på ankor med selen brist. Men ännu inget på gris. Skall se vad patologiboken säger imorgon.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka