Jo jag kan känna mer än en känsla, jag är helt normal. Men jag har svårt att se varför jag ska känna någon slags tillhörighet till en gåva jag ger en vän. Att det skulle vara något att gräma sig över att den van eller att den inte delade med sig eller att den delade med sig för lite. Jag har givit en lott till en vän i gåva vilket därmed betyder att det är vännens, inte min, jag förstår inte varför jag skulle känna något annat än glädje om hen vann på en sådan lott. Det är ju precis vad jag hoppas på! Det är ju precis min önskan!Dels tror jag det är helt naturligt att hålla samtidiga motsatta känslor (och jag kan också ganska väl välja vilka av mina känslor som jag vill agera på och inte), dels så ser vi i hela tråden att de flesta har någon sorts tanke att bekantingen ska/kommer att agera efter ens egen moraliska måttstock. Även om jag förstår att jag inte är normen så är det automatiskt att förvänta sig en respons som en själv skulle ge eftersom den är förutsägbar.
Jag kan liksom känna ”attans” om jag missar bussen utan att det på något sätt påverkar hur nöjd och glad jag är eller hur bra jag tycker min dag är. Varför skulle jag då inte kunna känna ”attans” (som i attans att jag inte vann så kunde vi delat eller attans att inte bekantingen tänkte som mig i detta), och samtidigt vara glad både över att min present blev så storslagen och åt att vännen får välbehövliga pengar?
Jag blir nyfiken på om du frågar för att du aldrig känner mer än en känsla per tillfälle? Eller hur uppstod den frågan i dig?
Exemplet med chokladasken tidigare i tråden tycker jag är bra, för det är SÅ jag känner- om det är en chokladask eller en lott som visade sig ge en miljon, jag grämer mig inte alls över att inte få dela med vännen liksom, det var ju en gåva!