Därför ger en inte bort lotter om det kan bli konstigt. Jag vill hellre behålla mina bekanta. Om jag vann massor med pengar på en lott som någon bekant givit mig och hen är en vanlig normalinkomstagare som jag själv och hen VÄGRAR att ta emot hälften av en större vinst, säg från 10000 skulle jag bli jätteobekväm. 5000 skulle jag ju kunna bjuda tillbaks utan att det blev märkligt.Kontentan är alltså att om man i gåva får en lott, så "ska" man ge bort en stor del ev vinst till den som gett en lotten och får den man åker med inbrott/parkeringsböter gällande dennes bil, så "ska" man betala stor del av dennes självrisk, annars ses man som gniden, snål och -förtäckt sagt- en allmänt lite dålig människa.
Imgen som känner mig (finns nog t o m några här som instämmer) skulle använda något av de epiteten om mig iaf och gissningsvis gäller detsamma för övriga som inte per automatik kastar sina pengar på andra pga nån underförstådd förväntning.
Det är btw det sistnämnda som stör mig, att folk har outtalade och underförstådda förväntningar på vad andra ska och inte ska göra när det gäller deras egna pengar.