Vad händer i musklerna?

cassiopeja

Trådstartare
Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig?
Som jag har förstått det är "muskelkramp" sånt man kan få framförallt i fötterna och vaderna, där en muskel liksom låser sig under ett tag (och tårna kan spreta hej vilt åt konstiga håll :D ), det gör ont, men "släpper" efter en liten stund om man har tur (eller trycker/masserar/värmer). Efteråt funkar muskeln igen.
Och som jag har förstått det kallar vissa människor "muskelkramp" som förekommer i fötter och vader för "sendrag", men att det egentligen är samma sak? 🤔

Men - sen har vi då det som jag ofta upplever som jag inte fattar om det också faller under begreppet "kramp"?...
Det är när man får en plötslig/häftig svidande/brännande smärta i en muskel, som om någon har snärtat en med en brinnande kraftig gummisnodd, och som sedan följs av en känsla att det "rinner ut" hett vatten i muskeln. Det gör jätteont men går snabbt över, men efteråt kan muskeln vara öm och svidande och muskelstyrkan väldigt nedsatt under en eller flera dagar. Händer ofta i nacke/axlar eller rygg, men även i fötter och andra ställen av kroppen. Vad är det - nån som vet? Är det också "kramp"? Det beter sig ju helt olika så jag tänker att det kanske har nåt annat namn... :)

Jag skulle kalla allt det där för kramp och se till att ta näringstillskott. Jag upplever att mina kramptillfällen försvinner om jag tar mina tabletter ordentligt. Magnesium främst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka