Vad händer hos en 5åring?

M

marygoround

Jag skulle vilja veta vad som händer hos den femåriga hästen! Vad utvecklas just i den åldern.. Vad ska man vara uppmärksam på.. ocksåvidare! Tack på förhand!

Sv: Vad händer hos en 5åring?

Ingen som kan tipsa som bra litteratur lr sidor m mycket bra fakta i ämnet?

det beror ju lite på om du menar ridmässigt eller i psyket eller i kroppen?

Jag menar främst psyket och kroppen! Har du något tips?
Men även ridmässigt..

När våran var 5 ,var det ganska kämpigt .Han hade sina dagar då han verkligen testade, dock aldrig elak men kunde verkligen försöka allt för att slippa jobba.
Det var någon som sa att en 5-åring är ung.som en nybliven tonåring .
Det possitiva är att man sedan väntat och väntat att han ska testa igen men det har inte än kommit ngn sådan period ( han är 7år nu)

Min 5 åring har börjat att testa!! Det värsta har gått över, men jag längtar ibland till han blir lite äldre :angel: Men alla åldrar har väl sin charm :)

Jag har också letat bland böcker, men det är inte mycket som står om 5 åringen.. inte vad jag har sett i alla fall. Hittar du ngt intressant får du gärna PM:a!! :idea:

Ja, jag har också väntat på att testperioden ska komma men det har än så länge bara varit smågrejer som när han stannar mitt i stallgången, halvvägs till sin box, vid em-intag. & står tvärstilla! :confused:

Nej, det är verkligen inte lätt att få tag på åldersrelaterade faktaböcker, så att säga.

Men jag har beställt några & visar sig någon av dessa givande så hör jag av mig :)

Min häst fyller fem år, ska bli intressant och se vad han hittar på. :D Än så länge har det gått rätt så smärtfritt, men har ju samtidigt inte krävt så mycket av honom. Har mest vart ute i skogen och lite på volt.

Även om vissa raser utvecklas lite senare än andra så är nog anledningen att det inte står så mycket om den 5:åriga hästen, generellt talat, att den då räknas som vuxen. den stora påverkans perioden i fråga om hästens byggnad och fysik är redan förbigången, och som sagt - hästen som 5:åring räknas i princip som en vuxen häst. ang mentalitet så varierar ju detta oerhört beroende på hästens tidigare historia, utbildnings ståndpunkt osv. Min 5:åring börjar bli en riktigt "vuxen" stabil herre både i kropp och psyke, framför allt vuxen i psyket jämfört med hur han var som 4:åring. Märks att han trivs med livet och lärt sig en del och nu är en stor kille :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: Lobelia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 232
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar