Vad händer Björkis?

realist

Trådstartare
Ska du sluta med galopp? Såg att du ska sälja av hästar? Ska du bara behålla Nariaat?

Sv: Vad händer Björkis?

VA!! Har inte sett henne här på ett bra tag! Var såg du det?

Jag såg att hon hade annons ute på de två fullbloden, alltså de engelska.

Hej! Har inte haft så mycket tid att skriva på senare tid, har massor att stå i, det är inte alltid fördel med att driva eget :smirk:
Japp, har mina två engelska fullblod ute på annons, Nariaat säljer jag aldrig, han är mitt barn :angel:
Jag tänker inte sluta med galoppen, bara dra ned antalet hästar, ska förresten skaffa en ny arabbebis :love: , och den har jag ju många år på mig att få ut, de måste ju vara 3 för att tävla.
Ni vet ingen som är på jakt efter hästar? Olga växer om magen och ser snart dräktig ut :D . 2-åringen kvalade med infektion i kroppen och har därefter endast tagit det lugnt, och det märks för han har stuckit iväg massor över baken och har en hel del att växa ikapp, blir sen så som han ser ut nu.

Det var ju ett tag sedan nu man hörde av dig! Ska du bara ha araber sen då?
Jag ska ju köpa galopphäst men det blir inte förrens nästa år!

Kul att höra av dig!

Hästarna (de båda fullbloden) har vilat en längre period nu men skall sättas igång imorgon igen, med undantag för 2-åringen, han kommer enbart att skrittas och ta det lugnt med tanke på hans tillväxt. Men Olga ska sättas igång och jag kommer arbeta henne för löp. Blir hon inte såld kommer hon självklart att starta. Det blir lite tid över till annat men det får jag ta.
Jag räknar med att kunna ha Olga färdig för race igen om ca 1,5 månad, jag vill inte stressa på henne och riskera något. Det är onödigt. Som väl är har jag ju Nariaat att starta, det har varit något av ett otursår för oss men det lossnar väl snart hoppas vi. Det är bara att ta nya tag :banana:

När ska du starta Nariaat då?
Går Narriat bäst på jägers eller göteborg?

Nariaat ska härnäst springa på Jägers, det internationella sprinerloppet. Jag tror distansen är i kortaste laget så det gäller att få fart på honom omedelbart efter boxarna, men Sarah börjar förstå hur han fungerar så det löser hon säkert. Jag kan faktiskt inte säga om han springer bäst på Jägers eller i Göteborg, jag tror inte han bryr sig särskilt om vilket underlag han racar på, det verkar inte bekomma honom alls. Däremot har han sina bästa resultat på kort distans, och det ska bli spännande att se hur han tacklar det bra motståndet som blir nästa vecka. Det är tråkigt att han inte fått visa vad han duger till på lång distans, jag vet att han utan vidare står derbydistansen, i våra långa lopp har det alltid varit något som strular, i första racet över 2000 i Göteborg blir han sparkad och slutar därmed springa (vilket jag förstår), på Strömsholm var det första gången på den banan och han springer ut i långa gräset (tappar 5-6 längder), nu senast i helgen i Göteborg igen gör han precis allt rätt (som vanligt), men nu klantar sig matte med att inte dra åt sadelgjorden tillräckligt, det var enbart mitt fel och visst har jag varit måttligt irriterad på mig själv, men jag lärde mig en läxa, mycket bly = spänn åt hårdare än vanligt!
Men som väl är får man tänka framåt och det gör vi, har starka planer på att dra över med Nariaat till England den 31 Juli och starta honom över 3200 meter, han är tränad för det och vi ser inga hinder. Men först siktar vi in oss på Jägers nästa vecka. :banana:

Kommer förmodligen och tittar på er på Fredag va?

Vi har en nålad tråd där du kan skriva in dina starter!!

14 Juli är en Torsdag, men välkommen att titta ändå. Vore trevligt om vi kunde ses nånstans och träffas, vi åker ner dagen innan, ska titta till min nya fölunge som är på gång hem till mig, en alldeles bedårande liten sak som ska bli min nya stjärna! :banana:

En arabfölis?

Har du programmet för fredag den 8 Juli?
Vet du då när lopp 4 startar?

Kommer säkert att vara där den 14 Juli också!!

Senast ändrad av en moderator:

Såg att nåt hemskt har hänt 2 års hingsten.Fy, beklagar verkligen Björkis. :(

Ja, blev tyvärr akut tvungen att ta bort min 2-åring, han bröt kotbenet i hagen, en riktigt ful fraktur, det fanns inget vi eller Helsingborg kunde göra för att rädda honom. Det som retat mig allra mest hittills är den förbannade jourveterinären som behandlade honom under natten, han var övertygad om att hältan kom från en infektion i ett gammalt sår, knappast sa jag, hästen har ju inte feber samt att han hade en onormal ställning med hoven åt höger, tacka vet jag riktiga djursjukhus, 2 plåtar visade att han hade en ful fraktur lodrätt genom hela kotbenet! Han togs bort inne i röntgensalen :cry: :cry: :cry:
Det är en stor förlust.

I hans box står numera en ny, jag hittade en 4-årig valack i Skåne som vi hämtade hem i Fredags, e. Troon. Världens snällaste häst, han har startat 10 ggr, de senaste gångerna med mindre bra resultat, men jag hoppas kunna ändra den raden. Han är i mina ögon tunn och omusklad, han kommer att få gå här hemma en månad ca innan vi startar honom, tänkte han skulle få följa med till Göteborg när Nariaat springer Derbyt. Hur som helst är det en snäll häst och han är lätthanterad och väldigt uppmärksam.

Nariaat har för första gången varit sjuk sedan han kom till mig som föl, han hade feber i Söndags och jag valde självklart att inte starta honom på Täby igår, jag riskerar inte mina hästars hälsa, det räcker med att jag haft infektion, hoppas på att ha blivit av med den ordentligt.
Kramar :banana:

Usch vad hemskt och vilken otur.
Tyvärr så ser många fullblod ut som räkor när dom är i tävlingskondition och personligen gillar jag det inte. Dom ska vara välmusklade, både för att det är snyggare och så att det finns något som tar emot när kroppen utsätts för belastning.(stötdämpning) :D Är övertygad om att chanserna är stora att du får den nya hästen att tända till och trivas med livet på landet.(håller tummarna)

kolla Funny Legend bara ;)

fast jag håller med, de e klart snyggare med lite former...
min kommer nog föbli den "räkiga" sorten, men hon e go ändåååååå ... :p

Tack ska ni ha, jo, visst är det snyggare med lite former (det gäller ju även oss kvinnor :banana: ), Funolga såg precis likadan ut som denna när hon kom, men hon har verkligen blivit fin, är 4-kantig över korset och ryggen ser äntligen bra ut, men det har tagit några månader av arbete oxå. Jag är övertygad om att Zisor kommer runda på sig efter ett par månader hos mig, han behöver dock lära sig äta mer grovfoder än vad han gör i dagsläget, kraftfodret slinker ner men det klarar han sig inte på, jag vet att det tar ett tag för dem att "lära" sig äta mer grovfoder än kraft, men det går, skam den som ger sig!
Det ska bli spännande att se vad man kan åstadkomma, han har tidigare gått långa distanser, men tittar man på avkommorna e.Troon så springer de som bäst mellan 1200-1600 meter, därför ska jag prova honom på Täby den 11 Augusti, 1350 DT, jag ska skärpa upp honom med blinkers och sen får vi se vad han säger, han kanske inte alls gillar den korta distansen. I vilket fall som helst vill jag se hur han uppför sig, han har inte rest mycket alls och bara det kommer nog att bli jobbigt för honom, dessutom ny bana.
Han är en ängel att hantera, ridningen fungerar bra men jag är inte nöjd med hans höga huvud, det kommer ta tid att få honom som jag vill ha honom, men det är alltid roligt när man ser resultat.

Ett tips är att låta en massör besöka honom några gånger.Högt huvud kan ofta komma av stela muskler i hals och bogparti även kan det finnas störningar i länden också. Tar du ut Hans ska du komma ihåg att hans arbete ger mkt bättre resultat om hästen får riktig massage efteråt.Hästen kan också lida av huvudvärk av att tex pannbandet sitter lite för hårt under träning. Testa ett löst pannband eller inget alls som jag gör på mina!

Jag har regelbundna besök av både massör och kiropraktorn så han är redan kollad av massören, hon fann inget märkvärdigt på honom, men det är möjligt att det kommer nu när jag rider honom i annan form än han är van vid. Hans kommer hit och tittar på honom så snart han kan, vi har redan pratats vid.
Han lär sig fort och gick idag mycket bättre med huvudet än vad han gjorde i Måndags, han är känslig i munnen och han kräver att man är lätt på handen. Tänderna ska kollas och jag ska även skicka in träckprov.

Ville bara vara lite hjälpsam,både min sambo o jag är massörer så jag tänkte bara ge lite tips!

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 194
Senast: Fiorano
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
624
Senast: Grazing
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
734
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka