vad hände?

P

Pretty_Fly

idag när jag skulle rida slängde min häst av mej.
det var precis när jag hoppat upp, då började hon snurra runt o bocka i 190. tror jag, jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg, det hände så snabbt!
men i alla fall, till problemet. varför? hon blir lite spänd ibland precis när man hoppat upp men hon har aldrig fjollat ur sådär! hur får man henne sluta med det, inse att det inte är farligt när man sätter sej ner?

Sv: vad hände?

Oj kan finnas tusen anledningar till varför hon gjorde så... som sagt kolla först och främst upp sadel, tänder, muskler osv. I vårt stall finns en skithäst som gör så för att komma undan helt enkelt... han vill ut i hagen igen och tror han är kung över allt och alla. Bristande respekt kanske? har du testat ledarskapsövningar?

Lycka till och hoppas du inte slog dig :bump:

DEN reaktionen känner jag igen!!
Förmodligen har hon sadeltvång, prova att alltid spänna sadelgjorden ett hål i taget och att gå några steg när du spänt klart sadelgjorden, innan du sitter upp.
De har ju nån nerv som sitter ytligt just i sadelgjordsstaden och en del hästar är jättekänsliga, de kan tom. svimma om man har otur med en riktigt känslig häst.

Lycka till! :bump:

Kanske denna häst har sadeltvång? Testa på honom oxå att gå några steg innan ni sitter upp. Kanske han inte vill tillbaka till hagen igen då.. ;)

Det var precis vad som hände mig när jag försökte rida min häst. Blev uppkastad (hade en galoppsadel), hästen tar 2 steg och efter det ställer han sig rätt upp på bakbenen. Efter det började värsta vilda västern showen :D , tills manen gick av och mitt "handtag" försvann. Landade bredvid hans skuttande rumpa på fötterna.
Publiken jublade :crazy:
Ska tillägga att jag har lagt ridningen lite åt sidan för ett tag då han är väldigt spänd i ländryggen och behandlas för detta. Men i stället för ridning blir han körd, det var bara en idé från min sida att ridträna som komplement till övrig träning :idea: .
Nytt försök när ryggen är okej.

sadeln tycker jag ligger bra. hon har aldrig gjort så innan ju. bara varit lite spänd i början men det har släppt efter två steg.
spänner alltid sadelgjorden lite i taget och går alltid lite innan uppsittning.

Satt du upp igen efteråt? Hur gick det då?
Jag skulle snabbt gissa på att det var något ibehagligt när du satt upp, men det behöver inte så klart inte vara det...

Pretty_Fly skrev:
sadeln tycker jag ligger bra. hon har aldrig gjort så innan ju. bara varit lite spänd i början men det har släppt efter två steg.
spänner alltid sadelgjorden lite i taget och går alltid lite innan uppsittning.

Jag måste bara berätta om min häst. Innan han kom till mig hade han blivit riden i en Horsesaver och en Börjes sadel där bommen var av.. Lånade och red honom i en sadel som vi tyckte låg bra, den låg an längs hela ryggen och var rätt vidd. MEN han gjorde prrecis som din häst och det visade sig att han hade ont i ryggen. Det var kilbossor på den sadeln något han absolut inte kan ha. Det gav tryck mot länden och han hade massa spänningar och låsningar. Efter 4 behandlingar av equiterapeut är han bra igen. Men värt att låta en känna igenom din häst...

Man kan tycka att en sadel ligger bra, men i själva verket är den helfel.. Jag kommer ALDRIG mer prova ut en sadel själv till min häst även om jag vet när en sadel ligger bra eller dåligt så kan det bli fel...

nej jag satt inte upp igen. satt o väntade länge men kunde inte. fick så ont i ryggen.....

Precis så där gjorde min vanligtvis snälla häst när en tjej skulle provrida henne för att ev bli medryttare. Tjejen drog sadelgjorden och satt upp och vips började hästen TOKBRALLA och det fanns ingen chans att tjejen skulle sitta kvar. Hon ville dock prova igen men exakt samma sak hände igen + att hästen brallade runt sadeln så att den hamnade under magen till slut.

Jag var helt chockad, för hästen har aldrig gjort så med mig, dock har jag märkt att hon blir lite spänd just när man har kommit upp och att det då är viktigt att trampa till i höger stigbygel så att sadeln är i helt rätt läge innan man sätter sig för tungt. Vid närmare efterforskningar visade det sig att hästen vid ett tillfälle som unghäst hade haft sadeltvång och fd ägaren hade då bytt till resårgjord och sedan hade problemen aldrig mer visat sig. Nu har jag också resårgjord och hon har inte visat några mer sådana tendenser (peppar, peppar...). Och så är jag också alltid noggrann med att gå ett par meter efter att jag har spänt gjorden.

Min häst gjorde också så, då bytte jag sadelgjord till en anatomisk med resår på båda sidorna. Nu går han bättre, är inte så spänd längre. Finns på hööks. ;)

Det kanske bara var någon engångs sak, att hästen såg något otäckt eller fick för sig något?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
899
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar