Vad hände?

Asa_S

Trådstartare
När jag skulle upp barbacka häromkvällen knäade min stackars häst när jag var halvvägs upp. Båda framknäna vek sig och eftersom jag fortfarande låg tvärs över hästen kunde jag studera fenomenet på lite närmare håll än jag kanske önskat mig. En tusendels sekund trodde jag att hon skulle gå omkull och jag tippa med huvudet före i betonggolvet. Sekunden efteråt är hon på raka ben igen och taktar upphetsat iväg efter kompisen (som tur var hann jag grensla så jag slapp just den sekvensen liggande tvärs över).

Funderar så här i efterhand vad det kan ha varit jag kom åt? Jag hade tyngden på handflatorna på var sin sida om ryggraden, sätter aldrig i armbågarna. Nerv?

Sv: Vad hände?

oj, det lät lite lustigt :o

häromdan när en kompis red lektion så gjorde hennes häst samma sak,gick ner på knä en liten stund. men det var dock när hon red i skritt. :o

Har varit med om en häst som svimmad när man spände sadelgjorden. Det var pga ytliga blodkärl som blev "blockerade" när gjorden spändes. Efter mycket om och men kom vi fram till att vi skulle bara lägga gjorden emot, så de inte ens blev spänt på första hålet och sen vänta lite för att till sist kunna spänna gjorden helt... :P

Du kan inte ha kommit åt med foten bakom framknät? Våra småhingstar viker knäna direkt man råkar röra där.

Det där har jag vart med om en gång. Skulle kliva upp på en häst, och plötsligt bara stöp den framåt, den slog upp underkäkens tänder rakt upp i läppen, så det blev ett hål rakt igenom läppen.

Det konstiga är att det var enda gången den gjorde så, har ingen förklaring..kanske klev den fel, kanske bara vägde fel med kroppen mm, eller annat...hände aldrig nåt mer.

Svarar flera:

bakom framknät kan jag nog inte ha träffat, pallen är högre än så (fast pallen kan ju ha stött i förstås men nja). Det där med sadelgjord har jag ju också hört talas om men nu var det ju barbacka och så snabbt kan ju knappast blodstopp få sådana konsekvenser :confused:

Antingen går det någon nerv där som jag klämde till eller så kanske hon hade spänt sig i kylan (- 26 men hade halsvintertäcke ute och hade stått inne och ätit i mer än 2 timmar) så att hon var öm i musklerna. Hon verkade knappt ens ha registrerat det utan var pigg och otålig iväg direkt, stapplade ingenting utan bara just den där enorma jättesvikten i framknäna när jag lade tyngden på händerna. Jag är rätt imponerad över att hon inte tappade balansen, jag trodde helt säkert att vi skulle tippa.

Vart sätter ni händerna när ni ska upp barbacka (jag är liite nervös inför nästa gång :crazy:)?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka