Sv: vad hände med Rex 673?
En bekant betäckte för ett antal år sedan med Rex. Första avkomman jag såg var jag inte ett dugg imponerad av (såg henne först i vuxen ålder med föl vid sidan, såldes som ung, alltså annan ägare vid tillfället). Kommer inte på rak arm ihåg moderns härstamning, men hon var en ganska ordinär typ utan vare sig särskilt starka positiva eller negativa sidor rent exteriört. Trevlig att ha att göra med och god teknik vid hoppning. Första avkomman såg direkt tråkig ut. Liten, lågt ansatt hals och ett allmänt dåligt exeriört intryck. Goda förärvare borde ge lite bättre kan man tycka - men naturen har sina underliga vägar.
Tyvärr dog det föl som skulle blivit vid tillfället när jag delade stall med denna bekant. Ett välskapt hingstföl. Fölet dog pga att stoet lade sig nära en boxvägg och fölets nos hamnade i hörnet. Ägaren hade koll och vakade men gick ifrån en timme eftersom inga tydliga tecken visade att hon skulle föla. När hon kom ner till stallet igen var det för sent.
Så ingen vet vad det kunde blivit av denna avkomma. Men jag har inte sett särskilt många avkommor på banorna eller någon annanstans heller för den delen. Så han kanske inte var så bra förärvare trots allt.