vad hände med Rex 673?

Sv: vad hände med Rex 673?

Sista året Rex var med i hingstkalendern var 1999, och då var han premierad C. Man kan anta att han togs ur aveln samma år pga det, då han inte var med i nästa års hingstkalender.

shady skrev:
I årets hingstkatalog står det att han dog 1999

Så smart var jag inte att jag kollade i årets kalender. :smirk: Kollade dock i registret för år 2000 och 2001, men där stod det inte att han hade dött.

är han död??? :(
vad tråkigt, jag har haft en helt fantastisk avkomma efter honom.....

Ja, men han var ju född 1980. Men en trevlig hingst som jag gärna kunnat tänka mig att betäcka med.

En bekant betäckte för ett antal år sedan med Rex. Första avkomman jag såg var jag inte ett dugg imponerad av (såg henne först i vuxen ålder med föl vid sidan, såldes som ung, alltså annan ägare vid tillfället). Kommer inte på rak arm ihåg moderns härstamning, men hon var en ganska ordinär typ utan vare sig särskilt starka positiva eller negativa sidor rent exteriört. Trevlig att ha att göra med och god teknik vid hoppning. Första avkomman såg direkt tråkig ut. Liten, lågt ansatt hals och ett allmänt dåligt exeriört intryck. Goda förärvare borde ge lite bättre kan man tycka - men naturen har sina underliga vägar.

Tyvärr dog det föl som skulle blivit vid tillfället när jag delade stall med denna bekant. Ett välskapt hingstföl. Fölet dog pga att stoet lade sig nära en boxvägg och fölets nos hamnade i hörnet. Ägaren hade koll och vakade men gick ifrån en timme eftersom inga tydliga tecken visade att hon skulle föla. När hon kom ner till stallet igen var det för sent.

Så ingen vet vad det kunde blivit av denna avkomma. Men jag har inte sett särskilt många avkommor på banorna eller någon annanstans heller för den delen. Så han kanske inte var så bra förärvare trots allt.

Ja nog fanns det en anledning att han sänktes till C, men man får inte förglömma stoet. Däremot tycker jag att hans stamm inte var fy skam, men det är ju inte den som tar fram fölet, om du fattar vad jag menar.

Ja, han hade ju trots allt helbrodern Rytmic som gick svår hoppning, och morfar Rote Boldt var ju en stjärna på sin tid!

Rex levde ju tyvärr inte upp till förväntningarna. Med stammen och poängen borde han väl ha producerat vackra hopphästar ;) Fast jag har förstås ingen aning om vilka ston han fick.

Men det är ju där som mkt hänger, stona. Kan ju vara så att han bara fått "skit ston" då är det inte så lätt att få fram kanoner.

Men visst har du rätt i hans stam.

Precis! Man kan inte nog många gånger påpeka stoets påverkan. Vet inte heller vilka ston han fick i det stora hela. Kan ju vara en delförklaring men han var nog värd sin sänkning trots allt. Han kan väl inte bara fått olämpliga ston?

Fram till 1998 hade han betäckt 525 ston, så ett par hundra avkommor bör han ha fått. Han själv gjorde 25 starter i 1.20-hoppningar, men fick bara 5 placeringar, så han var väl helt enkelt inte lika vass som helbrodern.

shady skrev:
Ja nog fanns det en anledning att han sänktes till C, men man får inte förglömma stoet. Däremot tycker jag att hans stamm inte var fy skam, men det är ju inte den som tar fram fölet, om du fattar vad jag menar.

Jag är också undrande eftersom han lämnade en hel del bra hopphästar som vann finalerna i kvalite bla

min gosse var ingen hopp kanon men hade gångarter så man hisnade!!!! alla som fick rida honom (inte många..*ler) sa att det var de största gångarter dom någonsin suttit på. galoppen var +++++ och traven *suckar lyckligt* briljant på mördernet...

Troligen har det nog varit så att han inte fått dom bästa stona, som han kanske i vissa fall skulle varit berättigad till, med den stammen så att säga. Men det är ju det som är kruxet många gånger. Folk ser inte till dom svenska stammarna utan skall bara ha in det nya unga tyska. Inget fel i det, men sedan när dom gamla fina stammade svenska hingstarna kolar av, ja då börjar folk och vilja ha dom.

ja det är sant! på tal om gamla stammar,,möjligtvis någon som vet något om Ulth (jag vet inte ens hur det stavas!) storlek, specilaitet osv...

Vet ej om det är denna Ult du menar. Född 1981 mörkbrun E: Utrillo-Hurricane **.

jag vet faktiskt inte heller vilken jag menar...men det kan väl inte finnas så många ult avels hingstar? han har avkommor i livet vet jag..dock inte helt nya så att säga...*ler* utrillo låter bra..har ult gjort nåt vettigt ?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 419
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka