Vad hände med min häst?

C

C_V_B

Idag när jag skulle ställa min häst i gången och börja borsta inför en ridtur märkte jag hur min häst stod och skakade i hela kroppen:crazy: Jag la på honom ett täcke för ganska nyligen hade han kommit in från hagen och jag tänkte att han kanske frös(lite halvrått ute), även om han kändes varm.
I alla fall så tar jag tempern, 38.1 och han brukar ha ca 37.8, så det var ju inte direkt någon feber. Pratar med ridskolechefen och hon säger att jag ska gå ut och röra på honom lite, så jag tar ut honom och leder honom och springer lite med honom ute. Han är väldigt uppskärrad (typ rädd) och pigg och jag får inte direkt någon "kontakt" med honom och när jag stannar och kollar om han blir bättre av att röra på sig står han fortfarande och skakar, bakbenen "hoppar" till och med.:eek: :eek: :cry: I alla fall så ställer jag in honom i boxen sen igen och han äter av sitt hösilage med ganska god aptit, men skakar fortfarande. Efter ett litet tag blir det bättre och bättre och tillslut märks det inget alls. Men vad kan det ha vart?:crazy:
Han går på pencilin eftersom att han har ett litet sår i karleden som är lite infekterat, men han hade inte fått någon spruta idag innan han började skaka.

Sv: Vad hände med min häst?

Min gamla häst fick skakreaktioner av penicillin, speciellt sista gången jag gav henne., men hon fick det precis efter sprutan och höll nog i sig i ca 20 minuter. Jag har frågat runt efter det och det svar jag har fått var att hon nog var överkänslig. Jag behövde aldrig mer ge henne någon antibiotika efter detta tillfälle, men jag hade då bestämt mig för att hon inte skulle ha penicillin fler gånger. Om jag var du skulle jag kontakta den veterinär som skrivit ut pencillinet för att få råd.

Hmm jaa, fast han borde väl ändå inte reagera ett dygn efter? Han är inte en speciellt känslig häst heller, han har fått penecillin förut och när han fick det sist, när förra ägaren hade honom, fick han 40 ml på samma sida (nu får han 20 på varje). :confused:
Ja jag får nog ringa och höra med veterinären. :crazy: Läskigt var det i alla fall.

Ingen annan som har några idéer på vad det kan vara?

Hade det varit i samband med sprutning hade jag gissat på typ penicillinchock.
Jag har ett sto som visat liknande symptom när jag tagit in henne från hagen. Men det har varit dagar då det varit minusgrader och lite hårt och halt i hagen. Hon går troligen och spänner sig ute, och när hon kommer in slappnar hon av och då börjar hon skaka. (Hon går barfota). Efter att ha ätit lite hö och varit inne ca 10 minuter så upphör skakningarna.
En liten reaktion/fråga: Är det lämpligt att rida hästen om den nu står på penicillinkur? Jag motionerar aldrig mina hästar som står på behandling. ;)

Han frös nog.
Min valack har varit väldigt frusen sista tiden (trots dubbla täcken) och skakat så han knapt kan gå :crazy:

Klä på honom mer.

Ja penecillin chock hade det ju kunnat vara om det nu var så att han blev sprutad innan... :crazy: Jag skrittar och travar lite bara, så det är ingen fara. :p Måste det p g a att han i samband med såret är svullen i benet + att han blir så himlans stel annars, han är en häst som måste hållas igång. Sen så är våra hagar så himla leriga ute så hästarna går i skift i grushagarna, det rör sig om kanske ca 3 timmar var i hagen (dumma lera :mad: ) så han måste röra på sig.:)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, fast när jag la på honom ett till täcke (då hade han tre på sig, ett fleece ett ull och ett tjockt utetäcke) blev han alldeles för varm och hans temperatur steg hur mkt som helst :p. Men vi får se, nu är det ju ändå varmt ute och under hans hagvistelse regnade det inte, möjligtvis duggade lite ett tag.

Här är det blåsten som är värst.
Det behöver inte vara så kallt i sig men vinden kyler ner hästarna.
Vi får hoppas att dom håller sig varma resten av vintern ;)

Först funderade jag på om det kanske kunde ha varit något i hagen
som hade skrämt upp honom ordentligt, med tanke på att han var
så skärrad också. Men det verkar konstigt att han skulle skaka så
lång tid efter du hade tagit in honom. Dessutom så borde du ju ha
märkt på en gång om det varit något sådant, eftersom de andra
hästarna i hagen förmodligen också hade varit uppskärrade.

Jag tycker ändå att du ska ringa och prata med din veterinär.
Han/hon kanske har några idéer om vad det kan ha varit, och
du får veta om det kan ha berott på pencillinet (och om inte, så
kan du åtminstone känna dig lugn över det). Du kanske även kan
få höra lite andra idéer om vad som kan ha orsakat den här reaktionen
hos din häst.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka