Vad hände med hingstarna .......

T

tiga

Grubblar lite över en del hingstar som har varit bruksprovsvinnare eller "gångartstalanger" "special begåvning gångarter" va de gör idag ?! Tex Figaro R, Davinci, Berlioz, Saigon, Rubinrot .... Nån som vet ?

Sv: Vad hände med hingstarna .......

Figaro R har betäckt mycket och ej orkat med både tävling/betäckning utan bara varit i avel
Davinci, vunnit Scandinavian Open som 5-åring, han har iaf varit utleasad till Holland för avel vet jag
Berlioz hade ej godkända simmare så han betäckte väl aldrig något ( de sa så när kompisens häst skulle betäckas med honom 1:a året han var godkänd), vann Scandinavian Open som 5-åring, men jag vet ej om han sedan tävlats?
Saigon var ej i avel 2006 utan tävlades, högt placerad både som 5 och 6 åring i Scandinavian Open och Breeders.
Rubinrot har varit i Tyskland, b la 3:a i unghäst VM som 5 åring, 1:a i Falsterbo som 5-åring, 1:a championat som 6:åring fick buköppnas och var sedan på utbildning i Tyskland och tävlat med placering och vinst t o m Intermediare I där,rids nu av sin ägare i Sverige, i en artikel i Ridsport för ett tag sedan stod det att han skulle bli hennes tävlingshäst.

OK, Weltman o Davenir då, vet du nått om dem ?
Står Berlioz kvar hos Minna ? Förvisso har Figaro R betäckt mycket men det finns det ju fler som har gjort under sin tävlingssäsong. Det är påfrestande för de unga stackarna. Tänkte på Corlensky G, han borde ha stått hela säsongen (med tanke på sto antalet) och nu har han ett helt bruksprov framför sig. 3 åringar som gått igenom borde få en lättare form av bruksprov som 4 åring. Uppsutten hoppning o testryttare borde räckt för hans del. De godkända gångartshingstarna borde gå gångarter uppsuttet o testryttare.

Davenir hörde jag är ur avel pga dåliga simmare.
Sänktes inte Weltman till C förra året?

Davenir hörde jag är ur avel pga dåliga simmare.
Sänktes inte Weltman till C förra året?

Weltman fick V 2006 och är alltså väntehingst tills vidare, han tävlas väl av Tinne?

Har för mig att Berlioz såldes som körhäst...:confused:

Davinci har åtminstone tidigare varit hos Minderhoud eller om det var Gal. Fast man har inte hört något om honom sedan han åkte till Holland...

Saigon står hos Stefan Jansson som ska tävla honom.

Ah, glömde bort vilka som fick C och vilka som fick V. :o Finns ju en tråd om sänkta hingstar. :idea:

Weltman fick V 2006 och är alltså väntehingst tills vidare, han tävlas väl av Tinne?

Har för mig att Berlioz såldes som körhäst...:confused:

Davinci har åtminstone tidigare varit hos Minderhoud eller om det var Gal. Fast man har inte hört något om honom sedan han åkte till Holland...

Saigon står hos Stefan Jansson som ska tävla honom.

KÖRHÄST? ...... Aj, Aj den sved !
Alla dessa "super" hingstar som liksom bara poff..... !
Vi får hoppas att ryttarna "gasar" till våren o att hingstarna håller sig borta från eländiga sjukdomar:devil:

Berlioz betäckte cirka 50 ston sitt första och enda år i avel, inte ett enda blev dräktigt!

För något är sen skrev någon här på Buke att h*n hade Berlioz som läromästare...

Davinci 1022 (f.98 e.Davignon I-Mowgli) var 2:a i 4-årschampionatet. Han vann Scandinavian Open som 5-åring och kom 8:a på Unghäst-VM. Tror han såldes till USA men jag kan minnas fel.

Saigon 1034 (f.98 e.Sack-Swift) var framgångsrik i unghästchampionaten, han var bl a 5:a i Scandinavian Open och 2:a i Breeders Trophy som 5-åring. Han var 3:a i Scandinavian Open och 4:a i Breeders Trophy som 6-åring. Han skadades sedan i samband med flytt till Danmark och stod länge. Förra året kom han till Stefan Jansson och i höstas vann han MsvB:5.

Weltman 975 (f.95 e.Weltruhm-Equador xx) vann 6-års championatet och är placerad Intermediaire I på elittävling tillsammans med Tinne Wilhelmsson.

Davenir 1004 (f.97 e.Davignon I-Weltmeyer) vann iallafall LA som 5-åring. Betäckte ju inte så många ston med det har blivit några fina avkommor till honom, bl a Daffodil som var med i 3-årsfinalen.

Tänkte på Corlensky G, han borde ha stått hela säsongen (med tanke på sto antalet) och nu har han ett helt bruksprov framför sig. 3 åringar som gått igenom borde få en lättare form av bruksprov som 4 åring. Uppsutten hoppning o testryttare borde räckt för hans del. De godkända gångartshingstarna borde gå gångarter uppsuttet o testryttare.

Tycker inte de skulle få ett lättare prov...däremot borde de inte få betäcka så många ston (max 50-70) innan de gått igenom med testryttare o allt.

Det svider bara för att du (och många med dig) inte inser vad som krävs av en riktigt bra körhäst ;)
En körhäst ska helst ha ÄNNU bättre gång än en dressyrhäst eftersom gången "kapas" när den drar vagn, den försämras alltså men ska ändå vara väldigt bra i alla tre gångarter. Dessutom ska den vara smidig, vändbar, lydig, arbetsvillig och inte minst MODIG och våga gå fram precis överallt (i maratonmomentet). För mig är det god reklam om en hingst själv gått som körhäst eller har tävlande avkommor, då vet jag att den/de har många av de egenskaper jag premierar.

Det svider bara för att du (och många med dig) inte inser vad som krävs av en riktigt bra körhäst ;)
En körhäst ska helst ha ÄNNU bättre gång än en dressyrhäst eftersom gången "kapas" när den drar vagn, den försämras alltså men ska ändå vara väldigt bra i alla tre gångarter. Dessutom ska den vara smidig, vändbar, lydig, arbetsvillig och inte minst MODIG och våga gå fram precis överallt (i maratonmomentet). För mig är det god reklam om en hingst själv gått som körhäst eller har tävlande avkommor, då vet jag att den/de har många av de egenskaper jag premierar.

Jag har jobbat i körstall i tyskland över ett år. Har själv kört enbett o tävlat lite. Visst jag vet va som krävs o mer därtill av hästen men om man tänker efter var det väl inte förspänd i en vagn Minna o (många andra) hade tänkt att se honom. Jag säger defenetivt inte att körhästarna e av sämre kvalitét !

Davinci är i Holland och rids där. Han fick inte tillräckligt med ston i Sverige, det kostar så otroligt att ha en hingst i träning och på semin så får ham bara 20 ston om året är det ingen ide´.
Vi har ett 4 årssto e. Danvinci, en otroligt cool och trevlig häst.

Davinci är i Holland och rids där. Han fick inte tillräckligt med ston i Sverige, det kostar så otroligt att ha en hingst i träning och på semin så får ham bara 20 ston om året är det ingen ide´.
Vi har ett 4 årssto e. Danvinci, en otroligt cool och trevlig häst.

Jag förstår hingstägarna till fullo ! Utomlands kan du ha häst i proffitionell träning för nästan halva priset. Dessutom är tävlingssammanhangen betydligt fler. Lycka till med ditt sto.

Jamen då vet du ju precis! Men det finns många andra som rynkar på näsan när de hör ordet körhäst. Och visst, nej det var nog inte körhäst som var tänkt som Berliozs framtid.:angel:

Berlioz betäckte cirka 50 ston sitt första och enda år i avel, inte ett enda blev dräktigt!

För något är sen skrev någon här på Buke att h*n hade Berlioz som läromästare...

När kompisen kom dit med sitt högbrunstiga sto och skulle betäcka med Berlioz det året DÅ frågade de om de kunde tänka sig någon annan av deras hingstar pga att Berlioz hade dåliga simmare. I "panik" blev det då Maistic ( Briar var nr 2 på listan, men ej hemma då...), säkert inget fel med det, men dagen innan när de ringde sa de inget om simmarna utan de var inställda på Berlioz... Jag kommer ihåg det mycket väl eftersom jag inte fått den uppfattningen om deras kundservice innan. Då kanske han redan hade betäckt de där 50 stona som ej tagit sig?

Jag minns att det i hingstkatalogen stod att han betäckt 49 ston. Vill minnas att det också stod att man skulle kontrollera hans fertilitet innan han sattes i avel för andra året.

Med det du skriver verkar det logiskt om man redan då din kompis kom hade insett att inte ett enda sto blivit dräktigt.

Jag minns att det i hingstkatalogen stod att han betäckt 49 ston. Vill minnas att det också stod att man skulle kontrollera hans fertilitet innan han sattes i avel för andra året.

Med det du skriver verkar det logiskt om man redan då din kompis kom hade insett att inte ett enda sto blivit dräktigt.

Kollar man inte att hingstarna är fertila innan de godkänns för avel?:confused: Att godkänna en steril hingst låter som slöseri med stoägarnas pengar (både betäckningsavgifter och förlorade avelssäsonger) i mina öron.

Bocelli har kommit 2:a i 6-årschampionatet och 8:a i 7-årschampionatet.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka