Vad hände egentligen =(?

drekaflúga

Trådstartare
*Lång historia* hoppas någon vill ta sig tid....Kan inte sluta och tänka på det som hände med ett sto när jag jobbade på island i våras/sommras. Ursh....jag får ont i magen av allt onödigt lidande detta sto varit med om. Jag tänkte kanske att någon här har någon fundering om vad som kan ha hänt. Jag kommer aldrig få veta för hon är död och bergraven nu, men det skulle kännas bra att få spekulera. Detta hände:

Det kom två dräktiga ston, en fux och en brun, nån gång i april för att föda på våra ägor.
När de kom var de JÄTTE tjocka och om man jämförde med våra andra dräktiga ston och vi förstod att de skulle föla tidigate än dem. De släpptes upp på våra ägor tillsammans med de andra och gick där och åt hela dagarna. Tiden gick och den bruna blev tjockare och tjockare precis som hon skulle. Men fuxen smalnade av och blev "normal" och vi trodde att hon hade kastat fölet.Hon var inte mager utan hade hull precis som de andra icke dräktiga.(om ni här börjar undra om varför inte veterinären kom så är det en helt annan hästhållning hos islänska hästbönder, vi hade 100hästar o ett kastat föl ansågs inte vara någon anledning att oroa sig). Den bruna fölade ett vackert och friskt stoföl och hon togs hem till gården för att övervakas.

Så en tidig vårdag fick jag mig en chock. Jag hittade fuxen i hagen, hon såg ut som ett benrangel förvandlat över en natt och vid hennes sida låg ett mkt svagt föl. Jag tog hem dem (fick bära fölet) och veterinär tillkallades denna gång. Fölet hade diaree´och han trodde inte hon skulle klara sig. Efter behandling av fölet skickades de iväg på näringsrikt bete under uppsikt denna gång. Jag fick aldrig mer träffa stoet för hon dog några veckor senare. :cry:Hon var mycket mager då. Veterinären sa att han TRODDE att hon dog pga av att hennes mule blivit så solskadad (hon hade lykta och rosa mule) att hon inte kunde äta pga av smärta. Alla köpte denna teori men jag tycker det låter konstigt då det inte fanns spår av solskador fram till någon vecka innan hon dog och avmagringen började långt tidigare.

Vad hände egentligen med stoet? Några teorier?

Fölet fick komma till en surrogatmamma och är idag sprudlande av livskraft.

Sv: Vad hände egentligen =(?

Alltid svårt att gissa. Men jag antar att hon när hon dog HADE 'solskador' på sin mule? Då skulle min amatörgissning, iom de andra symptomen (avmagring etc) gå åt förgiftningshållet och/eller problem med njurar/lever/liknande.

Det kan nämligen ge dels solljusöverkänslighet på opigmenterade ytor (där det är rosa hud), dels avmagring. Och det kan börja lite 'långsamt' men när invärtes organ slås ut, så kan det gå FORT.

Men som sagt, bara en amatörgissning.

Jo jag har funderat på det där med lever/njure eftersom det var en procsess som inte ledde direkt till döden....

Jag tror knappast att hon magrade av så mycket att man inte kunde se dagarna innan att han hade föl i magen....:confused:

Låter som att alexandra_w kan ha en poäng där.. Vågar mig inte på några djupa spekulationer själv, då jag är så dåligt insatt i hästnäringen på Island. Visst ska de ha en ganska virusfri miljö?

Så himla skönt att fölisen klarade sig, omständigheterna till trots!

Miljön på island är virusfri så det gör det lite svårare att spekulera...

Låter som om det kan vara ståndsförgiftning, har läst mkt om detta då vi tyvärr har fått hit denna förhatliga växt som krävt många hästars liv i england, har för mig att jag även läste någonstans att island också hade fått stora problem med stånds så helt långsökt är det nog inte.
Söker du på Ragworth så får du fram många engelska sidor som beskriver symtomen som bla är stark avmagring.
Hade själv en sjuk häst här i somras som inte gick att rädda där misstankarna om förgiftning av stånds inte kunde avskrivas, denna häst magrade ur jättesnabbt.

Det är ju också möjligt att det var någon slags förgiftning men skulle hon inte dött tidigare än hon gjorde? Hela processen tog väl två månader eller något.

Jag hittade en bild på fölet alldeles efter födseln. Det var så svagt men det absolut sötaste jag sett:love:
island3153.jpg

Förgiftningar kan ta LÅNG tid. Två månader är inte alls en orimlig tid i sammanhanget tvärtom. Om man leker med tanken på en låggradig förgiftning, som förstör lever alt njure, så när man ser de första symptomen, är en stor del av organet redan skadat (75% plingar någonstans bak i huvudet). Och skadan kan 'byggas på' sakta under lång tid.

Sen när njuren t ex slås ut 'totalt', DÅ går det fort.

Tvärtom stånds förgiftning tar nästan alltid tid det är det som gör det så lurigt, just det att det kan ta månader från konsumtionen av växterna tills hästen visar symtom.
En intressant sak syns på din bild, för jag antar att det är mamman som syns i bakgrunden. Några månader innan denna bild togs så har hon på något sätt ätit något hon inte är van vid, hon har tydliga foderränder på alla fyra hovarna som borde vara ca 3 månader gamla med tanke på hur långt ner de hunnit växa.

När du säger det så ser jag också foderränderna nu, har inte tänkt på det. men kan inte foderränderna också framkomma vid hastigt foderbyte? Det var ju ungerfär då som hon bytte ägare också så då bytte hon ju också foder....

Men förgiftning låter ganska lågisk. Vad heter växten som ledde till förgiftningen på latin? Tänkte kolla upp det i min flora....

När du säger det så ser jag också foderränderna nu, har inte tänkt på det. men kan inte foderränderna också framkomma vid hastigt foderbyte? Det var ju ungerfär då som hon bytte ägare också så då bytte hon ju också foder....

Men förgiftning låter ganska lågisk. Vad heter växten som ledde till förgiftningen på latin? Tänkte kolla upp det i min flora....

Den heter
Senecio jacobaea L.

finns här i Sverige också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 497
Senast: Ratax
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 268
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar