Vad hände där???

bettysmatte

Trådstartare
Ja, det undrar jag. Har ett utomhusgrenuttag och ett par saker kopplade till detta. När jag drog ut den ena sladden så rök det...:crazy: Såg detta trots att det var mörkt. Det luktade också väldigt bränt. Drog ur hela grenuttaget fort som ögat - konstigt nog hade inte proppen gått - och ska köpa nytt imorgon. Runt hålen är något vitt "klet" (ser ut så i alla fall - jag har INTE rört det!) och likadant på kontakten som satt i. Lite annat svart/grått kladd också. Min egen fundering är om det kan ha suttit en snigel på kontakten som jag stoppade i, och som sedan blev "stekt" (ja, URK :crazy: ). Det var ju mörkt så jag såg inte hur det såg ut. Eller vad kan det annars ha varit?

Kanske ska tillägga att kontakten satt i uttaget i ca 15 min.

Senast ändrad:
Sv: Vad hände där???

Hur är vädret hos dig?
Om det är fuktigt kan det vara en form av överslag/kortslutning p g a det.

Ja, superfuktigt! Men bör inte ett utomhusgrenuttag och utomhusförlängningssladdar klara av fukt? Läskigt var det i alla fall...:crazy: Jag har lite elfobi... :D

"Kletet" kan inte ha varit smält plast? Kolla IP klasserna på kontakterna, men är det för utomhusbruk så ska det absolut klara fukt!

Jag skulle gissa på att uttaget var överbelastat och därför smälte/brändes det. Det är ju som känsligast vid kontakterna. Märkte du om kontakten du drog ut var varm? Det borde den ha varit, och det borde man ha känt.

Om inte så är det kanske som du tror, någon snigel eller liknande har legat emellan och bränts. Proppen kanske var överdimensionerad och det var därför den inte gick?

"Kletet" kan inte ha varit smält plast? Kolla IP klasserna på kontakterna, men är det för utomhusbruk så ska det absolut klara fukt!

Jag skulle gissa på att uttaget var överbelastat och därför smälte/brändes det. Det är ju som känsligast vid kontakterna. Märkte du om kontakten du drog ut var varm? Det borde den ha varit, och det borde man ha känt.

Om inte så är det kanske som du tror, någon snigel eller liknande har legat emellan och bränts. Proppen kanske var överdimensionerad och det var därför den inte gick?

Jag tror inte på någon snigelteori.
Däremot tror jag precis som Presto, med tillägget att proppen inte gick, för att det inte var en total kortslutning; det rusade helt enkelt inte tillräckligt med ström för att bränna säkringen. Sannolikt var den också en trög säkring, som inte brinner av lika fort som en snabb.

Stickkontakten var säkerligen väldigt varm.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama