Vad håller han på med?

C

CorrBoll

Jag har en vbls valack som jag haft ett tag nu. Jag rider och kör honom. Tränar dressyr hoppning.
När jag fick honom kunde han ibland vid uteritt stanna och vända om för att gå hem men det var bara att dra runt honom och säga åt honom så gick det vidare, nu de sista veckorna har han blivit helt omöjlig! Han stannar och vänder, kutar tillbaka, eller stegrar rätt upp och ner!
Har kollad munnen, är kollad i rygg och leder.
Han är inte arg då ha ngör detta utan bara gör det, inte heller rädd. Mellan då han gör såhära är han hur fin somhällst!

Vad tror ni det kan bero på? Har ni några tips hur jag ska lösa det?

Kan lägga in att han gjorde samma med förra ägaren men då mycket mycket värre än vad han gör idag. Hade en period han inte gjorde det alls.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller han på med?

kan inte svara på varför han gör så men så gjorde min travare som jag hade innan. Slutade med att vi inte kom utanför anläggningen, men till hösten då stubbåkrarna kom så blev han tydligen av med detta fjanteri för istället för att rida på de asfalterade småvägarna så sneddade jag över stubbåkern och red ut långa runder. Vet faktist inte hur du ska få bort detta.

när min unghäst gjorde så, helt utan anledning, eller, ja, hon ville inte lämna kompisarna,
så skrittade vi iväg, hon vände - jag lät henne vända- vi gick tillbaka till stallet, och hon fick stå uppbunden utanför stallet. (under uppsikt), där stod hon, 10 min. ingen kontakt med de andra, ingen lättad sadelgjord, ingen mat, osv.

vi skrittade iväg igen, hon vände, samma sak, vi skrittade iväg, osv.

Till slut insåg hon ju, det blev inget,och då red vi en runda på en en kvart, kom tillbaka, DÅ fick hon sin belöning, dvs, komma in till de andra.

idag har vi inga som helst problem.

ps. ta detta en ledig dag, det kan ta lite tid.

Han gör så även då hans häst kompis är med! gjorde han inte förut men gör det nu.
Vänder inte bara och vill gå hem utan kan ibland vända och bara vilja gå bort från stallet...
är detta bara nå test vresigt tjaffs han har fått för sig tror ni?

En av våra hästar är likadana. Det är systers ponny och iof är hon(syster) bara 10 och lite mesig i ridningen men ändå. Ponnyn brukar vända på en femöring men det går att vända tillbaka lika lätt. Hon gör även det på vägen hem, alltså vänder hon från stallet:smirk: Inget superproblem egentligen men lite irriterande:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17