Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Capable Case

Trådstartare
Jag är fodervärd åt 2 av min morfars hästar då min morfar fått en stroke och inte kan ta hand om hästarna längre. Hästarna har alltid varit min morfars men de står registrerade på hans fru (som också är sjuk) men hon har aldrig haft med hästarna att göra mer än hälsat på dom.
De båda är ganska allvarligt sjuka och jag är orolig att de inte har så många år kvar i livet.
Nu finns det ju två scenarier som kan hända, antingen går min morfars fru bort först och då borde väl hästarna tillfalla min morfar, alltså inga problem? Men om min morfar går bort först och hans fru går bort efteråt, vad händer med hästarna då? Hon har bara en släkting i livet och det är en psykiskt sjuk bror som ingen vet vart han finns, finns då risken att han ärver alla hästarna (finns fler ute på foder hos andra) och vi inte har något att säga till om eller finns det möjlighet att vi som är morfars arvingar kan få ärva dom?
Hur går en sådan ägarregistreringsändring till vid hästägares bortgång?

Man blir ju orolig ifall det skulle hända och att ägarskapet på hästarna går till någon som absolut inte borde ha med dom att göra.. Hästarna är min morfars livsverk och jag vill verkligen göra allt som står i min makt för att de ska få ett gott liv.
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Hästar anses som prylar, de ärvs således. I ett av fallen nämns en psykiskt sjuk person som nära anhörig, ofta finns en god man till dessa personer. Vad som med stor sannolikhet kommer att ske är att hästarna säljs och arvingen får pengar istället.

Enda möjligheten är i så fall att hästen skrivs över av din morfar medan han ännu är i livet.
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Som Boj säger så ärvs hästar då de räknas som egendom.

Dock, om inte annat sägs i testamente, så kommer arvets från din mormor och morfar inte gå till mormoderns bror oavsett scenario.

Din mamma (plus eventuella syskon) och sedan du (och eventuella syskon) ingår i första arvsklassen och så länge det finns någon i den arvsklassen kommer arvet gå dit. Din mormoders bror kan förstås ärva om det skrivs i testamente, men han kan inte ärva allt då bröstarvingar alltid har rätt till sin arvslott, så det känns som att risken att hästarna tillfaller honom är rätt liten.

Tillägg: Efter att ha läst en vända till låter det nästan som att din mormor inte är din mammas "riktiga" mamma, eftersom du talar om "enda levande släkting". Hur ligger det till där?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Det finns ingen möjlighet för dig att få köpa båda hästarna, typ nu/inom kort?
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Hon har skrivit "hans fru". Jag förstår det som att det inte är ts biologiska mormor.
TS; kan din morfars fru tänka sig att testamentera hästarna åt er?
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Min morfar är omgift så hans fru är inte min mormor.

De vill inte inse att de aldrig mer kommer kunna komma hem till gården och kommer kunna ta hem hästarna, därför är det tvär-kört att skriva över hästarna/köpa hästarna innan. Vi som har hästarna på foder har dom tills morfar är så pass bra att han kan ta hem dom igen. Förnekelse... och jag tror också att det är det enda som driver morfar att försöka kämpa så vi kan inte ta det ifrån honom.. Hans fru är ännu värre med detta och vägrar inse hur pass dålig morfar är.. Han har blivit förlamad i hela vänstersidan och har varit så sedan i somras och inga läkare tror att han någonsin kommer kunna gå eller använda sin vänstra arm igen.. Hon tyckte hästarna kunde gå kvar hemma på gården (utan daglig tillsyn) tills morfar kom hem från sjukhuset så vi fick vara väldigt hårda med att få fodervärdskontrakten påskrivna, kämpade hela betesperioden med detta och tillslut så gav hon med sig men vi fick ta hjälp av både veterinär och länsstyrelse för att få henne att ge med sig, så sälja kommer ALDRIG gå.. Tyvärr!

Riktigt knepigt detta, de hästarna som jag har är det inget större värde i, de är gamlingarna på 20 och 25.. Däremot så är det en tjej som har den yngsta som bara är 9 år och som hon tränat i alla år och nu tagit på foder, jag vill ju att hon ska kunna ha kvar den hästen på foder även om det händer något med morfar och hans fru.
Min morfars fru har ingen kontakt med sin psyksjuka bror och hon vill aldrig prata om honom så vi vet inte ens vad han heter eller vart han bor eller om han ens är i livet.. Blir knepigt att upprätta någon kontakt där med någon eventuell god man.

Riktigt jobbig situation detta, så länge hon är i livet är det ju lugnt men om hon går bort kommer vi få bekymmer förstår jag..
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Testamentera har vi funderat på också men när vi försöker komma in på det slår hon bakut direkt, hon vill inte lyssna på det. Blir knäpptyst och börjar gråta alternativt säger att vi inte ska prata om sådant. Tror det skrämmer henne att de blivit gamla.. Men verkar som det är vår absolut enda chans.. Då är ju hästarna säkrade!
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Kan hon inte skriva över hästarna på din morfar då?
Men om hon dör först, så ärver ju din morfar hästarna eftersom de är gifta?
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Tyvärr finns det anledningar som gör att min morfar inte kan stå skriven på något. Eller har iaf funnits, vill inte gå in närmare på det men det handlar inte om djurförbud eller något sånt utan andra anledningar från hans tid som egen företagare. De har skrivit över allt på henne. Gård, bilar, hästtransport, hästar.. ja allt av värde så går morfar bort före henne står vi helt arvlösa. Värdet i grejjerna skiter jag i, det är hästarna jag bryr mig om men visst är det lite surt!
Som sagt har vi svårt att prata om detta med henne, hon vill inte höra talas om att dom kan gå bort.. Just därför som min fråga uppkommit vad sjutton vi ska göra OM morfar går bort före henne.. Det roliga är dock att hon säger att hon aldrig vill att någon annan än vi som har hästarna nu ska ta hand om hästarna men hon kan absolut inte tänka sig att skriva över något..
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Kan hon inte skriva över hästarna på din morfar då?
Men om hon dör först, så ärver ju din morfar hästarna eftersom de är gifta?

Inte nödvändigtvis, särkullsbarn har rätt till sin arvslott om inget annat har angivits tidigare.
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Hon har inga egna barn så den enda som finns som kan ärva är min morfar eller hennes bror.
Det närmaste barn är nog jag som är hennes gudbarn. ;)
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Nej, arvslösa blir ni inte även om din morfar dör först. En bröstarvinges arvslott har nämligen ett visst skydd.

Om din morfar dör så kommer det göras en bodelning där deras giftorättsgods kommer delas jämt mellan de två. En del kommer din mormor att äga, en del kommer hon att ärva från din morfar. Hon får göra vad hon vill med det hon ärver medan hon lever, men när hon dör kommer det som hon ärvt av din morfar att gå vidare till hans arvingar, dvs din mamma med syskon (eller till dig).

Det problem som jag ser så här direkt är om en stor del av det de äger är hennes enskilda egendom, men att upprätta enskild egendom inom äktenskapet kräver äktenskapsförord eller att det registrerats som gåva mellan makarna. Om inget sådant gjorts spelar det ingen roll att t.ex. hästarna står skrivna på din mormor, det kommer ändå räknas som giftorättgods.
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Nja, det beror ju på den överlevande maken.
---
BODELNING VID DÖDSFALL. När en make avlider har den efterlevande maken rätt att begära bodelning. Som ett alternativ till lika fördelning av giftorättsgodset kan den efterlevande maken bestämma att bodelningen ska göras så att vardera sidan behåller sin egendom.
---
http://www.sjolund.net/bodelning.htm
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Hon har inga egna barn så den enda som finns som kan ärva är min morfar eller hennes bror.
Det närmaste barn är nog jag som är hennes gudbarn. ;)

Nä men som ett förtydligande även om det inte finns i detta fall.
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Nja, det beror ju på den överlevande maken.
---
BODELNING VID DÖDSFALL. När en make avlider har den efterlevande maken rätt att begära bodelning. Som ett alternativ till lika fördelning av giftorättsgodset kan den efterlevande maken bestämma att bodelningen ska göras så att vardera sidan behåller sin egendom.
---
http://www.sjolund.net/bodelning.htm

Det förutsätter ju att det finns någon enskild egendom att behålla.
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Tyvärr har de gjort överskrivningen av gård, hästar och allt som en gåva så det finns registrerat att det är hennes enskilda egendom och vad vi har förstått så kommer morfars arvingar (min mor och hennes bror) bli helt arvslösa.. Eller?
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Frustrerande när människor inte kan inse att detta inte går längre!

Jag är själv sjuk och det första jag upplyste min underbara vännina som tar hand om min häst samt make och föräldrar om var att går det inte vägen för mig så är det min önskan att vänninan tar hästen och med den gör hon vad som anses bäst. Resten av familjen har nickat instämmande.
Men allt tyder på att jag starkt är på bättringsvägen, peppar peppar.

Men åter till dig. Jag tror att det bästa är att försöka fortsätta prata med morfars fru och förklara hur orolig du är. Jag tror hon är inne i ett stadie av sorg och då är det svårt att kunna tänka logiskt.
Jag är övertygad att ni kommer till en lösning. Ge inte upp hoppet om henne!
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

Beklagar Maqurell att du är sjuk.. Men väldigt bra av dig som har berättat hur du vill att allt ska vara.. Jag håller alla tummar jag har för att du verkligen är på bättringsvägen!!
Ja sorgen är väldigt svår för dem, det vet jag.. Vi fick ta bort 2 av deras hästar i somras varav den ena var deras absoluta guldprins och första egna uppfödningen.. Det tog hårt på de båda, sen att från en dag till en annan få lämna gård (Hon fick också flytta in till hem samma dag min morfar blev sjukd å hon inte klarar sig själv), hästar, katter, liv.. Det är nog väldigt svårt att hantera och acceptera. Vi ska fortsätta prata med henne om ifall hon kanske kan testamentera hästarna till oss så att hästarna inte hamnar utanför familjen. Sen kommer vi i vår tur alltid se till att de andra tjejerna får ha de hästar dom fodervärdar idag så länge de vill (ja, och sköter dem väl såklart men det betvivlar jag inte en sekund att de inte skulle göra).
Tack alla för era svar!
 
Sv: Vad händer om foderhästens ägare går bort?

*KL*

Du kan inte fråga din morfar om ni kan skriva i testamentet att hästarna till faller fodervärdarna vid dödsfall? Kan man göra så?

Så är ju hästarna säkra från att komma i orätta händer menar jag =)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 625
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 133
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp