Vad händer i och runt Linköping i helgen?

Cambrie

Trådstartare
Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan stanna i den hyrda stugan om det är så att det finns något must c som den inte får följa med till). Intressen är historia, fotografering, naturupplevelser etc. Vad kan ni rekommendera och vad är överskattat om man googlar på sevärdheter?
 
Linköpings gammla stad är jättefint. Mysiga kvarter och det är välskyltat om olika byggnader. Många av trädgårdarna är öppna för besökare och så har de liveteater lite random här och där med skådespelare i kläder för tidsepoken.
 
Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan stanna i den hyrda stugan om det är så att det finns något must c som den inte får följa med till). Intressen är historia, fotografering, naturupplevelser etc. Vad kan ni rekommendera och vad är överskattat om man googlar på sevärdheter?
Stjärnorps slottsruin och ravinen är historia, fotomöjligheter och natur - allt i ett. Fast inget organiserat vad jag vet, på egen hand.
https://trippa.se/tripp/stjarnorps-slottsruin-och-stjarnorpsravinen

Annars är min granne Ekenäs slott (@Bison var först) väldigt speciellt typ sagoslott med en rik historia. Ligger även fotogeniskt på en klippa över en gammal sjöbotten. Visning och cafe.

Sen är Flygvapenmuseum väldigt bra; men det är också en smal bit teknikhistoria - så har man inget sånt intresse alls så är det nog inte rätt.
 
Stjärnorps slottsruin och ravinen är historia, fotomöjligheter och natur - allt i ett. Fast inget organiserat vad jag vet, på egen hand.
https://trippa.se/tripp/stjarnorps-slottsruin-och-stjarnorpsravinen

Annars är min granne Ekenäs slott (@Bison var först) väldigt speciellt typ sagoslott med en rik historia. Ligger även fotogeniskt på en klippa över en gammal sjöbotten. Visning och cafe.

Sen är Flygvapenmuseum väldigt bra; men det är också en smal bit teknikhistoria - så har man inget sånt intresse alls så är det nog inte rätt.

Apropå "Sevärdheter i Linköping" låg min verksamhet topp-2 på den listan på Tripadvisor för många år sedan och det var ett h-vete att få dem att plocka ned resultatet. Vi fick en del utländska besökare som tog lite kort på hästarna och omgivningarna och frågade lite, men det tog ett tag innan vi fattade varför de åkte till oss :-)
 
Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan stanna i den hyrda stugan om det är så att det finns något must c som den inte får följa med till). Intressen är historia, fotografering, naturupplevelser etc. Vad kan ni rekommendera och vad är överskattat om man googlar på sevärdheter?
Gamla Linköping är toppen! I ätväg rekommenderar jag våffelstugan där, jättegoda mat- och efterrättsvåfflor och hundar är välkomna både inne och ute. Man kan åka litet tåg runt området också, kanske mest för barn men det är en berättarröst som berättar om områdets och stadens historia som är ganska intressant.

Tinnerö eklandskap är vackert och rikt på naturupplevelser.
Stångån och Göta kanal med slussmiljöer. I Stångån finns ett ganska nybyggt fiskomlöp vid Nykvarns sluss och en ganska nybyggd utsiktsplats vid mynningen i Roxen.
 
Tack för flera bra tips. Jag har funderat på flygmuseet och domkyrkan och dess museeum, sedan är resten beroende på vädret.
Närcon är anledningen till att vi åker dit då tonåringarna ska dit, men vi vuxna har inte köpt biljett och tonåringarna vill nog hänga själva på den festivalen. Ekenäs slott var nytt i googlingsväg också, mycket möjligt att vi åker dit :-)
 
Gamla Linköping är toppen! I ätväg rekommenderar jag våffelstugan där, jättegoda mat- och efterrättsvåfflor och hundar är välkomna både inne och ute. Man kan åka litet tåg runt området också, kanske mest för barn men det är en berättarröst som berättar om områdets och stadens historia som är ganska intressant.

Tinnerö eklandskap är vackert och rikt på naturupplevelser.
Stångån och Göta kanal med slussmiljöer. I Stångån finns ett ganska nybyggt fiskomlöp vid Nykvarns sluss och en ganska nybyggd utsiktsplats vid mynningen i Roxen.
Åkte tåget i sommras. Jättetrevligt. Och berättarrösten är Ankan :p
 
Stjärnorps slottsruin och ravinen är historia, fotomöjligheter och natur - allt i ett. Fast inget organiserat vad jag vet, på egen hand.
https://trippa.se/tripp/stjarnorps-slottsruin-och-stjarnorpsravinen

Annars är min granne Ekenäs slott (@Bison var först) väldigt speciellt typ sagoslott med en rik historia. Ligger även fotogeniskt på en klippa över en gammal sjöbotten. Visning och cafe.

Sen är Flygvapenmuseum väldigt bra; men det är också en smal bit teknikhistoria - så har man inget sånt intresse alls så är det nog inte rätt.
Fast dom möblerade rummen från olika årtionden är kul på flygvapenmuseet. Även om man inte är flygplansnörd.
Lägger till Bergs slussar och Bjärka-Säby slott på sevärd-listan.
 
Tack för flera bra tips. Jag har funderat på flygmuseet och domkyrkan och dess museeum, sedan är resten beroende på vädret.
Närcon är anledningen till att vi åker dit då tonåringarna ska dit, men vi vuxna har inte köpt biljett och tonåringarna vill nog hänga själva på den festivalen. Ekenäs slott var nytt i googlingsväg också, mycket möjligt att vi åker dit :-)

Vi har stammisar i år som bor i vår stuga som besöker Närcon varje år (deras två tonåringar är där). Populärt evenemang. Nästan samma profil :grin:
Fast de har 3 hundar så inte riktigt samma ändå.
 
Brunneby musteri utanför Borensberg är mysigt med massa gott.
Och som många redan sagt, Flygvapenmuseum. Utställningen om den nedskjutna DC3:an är intressant!
Gillar även Stora torget med sina uteserveringar, nästan lite utomlandskänsla. 😊
 
Inne i stan Östgöta museeum, Bosses glass 🥰 Gamla linköping, där finns mycket för mindre barn

Tror de är spelningar på skylten i helgen annars.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 467
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 353
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Lady_A
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 928
Senast: ihnfsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp