Vad hände???!!! *Långt*

Arwyn

Trådstartare
Idag hände något riktigt otäckt, och det kändes som att en kär vän skulle lämna oss.

Min vän M släppte ut sina tre hästar idag, de kom ut ganska sent då det var -28 grader. J är ett 18-årigt hbl sto, väldigt pigg och fräsch för sin ålder, är dräktig och ska föla i maj. Hästarna hade gott om täcken på sig, J hade innetäcke och ett tjockt utetäcke med helhals. M släpper alltså ut hästarna, J drar iväg i galopp och lägger sig för att vad M trodde rulla sig. Fast hon rullade aldrig, utan hon lade sig platt på rygg med benen i vädret. Båda frambenen ihopvikta, ett bakben vikt och ett rakt upp i luften, och därifrån rörde hon sig inte. Hon följde M med blicken och rörde på huvudet, men rörde inte på kroppen. M försöker få upp hästen utan framgång och lägger ett täcke över magen för att hålla henne varm, masserar och gnuggar för att hålla igång blodcirkulationen. Hon ringer veterinär där hon får rådet att ta in hästen. Jo, det har hon ju räknat ut själv, men får alltså inte upp hästen. Vet ska komma, men verkar inte rycka ut akut. M ringer några grannar som kommer bort och lyckas även stanna en bil på vägen. Tillsammans försöker de få upp hästen, fortfarande utan framgång, hon försöker alltså inte ens ta sig upp.

Under hela tiden har hon följ M med blicken, varit med och blivit orolig när M gått iväg. De andra hästarna har varit och nafsat i henne - förmodligen för att försöka få upp henne - och hon har huggit efter dem. Hon har även huggit efter M när hon masserat, allt detta i sann J-anda, hon är fortfarande sig själv där hon ligger.


Efter en halvtimme lyckas de rulla över henne på sidan, där hon lägger sig med benen rakt ut, helt stelopererad, och efter ytterligare några minuter stönar hon till, och med förenade krafter lyckas de knuffa upp henne på fötter. När hon väl kommit upp försöker hon slita sig och vill springa iväg, och hela vägen till stallet taktar hon och far runt. Inte stressat, som jag förstod det, utan mer som energi. Veterinären kommer efter en timme (!), och vet inte vad det är för fel. Han har ringt till massor av kollegor, men ingen verkar ha några idéer. Hans teori är att hon lagt sig för att rulla men fastnat. Enligt honom blir hästar ofta paralyserade i det här läget, de blir helt borta i huvudet. I detta läget har hon förmodligen fått ett litet kolikanfall, så han ger henne kramplösande och ordinerar paraffinolja. Hon dricker rikligt med vatten och har efter kramplösande bajsat. Hennes allmäntillstånd har verkat normalt efter incidenten, hon tuggar, gäspar och hugger efter folk i närheten. :)

Hon står nu i stallet med myyycket täcken och ljummet vatten. M ska promenera henne korta sträckor, hon ska enligt vettens ordination inte gå ut i hagen i sträng kyla under en tid.

Hur det har gått för fölet vet vi inte. Vetten sa att fölet inte ska ta någon skada av att hon legat på rygg under en kortare tid, men kanske av vad som orsakade incidenten, det vet vi ju inte. Han sa att vi kan ta blodprov om tre veckor för att se om det lever. I dagsläget är vi ärligt talat bara så himla tacksamma för att inte ha förlorat stoet, har fölet överlevt är det bara en bonus.

Är det någon som hört talas/upplevt något liknande?! Vad var det som hände? Hur ska man gå vidare? Och VARFÖR hände det?!
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Har verkligen ingen aning men det lät otäckt, riktigt otäckt.
Lät konstigt att hon skulle bli paralyserad av att ev. ha rullat fast. Tycker det oftast blir tvärtom ifall dom fastnar, dom får panik.

Men hon kanske klämde en nerv eller liknande när hon rullade?!
Ungefär som när man själv får en enkelstöt i armbågen, då blir ju armen helt förlamad om man får en rejäl smäll.

Hoppas verkligen att fölisen också klarta sig.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Nu är man ju ingen veterinär, men att det skulle ha med kylan att göra känns ju lite otroligt.. hon hade ju just kommit ut?

Spontant tycker jag att det låter som någon typ av EP-anfall, visserligen brukar de vara okontaktbara då.. men hur hästar är som får EP vet jag inte.. Just att det var så stelt och krampigt.. fast så brukar de vara trötta efteråt, och det var ju inte stoet...

Mycket märkligt, kanske som någon sa, att hon fick någon nerv i kläm som gjorde skitont när hon rullade?
Har aldrig sett en häst ligga still på rygg, trodde knappt de kunde det, alltså inte utan att själv anstränga sig. Med tanke på deras form på överlinjen tänker jag..

Håller tummarna för att fölis är ok iaf!
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Hoppas bÅda mÅr bra !
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Tänkte skriva en liten uppdatering då det är min stackars häst som råkade ut för detta. Jag bad min kära vän Arwyn skriva en fråga då jag själv var alldeles för uppriven och chockad för att kunna formulera mig ordentligt. (är kanske fortfarande det så ha överseende...)

Detta inträffade alltså kring tolv, ca halv ett stod hon på benen och jag skyndade mig in med henne för att hinna inomhus och hon skulle krascha igen. Ca kvart över ett kommer äntligen distriktsveterinär och konstaterar att puls och temp är normal men att hon känns spänd över buken (vilket jag redan konstaterat). Hon får en jättespruta kramplösande, smärtstillande och antiinflammatoriskt och en jättespruta b-vitamin intraveniöst och sedan några dl paraffin att svälja (blä). Han ordinerar skrittmotion efter ca en timme, avvakta med hö till ca 17-18 och regelbunden uppsyn. Efter medicinering men under tiden vet är kvar hinner hon bajsa.

Går en promenad med henne ca 15.00 och sedan får hon sig en lång och grundlig ryktning för cirkulationen och på med varmt täcke igen. Har henne på gången medans jag mockar och stökar och under den tiden hinner hon bajsa igen.:)

Halv fem är hon så hungrig att hon nästan äter spån så jag slänger åt henne en tuss hö, hon har ju inte ätit sedan sina 2 kg på morgonen.

Kontrollerar henne nu varje timme och hon har fått en till tuss hö nu vid hals sju, ca 1/2 kg denna gång. Hon hade bajsat igen nu och magen kurrar. Kommer att gå ut varje timme tills det är läggdags och ev gå en kortis före nattning.

Alltså, inga tecken på stelhet eller konstigt beteende. Hästen som förut idag låg helt platt på rygg med total stelhet från nacke och neråt i en halvtimme är precis som vanligt, och undrar vad sjutton hon gör inne i stallet istället för i hagen!?

Vad f-n hände!!!?? Det var bland det otäckaste jag sett i hela mitt liv och jag var helt säker på att hon skulle dö därute i kylan.

Nu håller jag bara tummarna att hon inte fick några allvarligare men av detta och även att fölet har klarat sig.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

När min häst hade kolik lade han sig på rygg och låg kvar så, med alla benen upp i luften, men böjda.
Vi fick inte honom ur det alls. När äntligen veterinären kom och kramplösande verkade så ville han upp på benen och inte lägga sig längre.

Nu var det ganska långt in på kolikanfallet. Men hon sa att det var väldigt typisk för kolikhästar.
Jag tror inte det spelar roll hur de gör det eller när i kolikanfallet. Det verkar vara ganska vanligt.
med tanke också på att det löste sig när din häst fick kramplösande så är det ju ganska troligt att det är därför det hände.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Hej!

Vi hittade mitt dräktiga sto i hagen i våras,hon hade nog legat och sprattlat en stund för hon var lerig och det syntes på marken.

Jag blev ju rädd att hon höll på att kasta fölet,så vi fick upp henne och tog in henne för observation.m.m.

Nästa dag var det som ingenting hade hänt och hon fölade lyckligt några månader senare.

Då sa någon att stona kan bli liggande så där om fölet vänder sig i livmodern. Det känns väl konstigt.

Din häst kanske råkade ut för samma sak.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

När ett sto jag hade var dräktig fick hon ett liknande anfall, dock i boxen kvällstid, just vid denna tidpunkten på året, kan tillochmed vara på dagen...
Min mamma fyller år trettondagen och vi hade haft fest i anslutning till det, när de sista gästerna ska gå hem bestämmer jag mig för att bara gå ut i stallet för att titta till dem och där låg Jasmin på rygg och kände inte för att resa sig. Hon hade mått bra bara någon timme tidigare när jag nattfodrade och jag hade sån himla tur när jag fick känslan av att gå ut igen. En av gästerna hjälpte mig att mana på hästen och veterinären kom fort. Hon reste sig relativt fort men jag vet ju inte hur länge hon hade legat där.

Veterinären rektalundersökte henne och på plats och gissade att livmodern hade vridit sig runt sin egen axel och att hon därför lagt sig på rygg för att lätta på smärtan. Jag vet inte än idag, men nån kolik av magbekymmer var det då inte... Hon fick ett friskt föl i slutet av maj det året som jag fortfarande har kvar.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Horsefriend: Det var verkligen intressant, men är det inte lite tidigt för mitt sto? Hon är beräknad till 28 april.

Mitt sto sprattlade inte heller utan var helt orörlig och stel från nacken och ner. Om man drog i de ben som hon höll böjda så liksom fastnade de i utdragen position tills att man böjda ihop dom igen.. Verkligen helt bisarrt.

Men kanske att det var något sådant som sedan orsakade att hon hamnade i det paralyserade tillståndet som veterinären pratade om.

Efwa: Det låter sannolikt också som ett alternativ, men min hamnade i det helt utan förvarning. Och kom ur det själv, tack och lov med tanke på hur lång tid det tog för vet att komma.

Men jag får väl aldrig veta vad som egentligen hände antar jag. Men man oroar sig ju nåt hemskt. Jag är en sån som vill ha svar:confused:
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Gjorde vet någonting för att vrida tillbaka? Var det tal om någon eftervård? Min vet gjorde ingen rektalundersökning tyvärr. Tyvärr kan jag tycka att en del distriktare inte är så nogranna häromkring. :(
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Lät konstigt att hon skulle bli paralyserad av att ev. ha rullat fast. Tycker det oftast blir tvärtom ifall dom fastnar, dom får panik.

.

Absolut inte alls konstigt!

När en häst som rullat fast märker att den inte kan ta sig loss så kan dom hamna i chock, dvs bli apatiska, det hände min ungponny för några år sedan, riktigt otäckt var det.

Hon hade legat fast i hagen i högst 20 minuter på sidan.
Kroppen hade börjat stänga ner funktionerna, iskall i benen, vita slemhinnor osv.

Via telefon så fick vi vet hjälp och skulle gnugga hennes kropp för att få igång cirkulationen, vet ansåg att han inte skulle hinna hit, antingen fick vi igång henne eller så var det godnatt.

Vi gnuggade som galna och efter ca en halvtimme så reste hon sig och blev normal.


Detta var en kärnfrisk 4 åring.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Gjorde vet någonting för att vrida tillbaka? Var det tal om någon eftervård? Min vet gjorde ingen rektalundersökning tyvärr. Tyvärr kan jag tycka att en del distriktare inte är så nogranna häromkring. :(

Han gjorde inget särskilt, det hade redan vridit tillbaka sig, annars hade hon inte ställt sig upp menade han. Han undersökte mest för att se om fölungen rörde sig.
Ingen eftervård, förutom att jag minns att hon skulle gå för att få allt rätt, något jag redan hade gjort eftersom jag misstänkte kolik och att hon hade rullat fel. Så ingen eftervård gjordes, hon fick lite allt möjligt för säkerhets skull ifall det var kolik, typ olja och lite kramplösande, men sen var det mycket utevistelse som gällde eftersom vet. hade en teori om att detta var vanligare om de stod stilla mycket.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Forst tyckte jag det lat hel mysko men kom att tanka pa arsfolet som rullade fast en sommar.
Hon gick med mamma och ett annat sto i en hage bakom en stenmur (avstangslad). Jag kunde inte se henne fran garden men markte att de andra tva uppforde sig markligt. Nar jag kom dit hade hon rullat for nara staketet och fatt bakfotterna pa en ensam sten innanfor staketet.
Jag tycker nog hon kunde rullat upp sjalv om hon forsokt men hon var som paralyserad med helt stela ben. Tittade lugnt nar jag gick runt, greppade bakbenen och drog runt henne (tack och lov hon inte var storre!) Sen var det inga problem, skakade lite pa sig och sokte sen trost hos mamma.
Hon hade legat i minst tio minuter (det regnade och hon var blot pa magen men torr pa ryggen).
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

I mina ögon verkar det vara kolik. Min häst gjorde precis likadant när han hade det. Hur hade hon bajsat inne under natten?
Hoppas det inte återkommer!
/ C
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Absolut inte alls konstigt!

När en häst som rullat fast märker att den inte kan ta sig loss så kan dom hamna i chock, dvs bli apatiska, det hände min ungponny för några år sedan, riktigt otäckt var det.

Hon hade legat fast i hagen i högst 20 minuter på sidan.
Kroppen hade börjat stänga ner funktionerna, iskall i benen, vita slemhinnor osv.

Via telefon så fick vi vet hjälp och skulle gnugga hennes kropp för att få igång cirkulationen, vet ansåg att han inte skulle hinna hit, antingen fick vi igång henne eller så var det godnatt.

Vi gnuggade som galna och efter ca en halvtimme så reste hon sig och blev normal.


Detta var en kärnfrisk 4 åring.

Ja det stämmer, de kan ju t o m dö av det i värsta fall om man inte får upp dem.

Ts är det mycket snö hos er också? Jag kan tänka mej att det kan ha gjort att hon inte kom upp som hon tänkt med mage och allt dessutom och hamnat i chock. Det låter exakt som då de rullat fast och "ger upp".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Usch vad otäckt!! Skönt att ditt sto verkar må bra nu iaf!

Jag har två hästar, båda valacker, som också varit i något liknande tillstånd som din. Kanske inte lika drastiskt men ändå.
Den ena, hade rullat sig i hagen, i en stor jordhög som han först hade krafsat i så att han gjort som en "klyka" i den. Där hade den lille rackaren sedan fastnat (!!) när han rullade sig. Så när vi kom till stallet låg han nedåtlutad i jordbacken, fastkilad, och kunde inte ta sig loss. Han rörde inte en fena, ingenting. Han var som död. Det enda han rörde var ögonen, knappt det. Vi skar upp täcket fram så att han inte skulle sluta andas av att det var spänt.
Vi fick ringa ut brandkåren som kom och drog loss honom. Under hela tiden från att vi hittade honom till brandkåren var klar rörde han inte EN ENDA min. Han var som en docka. Men så fort han kände att han kom loss så rusade han iväg i hagen. Så fort har jag nog aldrig sett en häst resa sig.
Jag antar att han också var i någon slags chock? Vi vet ju inte heller hur länge han hade legat där.
Men det är som svaret i tråden ovan - han hade alltså fastnat och helt enkelt "gett upp".

En annan häst jag har, hittade jag i hagen helt livlös en gång. Han låg på sidan med ögonen stängda. Jag klappade på honom, "skrek" åt honom, dunkade på honom och försökte få upp honom. Helt livlös. Jag vek upp ögonlocken och det var "ingen där".
Jag fick panik och rusade för att hämta hjälp.
När jag kom tillbaka stod hästen och åt i hagen som om ingenting hade hänt.
Heeeelt galet. Jag trodde ju han var död! Men då fick jag också höra att hästar kan befinna sig i så djup sömn att de nästan blir som i dvala.

Så det verkar minst sagt finnas tillstånd hos en häst, som vi inte alls vet mycket om. :crazy:
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

För att lugna dig lite så var jag själv med om exakt samma sak för ett par veckor sedan och igen med samma häst för bara några dar sedan.

Vi har ett strörre inackorderingsstall och en morgon när jag släpper ut och har släppt ut nästan alla hästar ser jag att valackarna ställer sig och tittar mot ena stohagen och där ligger ett av stona en bit in i hagen rakt på sidan med benen helt utsträckta och totalt orörlig men stönandes.

Jag hade sett i ögonvrån att hon, liksom alla andra morgnar och liksom alla andra hästar hade lagt sig för att rulla men forsatte sen släppa ut resten av hästarna.

Min första tanke är att j-kla skit hon har antingen fastnat i täckesremmarna, brutit ryggen eller så har en artär brustit i henne så jag springer in i stallet för att hämta en kniv att skära av eventuella täckesremmar med och skriker samtidigt till några andra i stallet att jag behöver hjälp.
När jag springer hör jag hur stoet skriker och jag knappar in snabbbnumret till veterinären på mobilen.

När jag hämtat kniven och vänder tillbaka står hon upp!

Hon skakar på sig springer iväg i full fart till de andra stona och är sen helt normal!:confused:

Min tankegång efter är att hon troligen fått ta i i den djupa snön när hon skulle runt och har vridit en muskel i ryggen illa eller klämt en nerv och således fått väldigt ont och reagerat med apati.

För några dar sen var det dags igen, jag såg från traktorn kort efter att jag släppt ut dem att hon ligger igen i hagen med bena rakt ut.
Sambon som var med liknar det vid de där getterna som blir förlamade när de blir rädda.

Den här gången vågar jag ta det lugnare och går ut till henne och kollar noga hur hon ligger och ser att hon försökt rulla sig men inte kommit runt då hon tryckt upp en snövall på sidan om ryggen.
Hon ligger som sagt helt still men raka ben och skräckslagen blick. Efter lite peppning och hjälp tar hon plötsligt fart igen och är uppe på fötter, och åter igen helt normal.

Min ide om vad som händer är fortfarande densamma, som jag sa till ägaren dock, att skulle hon gå på lösdrift skulle hon ju frysa ihjäl i en liknande situation för hon läger helt enkelt av och behöver uppenbarligen hjälp för att försöka igen.

Jag tror att det är något liknande som händer din häst, särskilt med tanke på att hon är dräktig, hon ska rulla sig och någonstans i kroppen tar det emot/gör ont och då reagerar hon med att ligga helt still och vänta ut det. Viist kan en lättare släng av kolik har förstärkt känslan hos henne.
Men jag tror inte att du behöver vara särskilt orolig för att det är något allvarligt.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Fast den här hästen låg ju på rygg i 20 minuter och försökte inte ta sig upp trots hjälp av fyra personer. Hon såg inte heller skräckslagen ut, utan var ju lugn. Det är ju mycket möjligt att det beror på att hon rullat fast, men annars tycker jag att lady_vip's historia lät ganska trolig också.
 
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Det kan till viss del bero på att er häst var mer besvärad av smärtan under en längre tid och att hon var lugn och trygg mer er och väntade ut smärtan.

Vårt inackorderade sto är ett rätt så nervöst sto och blev nog väldigt stressad av situationen, mer än det såg ut och jag fick peppa henne rätt rejält andra gången med smackningar och handklappningar för att hon skulle försöka resa sig igen, annars tror jag hon kunnat ligga kvar sådär ett bra tag.

Kontentan är dock att jag misstänker att ert sto fick något smärttillstånd när hon la sig ner, nervklämningar, muskler etc alt som sagt att dräktigheten spelade in, jag har också varit med om ett av mig betäckt sto rullade fast i boxen 2/3 in i dräktigheten

Men just med tanke på att du beskrev händelsen som att, din häst var normal när hon släpptes ut galloperade iväg, la sig ner för att rulla och så hände det där samt att när hon väl kom upp så ville hon springa iväg, det gör att jag personligen mer tycker att det låter som något annat än rent magrelaterat.

Vid magåkmmor eller dräktighetskomplikationer är min erfarenhet snarare att det blir trötta och påverkade är direkt efter, inte att de vill springa iväg så fort de kommit på fötter och sen är helt normala, inte heller att de "Är sig själva" och hugger efter andra hästar eller människor där de ligger uppochner.

Deesutom är det iallfall här, extremt med mängderna snö och de trycker undan stora massor när de rullar sig vilket kan sätta en häst i en situation de inte riktigt är van vid.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hände???!!! *Långt*

Hästen verkar må som innan nu iallafall. Peppar peppar men inget återfall. Magen verkar ha klarat sig bra och fungerar som vanligt. Jag hoppas att även fölet har klarat sig. Stoet verkade lite stel i benen och lite seg dagarna efter men det kanske inte är så konstigt om det nu blir någon slags kramp när de låser sig sådär. Hon låg ändå helt orörlig i 30 min...

Jag tackar för alla svar, och jag tror som många har skrivit att någonting hände när hon rullade sig som utlöste detta paralyserade beteende. Sedan om det var livmoder/kolik eller att hon bara rullat fast får vi väl aldrig tyvärr veta. Jag hoppas bara att hon inte får några sviter efter detta utan att jag får ha kvar min vassa lilla huggorm i många år till;)

Och framförallt att jag inte måste gå igenom samma sak igen, det var obeskrivligt otäckt och jag hann börja förbereda mig mentalt för att hon skulle dö därute...:cry:

Jag tackar en ängel någonstans därute att detta ändå inträffade när jag var med. Jag fruktar att det hade kunnat sluta värre om hon hade fått ligga där själv, blivit nerkyld och kanske gett upp?

Tack alla snälla bukisar för vänliga ord och egna erfarenheter. Det är skönt att ni finns!:)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 491
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 623
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 732
Senast: Bee
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp