Vad hade ni valt för häst?

Mirre

Trådstartare
En rent hypotetisk fråga på kul bara:)
Ska inte köpa häst nu.

Om ni varit jag sas och haft dessa mål och förutsättningar, vad hade ni valt för ras?

*Vill ha en häst för hemmaträning och skogsmulleridning.

*Inga planer på att tävla direkt.

*Vill gärna kunna både köra och rida och gärna hålla på med trickträning och sånt också. Grejar och tränar mycket från marken.

*Vill gärna ha en barnvänlig häst för att kunna ha lillen med i stallet
(nu handlar det självklart mycket om individ och uppfostran också. Men vissa raser är ju skarpare än andra)

*Gillar kallblod men även varmblod och fullblod.

*Är lång med långa ben.

*Har hållt på med hästar i många år och haft hästar som varit både misskötta, skadade och ouppfostrade. Som blivit både fina och trevliga efter ett tag.

Så vad hade ni valt för ras/typ av häst?

Sv: Vad hade ni valt för häst?

Det går väl kanske inte att säga vilken ras, utan mera typ av häst. Det låter ju som att du vill ha en äldre, välutbildad och väluppfostrad häst som både är riden och körd.

Men jag kommer osökt att tänka på Thinkerhästar/Irish Cob. Det är ju utmärkta körhästar och därtill trevliga ridhästar. Jag har haft med några att göra under årens lopp och måste säga att det rykte som säger att de har ett fantastiskt psyke stämmer oerhört väl.

Jag hade bl.a. en hingst hos mig ett tag, som pga sjukdom stod i boxvila i ett par månader. Han var fortfarande lika lugn och go, helt otroligt. Efter tre veckor på djursjukhuset så upptäckte plötsligt en djurskötare att han var hingst, till hennes stora förvåning, hon hade inte fattat det tidigare....

Han var knappt inte riden, var som att sätta sig på en telefonstolpe och rida, men han var så snäll och klok och gjorde alltid sitt bästa. Tuffade dessutom på som en skogstraktor i skogen, säker på foten alltså.

Det sägs att en tinker kan man köra in på en enda dag. Är säkert en sanning med modifikation. Men jag skulle inte bli förvånad om det stämde.

Welsh Cob!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Min häst :idea::D (Eller en annan lättlärd övervuxen ponny/liten häst)

Stämmer nästan helt. Vet inte hur det skulle gå att köra henne, men med rätt människa så skulle det nog gå. Hon är väldigt lättlärd o kräver att man gör saker med henne. Vill komma mkt ut i skogen o få varierad träning. Hon är en snäll häst, men hade jag velat att barn skulle kunna hantera henne med (mer än att gå till hagen) hade jag nog valt en lite äldre häst, även om jag var van vid att uppfostra dem.

Hon är en nu 5 årig förvuxen ponny (1,49), 65% arab Resten en salig blandning av saddlebreed, engelsk ridponny, fullblod o quarter bla.
Längden tycker jag inte spelar så stor roll tycker hon är lagom liten, jag är 1,73.

ja så är det ju med alla raser!!!! Men vill man ha en bra häst för att kunna göra lite allt möjligt är welshen en underbar häst.:) Det vet ju du eller?????

ja så är det ju med alla raser!!!! Men vill man ha en bra häst för att kunna göra lite allt möjligt är welshen en underbar häst.:) Det vet ju du eller?????

:rofl:...nog vet jag...och jag är väl medveten om att den jag har hemma definitivt inte är en familjehäst. Hon har på tok för mycket attityd och humör...;)

jasså.. :smirk: hon är en sån dam:devil: Jag vet ju att du har cob... inte så vanligt att höra de från en welsh ägare. Men min erfarenhet av welsh i alla storlekar är bara super bra. :) Det är ju så med alla raser att de finns undantag.

jasså.. :smirk: hon är en sån dam:devil: Jag vet ju att du har cob... inte så vanligt att höra de från en welsh ägare. Men min erfarenhet av welsh i alla storlekar är bara super bra. :) Det är ju så med alla raser att de finns undantag.

Nu är det ju så att jag gillar damen, trots attityderna...men hon har testat gränserna lite väl långt med de som inte känner henne. Tror nog hon blir bra så småningom. Staffan L sa vid en av clinicarna att "Du har alldeles för mycket häst med på tok för mycket attityd":o...hon utmärkte sig rätt ordentligt, kan jag lova:angel:.

hehe.. ja det är dom som man brukar fästa sig vid hårt... Men som du skrev.. det löser sig senare. Dom brukar bli gudomliga efter en tid.

En bra och välriden Kallblodstravare, absolut. De är för det mesta vana vid mycket folk omkring sig och har ett bra psyke öht. De är väldigt allround, vår valack är riden i klassisk dressyr, han är hoppad, mycket körd även för tyngre vagnar och jordbruksredskap, han är distanstränad, men ej startad ännu samt att han är en mycket trevlig westernhäst. :love:Självklart beror det på individen också.

Som många skriver så är det ju helt individuellt men en övervuxen connemara med bra temperament kanske? Mkt trevliga hästar till både ridning och körn och det finns ju en del övervuxna uppåt 155cm. Jag själv har enbart positiva erfarenheter av rasen men det finns ju flertalet som är känsliga och energiska och men vill du ha en lugnare så finns det ju flera sådana individer också. Vill du ha en ytterligare lite större häst så finns det ju flera connemaror med halvblodsinslag och då kan de ju bli lika stora som ett halvblod fast lite mer av kallblodstyp och med en blandning av halvblodets och connemarans psyke = en trevlig individ tycker jag att det låter som :)

Helt klart en större (högre) Bruksnordis! Åh, nää jag är inte partisk :angel: Men de stämmer in på dina önskemål!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka