Vad hade ni valt åt hästen?

L

LuddeLump

Box ensam i eget utrymme, eller spilta med hästkompisarna inom syn- och hörhåll men inte vägg i vägg? Hästen ifråga är en unghäst och alla hästarna går tillsammans i hagen hela dan.

Sv: Vad hade ni valt åt hästen?

det finns alltså inga hästar alls inom synhåll från boxen eller? hur många timmar ska den stå inne då? har den kompisar i hagen om du ställer upp den i boxen?
spilta låter ju bättre om hästen ska få stå inne utan att se andra hästar på en längre stund, är det bara mellan tio på kvällen till en åtta på morgonen skulle jag kunna tänka mig box om han har kompisar i hagen, men det beror ju på hur många timmar det handlar om och hur mycket hästen bryr sig om kompisar i närheten. min klarar av att stå själv på nätterna och ut i hagen med kompisar, men skulle jag ha henne inne längre än så skulle jag välja spilta, för sådant bryr hon sig inte om alls om hon står i för då händer det ju iaf saker meddans hon står där inne, och det finns sälskap i närheten.

Antagligen boxen....så den kan varva ned och ta det lugnt. HÄst polare har den ju ändå...

Om de inte står inne alltför stor del av dygnet- spiltan. Sen beror det på vad för sorts häst du har, klarar den av att stå själv.

Alltid när jag är osäker kollar jag på vad som är naturligt för hästen. Naturligt för hästen är att alltid ha flocken omkring sig. En häst som blir avskuren från flocken får alltid mer eller mindre onormalt beteende, även om vi inte alltid förstår det ;)
Så om hästen inte är i flocken så se till att den åtminstånde har kontakt med hästar där den står.

Hästen är en spegel av dig själv ;)
Rolle på Österlen

jag hade nog valt spiltan.... även om hästen blir aningas mer stilla än i en box så tycker jag att det vägs upp av sällskapet av hästpolare.

Jag hade valt spiltan så att hästen kan känna tryggheten i att se andra hästar!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Willys
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II