Vad hade ni satsat på?

Chili

Trådstartare
Jag drömmer och drömmer om att vår gård en dag ska bli en sådan där skitsnygg hästgård som finns lite överallt nu för tiden. Folk smäller upp ridhus här och var - och jag vill också ha ett! Och en fin, stor ridbana, istället får vår lilla, icke-instängslade. Gärna vitt staket, åtminstone längsmed grusvägen som substitut för en fin allé.

Ja, det finns helt enkelt massor att göra. Och nu har vi börjat måla om stallet, det var verkligen dags. När det är klart vill vi ju såklart fortsätta! Vi målar även om på insidan (i samma färger som innan) och mamma har planer på att göra en fin, kaklad toalett i gamla mjölkrummet. Hon kan pga sin kropp inte hjälpa till med större, tyngre saker - men hon älskar att göra om, även om toalett kanske inte är prio på min lista ;) Vi har en fin gård, men på grund av bland annat sjukdom i familjen har vi bara hunnit sköta den minimalt sista åren.

Så vad hade ni satsat på? Vad har ni på agendan? Det finns ju inte ekonomi till ridhus nu (dessutom är vi ju på väg mot lågkonjunktur...) men lite smått och gott för att långsamt piffa upp det! Vill ha lite inspiration :)

Sv: Vad hade ni satsat på?

Tips.. Gör ett studiebesök på en superläcker anläggning.. Jag var på Tullstorp (sjukt fint!!) och kollade på hingstar och passade på att kolla in resten också (precis som alla andra). Så otroligt smakfullt och fint... och rent ;).
Det blir dyrt att kopiera men man kan ju stjäla lite ideér :)
U

Haha ja, jag vill också ha sprinklersystem på ridbanan :angel:

Drömmen vore att fixa riktigt bra underlag till ridbanan och vitt staket runt den. Alltså, den dröm som är mest genomförbar ;) Just nu målar vi ju stallet och inspirationen och energin bara flödar till att göra om typ... allt.

Kan du inte lägga upp lite bilder på paddock, stallo, hur det ser ut inomhus, gårdsplan osv så blir det lite enklare att ge mer konkreta tips? :idea:

Well... jo, det kan jag ju göra. Men det ser så tråkigt ut :( Men kommer inte in på photobucket nu ändå, så det får bli ikväll.

Då kan jag passa på att be om mer konkreta tips för hur vi ska ha vårt förvarignsutrymme, där vi har täcken och skåp. :)

Svårt att veta när man inte vet hur ni har det redan idag :D men jag väntar på bilderna!

Täckeshängare brevid varje hästs skåp är en bra lösning så har man det på sin plats. T ex 3 st så att man har lite att hänga upp på.

Haha jo, det är klart. Men tänkte även om någon nyligen hade gjort ett uppfix av sitt stall, så kan man få lite inspiration :)

Mamma har iaf börjat måla längst in i stallet, där vi har skåp i ett rum, ett utrymme för spån och en lång bänk för täcken. Över bänken ska det upp ett hyllplan för mer täckesförvaring. Många eller alla skåp kommer vi slänga ut och köpa nya, så alla är likadana, nu är det lite hipp som happ.
Det är inte ett låsbart utrymme så extra sadelhängare är ju inden idé. Men täckeshängare a la stege, det kunde vara något! :) Vi får nämligen en stor, helt tom vägg där vi kan hänga lite vad som helst.

Hittade två bilder, men de säger inte så mycket. En liten försmak bara tills ikväll :p De är nåt år gamla, så utsidan är mer grådassig nu, därav ommålningen ;) Men det är en rätt stor byggnad... *puh*

GetAttachment.aspx

Bland boxarna ser det ut såhär, ungefär. Hade önskat att det gick att ha täckeshängare på dörrarna men stödpelarna är ivägen, tyvärr.

GetAttachment.aspx

Jag kan inte se dina bilder.. hade varit roligt.
Jag håller själv på att måla mitt stall. Har sprutmålat taket. Skitigt jobb men vad ljust det blev! :)

Lustigt. De är från photobucket...

Vårt tak ser inte heller sådär jättekul ut. Men det är tillräckligt jobbigt att måla om stallet, och kanske huset också :devil:

Lustigt. De är från photobucket...

Vårt tak ser inte heller sådär jättekul ut. Men det är tillräckligt jobbigt att måla om stallet, och kanske huset också :devil:

Jag har sprutat med kalkfärg. Mycket billigt och det blev faktiskt bättre än jag trodde. Det är både miljövänligt och luktfritt när det torkar. Köpte en säck på lantmännen och blandade själv. Färgspruta går att hyra. Jag lånade en spruta och kom undan med ca 150spänn för kalken. Det kräver ju att hästarna inte kan komma åt där man målar med kalk (blir rätt vita annars:)) Jag kan rekommendera det!

Det tog nog sammanlagt 3-4 timmar inklusive förarbete (sopa taket, blanda färgen mm.)

Sådärja! Har fotat lite. Har kommit på massa saker jag vill göra... Så, jag vet att det ser för jävligt ut, men söker ju råd allra ödmjukast :)

Stallet. Idag har min rödmålning nått stalldörren! (den som är öppen)
1-2.jpg

Hela byggnaden

Ridbanan. Här var det förr ett vitt trästaket men nån fick ju för sig att riva upp det...*morr* Trästaketet närmast bild var en gång en jättefin sjukhage som folk tyvärr band upp hästarna i, som slet sig och slet med sig brädorna. Men den ska byggas upp igen.
3-2.jpg

Såhär mysigt är det bland våra skåp :cool: Ska målas, bytas till enhetliga skåp och mamma vill ha upp gardiner ;)
6-1.jpg

I det rummet, bakom bilden ovan, finns denna nymålade och oanvända vägg. Tips? Dörren är till höger och ett litet fönster till vänster.
7-1.jpg

Det var ju ett litet axplock, orkade inte göra alla bilder mindre. Men hade de här också! Vid vår vattenkran. Där vill jag slänga ut hyllan, skura allting. Sen har vi en diskbänk ståendes, ska man ha diskbänk eller inte?
Upp med hyllplan på väggen och lite krokar, måla om. Vad tror ni?

5-1.jpg

4-1.jpg

Det enda jag kommer på spontant är att gardiner i ett stall gärna blir väldigt smutsiga. Om man inte vill tvätta ofta kan man göra gardiner av sådan där textil-vaxduk så kan man torka av dem eller spola av dem vid behov.

Ett litet tips men andra mer kreativa får komma med större lösningar på större problem - jag är för trött :angel:

Jag drömmer och drömmer om att vår gård en dag ska bli en sådan där skitsnygg hästgård som finns lite överallt nu för tiden. Folk smäller upp ridhus här och var - och jag vill också ha ett! Och en fin, stor ridbana, istället får vår lilla, icke-instängslade. Gärna vitt staket, åtminstone längsmed grusvägen som substitut för en fin allé.

Ja, det finns helt enkelt massor att göra. Och nu har vi börjat måla om stallet, det var verkligen dags. När det är klart vill vi ju såklart fortsätta! Vi målar även om på insidan (i samma färger som innan) och mamma har planer på att göra en fin, kaklad toalett i gamla mjölkrummet. Hon kan pga sin kropp inte hjälpa till med större, tyngre saker - men hon älskar att göra om, även om toalett kanske inte är prio på min lista ;) Vi har en fin gård, men på grund av bland annat sjukdom i familjen har vi bara hunnit sköta den minimalt sista åren.

Så vad hade ni satsat på? Vad har ni på agendan? Det finns ju inte ekonomi till ridhus nu (dessutom är vi ju på väg mot lågkonjunktur...) men lite smått och gott för att långsamt piffa upp det! Vill ha lite inspiration :)
Jag ska i år måla om. Byta ut lite brädor här och där. Plantera mera rosor utanför stallet. Ställa in mera gardrober i sadelkammaren.

Jo tack, jag har nämnt detta för mamma ;) Hon ville även ha ett draperi då dörräppningen vid garderoberna inte har någon dörr. Men där sa jag ifrån rejält ;)

Haha ja... men vad? Täckeshängare, tränshängare, tavlor? :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 383
Senast: ako
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama