Sv: Vad hade ni satsat på?
Vi håller på att rusta upp hela vår gård, flyttade in för ett år sedan. Så jag har massor, massor med ideer problemet är väl att hinna med allt...
Jag kan ju skriva vad vi har tänkt, så kanske du får lite tips på grejer ni kan göra.
Först, måla alla ekonomibyggnader, som ni redan har börjat med då. Falu röd gör stor skillnad på lite grådassiga byggnader. Tips är ju att hyra en färgspruta, sparar nog några veckors jobb åt er.. Och rusta upp och måla fönster, knutbrädor och vindskivor vita, det brukar göra en enorm skillnad.
Prydliga grusgångar ut till alla vinterhagar och ridbanan. Jag hatar lera, om det är något som drar ner intrycket så är det väl just lera! Grus där man ska gå eller köra mycket, och gröna fina gräsmattor överallt annars. Helst vill jag även ha grus i alla grindhål.
Lite blommor ger lite lyxkänsla, rosor är väldigt fina och lättskötta om man inte orkar lägga ner så mycket tid på mer krävande växter.
Trästaket vill jag också ha..
Runt ridbanan och alla vinterhagar. Fast jag vill ha mörkare träfärg på dom. Inspirerad av en bild från Tullstorp.nu. Om man inte kan åka dit i verkliga livet kan man ju kika på hemsidan.
Jag drömmer om att ha riktigt fina lyktstolpar vid varje grind. Att gå och hämta in hästar i mörker är inte min favorit... Och några lyktor längs gångarna skulle också varit härligt!
Belysning vid ridbanan, om ni inte redan hade det? Livsnödvändigt för mig..
På kortet såg det ut som att taket på stallet var lite rostigt? Som tur är har jag inte det problemet, så jag vet inte riktigt om det går att göra nåt åt det eller om man isf måste byta tak, men det skulle ju höja intrycket otroligt mycket om det gick att göra nåt åt det.
Städat är ju också en viktig sak.. Plats för var sak och var sak på sin plats. Både inne och ute. Känn efter vilka förvaringsutrymmen ni behöver. Är det nåt som inte används, plocka bort det. Är det saker som alltid ligger framme och man aldrig vet vad man ska göra av, ordna ett eget utrymme åt det.
På en tom vägg kan man ju göra något med konst. Snygga tavlor, eller i ett stall passar det ju med vackra bruksföremål som har med hästar att göra - en vacker gammal loksele, snygga stigbyglar eller bett osv. Något glasskåp med vackra saker i. Är det någon som är lite konstnärlig, någon väggmålning eller så.
Detaljerna. Snygga krokar att hänga grimmor eller annat på. En vacker klocka. Taklister. Snygga korgar att förvara småsaker i. Vackra sadelhängare och tränshängare. Osv.
www.byggreturen.se har jättemycket sådana saker. Det är ju rätt dyrt, men bara någon liten sak ger lyxkänsla. Jag tycker verkligen om när bruksföremålen, de som man använder varje dag, är snygga.
Extra lyx som jag drömmer om för att underlätta - uppvärmda vattenkar i varje hage. Och tänk om det gick att dra fram vatten med elvärmeslinga i fram till varje hage, så att man kunde ha en kran rakt ovanför vattenkaren...
Jag vill dessutom ha en björkalle längs våran väg. Underbart...
Och har planterat en "lönnalle" längs en sidan på ridbanan. Dom är så vackra på hösten!
Oj, det blev långt... Inspirationen flödar här just nu!
Det är sådana där saker som höjer intrycket utan att behöva kosta så sanslöst mycket. Hoppas det gav något användbart.