Vad hade ni satsat på?

Sv: Vad hade ni satsat på?

tycker det är fint med tränshängare på rad ser snyggt ut när det hänger (snygga välputsade ;) ) träns på väggen.

även rosetter/plaketter är fint.

jag har en sådan vägg i min lilla sadelkammare. (vi har en sadelkammare till varje box, på en sidan stallgången är boxarna och på andra sidan är sadelkammrarna.
dom har en storlek på 3x1,2 meter ungefär.
så på den långsidan om 3 meter som syns när man kliver in i sadelkammaren har jag satt upp hängare på rad där träns och lädergrimmor hänger.
:)
sen har vi en golvsockel som är ca 20 cm hög och bildar en kant på kanske 10 cm mot väggen. där har jag ställt upp mina lindor så dom står på den kante längs väggen.
kanske inte så praktiskt men det blev rätt bra :)

Men varför kalkar man taket? Har ni plåttak?

Nej, jag har trätak. Kalkfärg är inte till för plåttak. Kalk kan du använda på trä, sten, cement eller liknande (på gamla hus brukar man kalka skorstenar). Ditt stall är väldigt mysigt, om jag inte misstar mig har jag varit där någon gång. Mitt halvblod som jag sålde gick där på bete förra året. Kan det stämma?

Ja det är mkt snyggt, men alla träns och sadlar hänger i sadelkammaren där vi kan låsa. Där finns det en liten vägg med extra tränshängare, men ska nog sätta upp flera på andra kortsidan också :)

Det skulle dock kanske vara praktiskt med tränshängare för grimmor på den nymålade väggen... *hmm* Ska nog snacka med övriga i stallet och se vad de saknar!

Jaså, vilket halvblod? Stod du på Jära då eller? :) Jag var inte så insatt i vilka som var här förra sommaren men mamma och pappa minns ju.
Tycker också det är mysigt, men behöver upprustas lite :)

En diskbänk är alltid praktiskt i stallet tycker jag.

Jaså, vilket halvblod? Stod du på Jära då eller? :) Jag var inte så insatt i vilka som var här förra sommaren men mamma och pappa minns ju.
Tycker också det är mysigt, men behöver upprustas lite :)

Hästen är en valack, fux o kallas för Tubbe. Hon hade 2st hästar på bete.

Okej, jo jag minns nog honom :) De skulle kommit på bete i år igen men åkte någon annanstans.

Jag tror också en diskbänk skulle vara bra, inte minst för att det kommer mindre vatten på golvet då!

Vi håller på att rusta upp hela vår gård, flyttade in för ett år sedan. Så jag har massor, massor med ideer problemet är väl att hinna med allt... :) Jag kan ju skriva vad vi har tänkt, så kanske du får lite tips på grejer ni kan göra.

Först, måla alla ekonomibyggnader, som ni redan har börjat med då. Falu röd gör stor skillnad på lite grådassiga byggnader. Tips är ju att hyra en färgspruta, sparar nog några veckors jobb åt er.. Och rusta upp och måla fönster, knutbrädor och vindskivor vita, det brukar göra en enorm skillnad.

Prydliga grusgångar ut till alla vinterhagar och ridbanan. Jag hatar lera, om det är något som drar ner intrycket så är det väl just lera! Grus där man ska gå eller köra mycket, och gröna fina gräsmattor överallt annars. Helst vill jag även ha grus i alla grindhål.

Lite blommor ger lite lyxkänsla, rosor är väldigt fina och lättskötta om man inte orkar lägga ner så mycket tid på mer krävande växter.

Trästaket vill jag också ha.. :) Runt ridbanan och alla vinterhagar. Fast jag vill ha mörkare träfärg på dom. Inspirerad av en bild från Tullstorp.nu. Om man inte kan åka dit i verkliga livet kan man ju kika på hemsidan. :laugh:

Jag drömmer om att ha riktigt fina lyktstolpar vid varje grind. Att gå och hämta in hästar i mörker är inte min favorit... Och några lyktor längs gångarna skulle också varit härligt!

Belysning vid ridbanan, om ni inte redan hade det? Livsnödvändigt för mig..

På kortet såg det ut som att taket på stallet var lite rostigt? Som tur är har jag inte det problemet, så jag vet inte riktigt om det går att göra nåt åt det eller om man isf måste byta tak, men det skulle ju höja intrycket otroligt mycket om det gick att göra nåt åt det.

Städat är ju också en viktig sak.. Plats för var sak och var sak på sin plats. Både inne och ute. Känn efter vilka förvaringsutrymmen ni behöver. Är det nåt som inte används, plocka bort det. Är det saker som alltid ligger framme och man aldrig vet vad man ska göra av, ordna ett eget utrymme åt det.

På en tom vägg kan man ju göra något med konst. Snygga tavlor, eller i ett stall passar det ju med vackra bruksföremål som har med hästar att göra - en vacker gammal loksele, snygga stigbyglar eller bett osv. Något glasskåp med vackra saker i. Är det någon som är lite konstnärlig, någon väggmålning eller så.

Detaljerna. Snygga krokar att hänga grimmor eller annat på. En vacker klocka. Taklister. Snygga korgar att förvara småsaker i. Vackra sadelhängare och tränshängare. Osv. www.byggreturen.se har jättemycket sådana saker. Det är ju rätt dyrt, men bara någon liten sak ger lyxkänsla. Jag tycker verkligen om när bruksföremålen, de som man använder varje dag, är snygga.

Extra lyx som jag drömmer om för att underlätta - uppvärmda vattenkar i varje hage. Och tänk om det gick att dra fram vatten med elvärmeslinga i fram till varje hage, så att man kunde ha en kran rakt ovanför vattenkaren... :d

Jag vill dessutom ha en björkalle längs våran väg. Underbart...:love: Och har planterat en "lönnalle" längs en sidan på ridbanan. Dom är så vackra på hösten!

Oj, det blev långt... Inspirationen flödar här just nu! :D Det är sådana där saker som höjer intrycket utan att behöva kosta så sanslöst mycket. Hoppas det gav något användbart.

En tavla med bett!!
Alltså t.ex. en plywoodskiva som målats i en annan färg än väggen där du sätter fast spikar/krokar (välj några som sticker ut i utförandet och inte vanliga silverfärgade) där du hänger upp bett som inte sitter på några träns för tillfället.
Då har du dom prydligt uppsatta, du hittar dom utan problem och det ser bra ut

Jättekul läsning! Tack för alla tipsen :) Det med grus har jag verkligen funderat på. Stallbacken blir ju en enda lerpöl på vintern :crazy:

Ridbanebelysning har vi, men vill gärna ha en till lampa. Är dock inte prio, för banan är rätt dålig så det tränas inte så mkt där ändå.

Nu har vi iaf kommit en bit på vägen med målningen :) Ang taket så målar man det enligt pappa. Men det blir nog ett projekt för nästa år i så fall, och så ska man bestämma färg också. Men tror svart blir snyggast?

I vilket fall så tar det ju låååång tid att rusta upp gården. Ridbanestaket kostar inte mycket, men att schakta den så den blir jämn + bra underlag kostar däremot en slant. Och varför sätta upp staket innan banan är klar... Hmmm. Det får ta den tid det tar det här :)

Åh, kul idé! Men det får nog bli mer som ett konsttycke... eftersom vi hyr ut boxar får jag inte bara tänka på mig själv utan göra saker som alla kan använda. Men har ju lite gamla bett liggandes som man nog kan göra nåt kul av.

Och en jäkla massa bondgårdsgrejer. Bland annat en väl använd loksele från kanske 1920-talet. Den hänger så fint på selhängarna som är lika gamla som stallet :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 383
Senast: ako
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama