Vad hade ni köpt för häst om ni var jag?

Nevercruelorcowardly

Trådstartare
Är 21 år och har tävlat upp till LA:4. Kan på utbildade hästar rida i alla fall lite piruetter och lättare bytesserier. Har till och med fått prova på piaff och passage men inser att det är långt från att ha provat på det på en läromästare till att göra det på tävlingsnivå. Har även tävlat 120 hoppning men är hopprädd så vill nu satsa på dressyren.

Har 150 000 att lägga, eventuellt upp till 170 000 om jag skrapar lite. Är lite rädd för bockande hästar efter att ha blivit illa avslängd, vilket såklart påverkar valet lite då jag exempelvis inte vill rida in en 3-åring på. Har höga ambitioner och drömmen är att en dag kunna tävla Grand Prix. Är ju dock en bra bit dit, men har en kompetent tränare som kan hjälpa mig och resten av livet på mig att jobba uppåt.

Funderar lite på vad som är lämpligt. Ska man satsa på en unghäst direkt eller är det smartare att köpa sig en häst i "mellanålder" som går typ msvb, för att skaffa lite rutin först?
 
En som redan går stadigt MSV absolut, med tanke på att du inte bara behöver träna utan även bygga upp din säkerhet i sadeln =)
 
Jag hade satsat på en lite mer rutinerad häst på typ MsvB-A nivå utan tvekan. :)
Gärna lite äldre, med rutin, utan att för den skull vara någon gammal avdankad pensionär. Säg 14-18 år gammal.
 
I den prisklassen kan du nog hitta en häst i rätt ålder som ändå gått msvB. Det skulle jag gjort om jag haft den budgeten och det målet. En unghäst kräver väldigt mycket av en som ryttare. Köp en snäll häst mellan 8-12 år gammal. Tänk på att där inte ska vara för mycket motor i den, då blir det lätt väldigt svårt att rida.
 
Vad kul att läsa att du är på jakt efter häst igen :). Är svårt att råda vad du bör köpa, men ett tips är att inte stirra dig blind på flashig gång. Hellre en häst med mindre gång, men med mer ridbarhet och stadigt psyke. Just de egenskaperna är de allra allra viktigaste och tillsammans med en sån häst kan du få massor av rutin och lära dig enormt mycket :).
 
Jag köpte en häst som var på Msv B-nivå när jag gick från ponny. En omskolad hopphäst på 13 år med säkra byten och mjuka gångarter. Idag, 7 år senare, tävlar vi på GP-nivå. Trots att tanken bara var st.george.

Jag skulle rekommendera en läromästare. Ju mer de kan i goda grunder, desto mindre fel riskerar du att lära hästen. Det är svårt att lära hästar något när man inte vet hur det ska kännas och vara.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 708
Senast: Kristall10
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 636
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp