Vad hade ni gjort med denna häst? Långt - men snälla läs!

Cyllene

Trådstartare
Otursfågel? Ömtålig?

Halvblodssto född 1999

Januari 2000 - Halt höger fram när hon kom in från hage. Först konstaterad senskada och en månads boxvila. I samma veva fläkte hon sönder höger hov som visade sig vara lite bockhovig. Ultraljudades efter två veckor då hon var ohalt och ingen senskada hittades. Hoven gipsades och boxvila tre veckor.

Juli 2000 - Halt på betet. Konstaterad hålvägg höger hov. Skars rent och skoddes men var halt i ca en månads tid.

November 2000 - Busade genom staket och fick småsår som direkt blev lymfangit. Behandlades med penicillin.

Summa år 2000: Ca tremånaders konvalescenttid varav en månads boxvila.

Sommaren 2001 var hon stel och konstig hela sommaren från början av maj. Gick orent men vi kunde inte hitta något. Åkte till Skara och röntgade hela henne. Höger hov dålig kvalitet och hålvägg. Hittade ingenting och veterinären ordinerade Butta mot växtvärk. Blev sämre i augusti (halt på flera olika ben) och då togs borrelia/ehrlichiaprover. Höga titrar och behandlades. Blev bra i september.

Summa: Minst tre månaders konvalescenstid.

Sommaren 2002 blev hon stel och konstig på betet igen. Rörde sig ogärna och gick inte rent. Hängig och deprimerad. Tog nya borreliaprov men de visade inget resultat. Åkte efter mycket om och men till Sigtuna där det visade sig vara kotleds- och knäledsinflammation på två ben. Höger fram och vänster bak. Höger hov dålig. Behandlades. Åkte tillbaks och det fanns ingen bättring. Fick order om att ta hem henne och sätta igång henne för att se vad som hände. Hon blev bättre under hösten.

Summa: Fem månaders konvalescenstid.

År 2003 började med en hålvägg i höger hov. Akut operation i Skara och tre månaders konvalescenttid varav en och en halv i box med gipsad hov, resten i liten sjukhage. Hoven var helt okej i juli. Skadade samtidigt ansiktet som fick sys.

I november 2003 var hon halt på ett bakben när hon kom in från hagen. Vrickning eller stukning leder till kotledsinflammation på ett bakben. Har nu behandlats och vilat en månad och är fortfarande inte bra.

Summa: Fem månaders konvalescenstid varav två och en halv månad i box. Resten i sjukhage.

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Suman är alltså att hon har varit konvalescent 11 månader av sina fyra levnadsår! :crazy:

Det är en mycket energisk dam (för energisk för sitt eget bästa) som lider oerhört mycket av att inte få röra på sig. Hon mår psykiskt dåligt av att inte få gå i stora hagarna trots att hon nu går med sällskap i sjukhagen.

Hon är exteriört korrekt och genomröntgad ett flerat gånger. Det finns en liiiten snedhet i leden höger fram men den är minimal. Sigtuna tror inte den har något med saken något att göra.

Hon är uppfödd i stora hagar med hästkompisar och med bra foder...

Hon är avlad för hoppning med kanonstam och är HELT suverän. På någon kostigt sätt är hon hyfsat i fas med jämnåriga trots att hon missat så mycket. Hon sattes igpng under sommaren och ha börjat hoppas under hösten. Han hoppat några 90-klasser med bra resultat och hon hoppar enormt bra.

Bilder

Men vad ska jag göra? :( Hon håller ju inte. Minsta lilla och hela hon och alla leder pajar...

Tack för att ni läst så här långt... Vet inte riktigt vad jag vill men jag kan inte fortsätta så här med henne. Ni kan själva räkna ut vad det kostat. :(

/Uppgiven C som älskar sin lilla pärla!

Jag tycker att du ska försöka få henne utdömd och sedan avliva henne, som vi pratat om, för det här är ju inte bra för dig och verkligen inte bra för henne! Tänk om det är så att hon har naturligt svaga leder och kommer få ett liv som fortsätter såsom det börjat?

Jag tycker inte att det är värt det, även om du såklart älskar henne.. :crazy:

jag tycker du har varit otroligt stark som har hållt på så länge med henne! Nu känner jag ju inte till allt antagligen men jag är ingen som gärna avlivar men hade gått till veterinär och velat ha raka besked om vad hon håller till om hon håller till något mm. Lycka till!

Oj, din stackare! Och stackars häst! Hm, usch sånt här är jättesvårt. Jag hade börjat undra om det här med att få den utdömd? Men jag skulle inte avliva den, kan hon gå som fölmärr, jag menar om hon har bra stam? Om jag hade varit du, skulle jag släppa ut henne på en bra lösdrift och låta henne gå där en lång period. Vi har en sån häst på vår lösdrift och jag tror att hon börjar må bättre. Men å andra sidan är hon ju bra uppfödd med stora hagar etc. Jag tror inte att lösdrift är svar på allt, men prova kan man ju. Dessutom tycker jag att du ska få ett rakt besked av veterinär, kommer hon att hålla eller inte? Och i sådana fall för vad? Promenadridning är du kanske inte så intresserad av. Jag tycker INTE att du ska fortsätta som nu, din ekonomi måste vara i botten för att inte tala om psykist! Usch jag lider med dig. Men du måste också tänka på vad du vill med din ridning etc så att det blir kul med hästar igen. Lämna bort henne på lösdrift ett tag och se om det håller? Lycka verkligen till!

Klart jag funderat på henne till avel då hon har bra stam, bra exteriör, hyfsade gångarter samt hoppar så in i helvete.

Men tänk om hon nedärver denna svaghet?

Och tänk om hon skadar sig lika mycket under dräktigheten? Inte kul med så starka mediciner under dräktighet...

Appropå lösdrit så har hon gått i hagar på 30 hektar mellan april och oktober varje sommar sen födesln och det är oftast då hon blir dålig. Någon har varit inne på att det då händer för lite, hon blir deprimerad och att kroppen då säger ifrån...

Jag vet inte...

Ska maila detta till Agria och se vad de har att säga. Hon är mitt allt så att ta bort henne känns inte som ett alternativ. Hon blev utdömd som treåring men jag valde då att inte ta bort henne...

Vi får se hur Agria ser på det. Nu börjar jag ju få reservationer på den ena kroppsdelen efter den andra.

Tack för era tankar.

/C

skulle aldrig avla på ett sto som haft så mkt skador och sjukdommar.

promenadhäst kanske?

Jag skulle nog försöka ett tag till... Hon kan ju bara ha otur?? Och hon är så ung..Men du kanske får inställa dig på att det inte blir hopphäst av henne, inte på långa tider iaf....

Jag tycker du ska göra så här: Försök att få henne triangelmärkt. Då kan du ev sälja henne som promenad/lättare träningshäst, och ha pengar att köpa en ny stark häst. Då har du gett din häst en chans att leva!

Har du förresten kollat med nån alternativare? Hon kanske har snedheter/problemer med muskulatur som gör att hon belastar sin kropp fel hela tiden. Såna saker syns ju inte på röntgen.

Som du själv skrev så var det ju ett långt inlägg, och jag kanske har tappat överblicken, men det har väl varit ganska olika grejor varje gång? Det som är särskilt oroväckande är väl sommaren 2000. Övriga har väl främst varit trauman om jag förstår det riktigt, och så de höga titrarna som blev bra efter behandling.

Men en riktig olyckskorp verkar det ju vara. :(

Kan man ge/göra något förebyggande för att stärka senor/ligament/leder eller göra dem smidigare? *spånar*

Det var en fin häst! Jag tycker inte att du ska ge upp. Vissa försäkringsbolag ger ju hjäp till reahbilitering och återuppbyggnad, kan det vara något?

Promenadhäst funkar inte... Hon vill göra saker. Plus att hon är så energisk och svårhanterad att ingen kan ha hennes som skogsmullehäst. Hon är en tävlingshäst på alla sätt och vis.

Hoppas ju också på otur. Hon kanske blir frisk och håller i 20 år. Men fan vad segt det är att bara betala veterinärräkningar och mocka och titta på en deppig häst! :cry:

/C som funderar som en tok.

Fick iväg ett brev till Agria. De kanske varit med om liknande "fall"...

jo, vissa hästar är riktiga oturs hästar...tyvärr.. Har själv en hemma...

Innan du ger upp tycker jag att du skall låta en osteopat/kiropraktor gå igenom hästen (en riktig sådan som har gott rykte)
Jag går regelbundet med min ena häst hos en och har fått otroligt bra hjälp. Klart att det oxå kostar pengar (jag betalar 700 kr/besök) och det går ju inte på försäkringen...

Det är en fin häst du har! :)

Jag lägger märke till att det hela tiden är samma ben som råkar illa ut (plus det diagonala avlastningsbenet...).

Har du låtit kolla upp hästen av en fysioterapeut av något slag? Vissa hästar föds sneda, eller går omkull i ett tidigt stadium av sitt liv och blir sneda.
Att det hela tiden är samma ben som råkar illa ut tyder i mina ögon på att hästen snedbelastar sin kropp på samma sätt hela tiden. Det kan sitta något i bogen, eller bäckenet eller någon helt annanstans som gör att hästen tar ut rörelsen på fel sätt, och fördelar sin vikt ojämt. På röntgen kan man oftast inte se de små, små snedheter som dock orsakar mycket smärta, och inte heller muskelspänningar eller sträckningar.

Eftersom du redan låtit veterinär, och troligen en duktig hovslagare(?) titta på hästen så är det väl det sista som finns kvar...

(I en parantes så kan jag tillägga att det låter mycket att hästen redan tävlat trots alla konvalescentmånader. Det tar lååång tid att få en häst ok efter en skada, även när de ser bra ut. Jag ser på den första av era bilder att hon lägger sig innåt i svängen och det tyder på att hon inte är klar för tävlingsbanan än.)

Hoppas det löser sig för er!
Mvh/Marie

Stackars häst, stackars matte.

Men jag tror att det är en otursfågel. Vissa hästar bara *ÄR* såna som har maximal otur hela tiden. Sen blir de hur pigga och gamla som helst.

Du har ju diagnoser på allt. Det är inga diffusa hältor och det mesta är sjukdomsrelaterat. Det som oroar mig är ledinflammationerna (inte den sista, men de andra) och hålväggen spkar den till alltihop ?

jag kan som tröst (om det nu är nån tröst) att jag red min 97.a ungeför 30 totalt de första 1.5 året som jag ägde honom, resten var han eller jag skadad.

Fin häst du har!! Har du någon veterinär som du har förtroende för? I så fall tycker jag att du skaprata med den personen och höra rent allmänt vad h*n tycker om framtidsutsikterna.

Jag förstår dock dina tankar om att kanske ta bort henne. Dels är det ju en ekonomisk fråga (har själv haft en häst med åtskilliga klinikbesök och konvalecens) och jag förstår också att du vill rida...Har man dessutom en häst som kräver arbete är det ju inte kul för hästen heller att stå större delen av tiden.

Agria har väl så i sina villkor att man faktiskt kan få en häst utdömd om den är mycket skadad? Det gynnar ju även dom som försäkringsbolag.

Nej, C jag vet inte vad jag skulle göra i din sits,
jag blir så ledsen när jag tänker på dig & ditt underbara sto :cry:.

men jag skulle nog ge henne en chans till, åka till en ytterligare veterinär, en som är känd för att reda ut
"knepiga" skador, gärna en som har ett rullband, skulle
nog även testa en yttrerligare alternativbehandlare som du vet har gott rykte..

Det KAN ju vara så att det finns en ORSAK bakom allt, sådant
har ju faktist hänt, hästar som ständigt blir halta och ingen fattar varför.. :confused:

Jag tänker på att hon trots allt har en god fysisk förutsättning med tanke på hur hon är byggd, så kan det kanske vara värt att försöka lite till.. :crazy:

Eller så har hon extrem otur, men den kan ju vända (jag vet, hade ju flera års otur med min, innan det vände, hon är
också bra byggd med bra leder osv)

Jag vet inte, detta är ju ett beslut som du måste ta själv.

PM:a gärna om du vill "prata"..

Kramar i massor J & K

Jag vet precis vad du går igenom. Mitt sto är född 95, när hon var 4 och 5 år var jag hos veterinären hela tiden, kunde aldrig rida en hel månad i sträck. Jag försökte få veterinären att döma ut hästen men hon vägrade. Nu är hästen 8 år och när veterinären träffar hästen för vaccinering och raspning brukar vi skoja om att det endast är tack vare henne hon lever.

Behöver jag tillägga att jag är mycket glad att veterinären vägrade.
Du ska nog avvakta lite till, det kan bli bättre när den blir äldre och lugnar ner sig. Kan du inte låna ut den till nån som vill ta ett föl på den och du får en paus innan du sätter igång igen?

Jag anser inte heller att hon bör gå till avel.

Säger som de andra att hoven verkar spöka.

Då hon inte gillar att inte sysselsättas verkar ju inte heller promenadhäst vara ett alternativ.

Du säger att hon alltid blir dålig på vila, är det något hon verkligen behöver då?

Hon kanske inte ska räknas som en vanlig unghäst utan snarare ansträngas mer under ordnade förhållanden och inte gå på lösdrift?
Hon kanske då kan stärka kroppen att klara påfrestningen?
Du säger ju att hon blivit bra när hon satts igång.

Sen måste du ju bestämma dig för vad du vill och är beredd på att lägga ner på henne.
Hon kanske blir frisk som vuxen men hon kanske inte blir det. Hur länge är du villig att fortsätta?

Hej!
Förstår om allt känns hopplöst...
Ett förslag..gå in på sidan www.stalln.se, läs där om en häst som heter Fritz, finns under fliken hästar.
Efter att du läst detta kanske du ser att det finns hopp trots allt!
Lycka till! :bump:

Om hältorna bottnar i skador hon ådragit sig i hagen för att hon är vild ser jag ingen anledning till att inte kunna avla på den. Det är ju inte klockrent så att hon inte håller för ridning.

Jag säger som flera andra har gjort;
skadorna verkar uppkomma från den högra hoven?

En OND hov ger hemskt lätt ledinflammationer och diagnoala hältor.
Antalet ledinflammationer hon haft tycker jag inte är så alarmerande, inte heller borrelian/erlichian.

Har ni utrett hoven fullständigt?
Hur skos hon?
Eventuella sjukbeslag?

Jag kan säga att 11 månaders konvalecens på 4 år inte är så himla mycket om man jämför med många andra, det motsvarar ju knappt 3 månader per år...
Visst är det trist på en så UNG häst att få så långa konvalecenser men med tanke på typen av skador skulle jag nog testa att behandla och utreda ytterligare ett tag!

Eller har du nått taket på försäkringen?
I så fall är det ju värre...

/Johanna vars häst precis haft 2 månaders konvalecens på grund av en akut och elak lymfangit

Glöm inte den HUMANA aspekten - är det verkligen schysst att låta hästen gå och lida i flera år bara för att man själv är mesig? Skulle inte tro det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar