Vad hade ni gjort? (bett)

W

wannehavefun

Har ett sto som går jätte fint på pelhamstång med delta. Hon går inte bara ner med huvudet utan jobbar verkligen med hela kroppen, säger båda mina tränare också. (Hon har gått på ridskola innan) När jag har vanligt tränsbett går det knappt att styra, finns ingen möjlighet att hon går i form, hon lyssnar inte på skönkar eller något. Kör hon med mig? Eller går hon som hon gjorde på ridskolan, helt oengegerad pga bettet.... Bad en jätte duktig tävlingsruttare rida henne med tränsbett, hon går inte i form. Men direkt när jag sätter på stången går hon i form, och det är inte det att jag drar och sliter utan hon ser ut att trivas mycket bättre.... Vad ska hag göra? Känns inte roligt att rida med tränsbett eftersom det blir som en annan häst! men vill ju tävla dressyr och borde börja gå över till det.... ???

Sv: Vad hade ni gjort? (bett)

Varför ligger denna tråd här? Borde inte den ligga i dressyr?

Det är bara att träna på..

hm.. låter knepigt

men träna myyycket lösgörande, hon kanske spänner sig med vanligt bett? men är pelhamsbettet ett rakt (med el utan gummi). Testa då ett vanligt rakt bett, hon kanske trivs bättre på det, sen försöka göra en övergång med de till ett delat tränsbett.

bara ett tips :idea:

Min häst är likadan. Hon går jättefint på tvådelat pelham, jobbar bra och är urtrevlig att rida. Jag har ett tränsbett med EXAKT (skickat efter exakt lika pga att hon går så bra på pelhamet) samma mundel och det funkar inte. Hon går emot och blir urtrist att rida, vill inte jobba alls. Det är som två helt skilda hästar. Hon verkar helt enkelt föredra pelhamet så nu rider jag alltid på det. Vet inte hur jag ska göra om jag ska tävla, men den dagen den sorgen.
Känns inte som att det är någon idé att våldföra mej på henne med tränsbettet utan tänkte prova igen lite längre fram om det funkar.

hm, problemet är att jag redan testat rakt tränsbett...

Vad tycker dina tränare då?
Fråga om dom har några tips eller förslag på hur du ska göra.
ALLA hästar kan gå i form med tränsbett.Vägen dit är dock olika lång...

eftersom du vill tävla gäller det att hitta ett godkänt bett som hästen trivs med så att er kommunikation fungerar. Har du provat med ett oledat tränsbett? jag vet att det inte är godkänt för tävling, men det kan vara ett steg på vägen mot ett ledat bett. Det finns också 3 delade bett som inte har så stor rörlighet. Ett sånt kanske passar bättre? Prova dig igenom olika sorter. tillslut hittar du något som hästen fungerar bättre med och därifrån kan ni utvecklas. När er kommunikation fungerar bra kan du säkert stoppa nästan vilket bett som helst i hästens mun. Troligtvis trivs hästen också bra på kandar när ni kommer upp i de klasserna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?