Vad ha med till mäklaren vid överlämnade av sålt hus?

Pudlan

Trådstartare
Vad ska man ta med till mäklaren när vi lämnar nycklar hus papper, garani kvitto till nya ägaren?

Ska man ta med kvitton på renoveringar, fiber ansluting, har ett skuldbrev/revärs topplån som är privat lån. När löses lån o liknande in?
Har inte fått någon som hällst infornation från mäklaren.

Mycket tacksam för svar om någon på Buke vet.
 
Vad ska man ta med till mäklaren när vi lämnar nycklar hus papper, garani kvitto till nya ägaren?

Ska man ta med kvitton på renoveringar, fiber ansluting, har ett skuldbrev/revärs topplån som är privat lån. När löses lån o liknande in?
Har inte fått någon som hällst infornation från mäklaren.

Mycket tacksam för svar om någon på Buke vet.
Det där är ju en av anledningarna till att man betalar mäklaren.... Jag hade kontaktat mäklaren och ställt de frågorna, inlösen av lån är tex en av de saker som hen ska sköta.
 
Jag tycker inte du ska lämna över orginal på dina papper. I sådant fall dra kopior och lämna sedan dem.
Skriver under på ovan, vänd dig till din mäklare. Mäklaren har tagit betalt för att genomföra köpet, denne skall guida dig genom köpets alla frågor.
 
Men hjälp?
Jag har sålt och jag har köpt.
Inte vid något fall har jag lämnat över några dokument till köparen.

Renoveringskvitton är det väl bara du som har behov av för att kunna påverka vinstskatten.
Jag kan heller inte se vad dina privata skulder har för relevans för köparen. Ni ska inte gifta er, bara byta ägare på en fastighet?

När jag sålt har jag bara haft nyckel och min legitimation med till mäklaren.
När jag köpte skiedde allt på min banks kontor. De skötte rubbet med lånen. Dvs löste säljarens.

Du ska inte behöva bry dig om i stort sett något alls. Det sköter mäklaren.
 
Vad ska man ta med till mäklaren när vi lämnar nycklar hus papper, garani kvitto till nya ägaren?

Ska man ta med kvitton på renoveringar, fiber ansluting, har ett skuldbrev/revärs topplån som är privat lån. När löses lån o liknande in?
Har inte fått någon som hällst infornation från mäklaren.

Mycket tacksam för svar om någon på Buke vet.

Du behåller pappren, och skulle det uppstå en gigantisk vattenläcka så kan du ex visa att du har anlitat auktoriserade fackmän. Samma med el osv. Dina kvitton är din försäkring om det uppstår konflikt.
 
Vad ska man ta med till mäklaren när vi lämnar nycklar hus papper, garani kvitto till nya ägaren?

Ska man ta med kvitton på renoveringar, fiber ansluting, har ett skuldbrev/revärs topplån som är privat lån. När löses lån o liknande in?
Har inte fått någon som hällst infornation från mäklaren.

Mycket tacksam för svar om någon på Buke vet.

Tack för svar!
Vi har använt oss av en stor känd mäklsrbyrå för att vi skulle få hjälp o o formation vid försäljningen. Mäklare fått betalt i och med förskottet sattes in och vi har inte någon gång känt att vi fått bra info mer än när han jobbade för att få säljuppdraget.
Det är ändå nära hundratusen denna tagit för att sälja vår fastighet.

Vi kommer att klaga för mycket av det vi sagt ex att vi städar inte mer.
Huset var kliniskt rent inför visning struntade mäklaren i och säger vid kontraktskrivning vilken städfirma tar ni in?
Ett uthus har gammla saker och det har vi sagt kommer vara kvar och mäklare -uthus skallvara väl röjda.
Hen lovade köparen att min byggbod/byssa som jag har hö i ska stå kvar fast vi sagt att den ska flyttas. Vi vsr tvungna att förbereda ditvi skulle flytta den, där den skulle stå.
Eller så får köparen betala50 000kr för den för den är renoverad i topp skick på alla vis.
Med fasad, tillläggsidolerad, nytt tak, nytt golv nya väggar och fina treglas fönster. Fick inte en spän.
Står nu med hö i transporten och hästgrejjor i en carport. Vilket inte funkar så länge till.
Då vi lånar en mindre mindre boende tills vi hittat annat.

Den mäklarfirman kommer vi inte använda någon mer gång. Ej heller banken då vår bank kontakt varit på utbildning i treveckor och kan erbjuda tid i slutet av november.
 
Tack för svar!
Vi har använt oss av en stor känd mäklsrbyrå för att vi skulle få hjälp o o formation vid försäljningen. Mäklare fått betalt i och med förskottet sattes in och vi har inte någon gång känt att vi fått bra info mer än när han jobbade för att få säljuppdraget.
Det är ändå nära hundratusen denna tagit för att sälja vår fastighet.

Vi kommer att klaga för mycket av det vi sagt ex att vi städar inte mer.
Huset var kliniskt rent inför visning struntade mäklaren i och säger vid kontraktskrivning vilken städfirma tar ni in?
Ett uthus har gammla saker och det har vi sagt kommer vara kvar och mäklare -uthus skallvara väl röjda.
Hen lovade köparen att min byggbod/byssa som jag har hö i ska stå kvar fast vi sagt att den ska flyttas. Vi vsr tvungna att förbereda ditvi skulle flytta den, där den skulle stå.
Eller så får köparen betala50 000kr för den för den är renoverad i topp skick på alla vis.
Med fasad, tillläggsidolerad, nytt tak, nytt golv nya väggar och fina treglas fönster. Fick inte en spän.
Står nu med hö i transporten och hästgrejjor i en carport. Vilket inte funkar så länge till.
Då vi lånar en mindre mindre boende tills vi hittat annat.

Den mäklarfirman kommer vi inte använda någon mer gång. Ej heller banken då vår bank kontakt varit på utbildning i treveckor och kan erbjuda tid i slutet av november.
Jag har alltid fått standardiserad skriftlig information inför en försäljning. I den står det hur hela försäljningen går till steg för steg och vad som förväntas av mig om säljare eller köpare. Har ni inte fått något sådant? Om inte måste ni ställa frågor! Jag hade i ditt ställe ringt direkt till mäklaren istället för att fråga på ett internetforum.

Beträffande städning förstår jag inte riktigt vad du skriver här ovan, men det är ju brukligt att flyttstäda (står väl till och med i standardkontrakt?), vilket ju inte alls samma sak som att städa inför visning. Har ni städat väl inför visning har ni troligtvis inte så mycket arbete framför er med flyttstädningen.
 
Tack för svar!
Vi har använt oss av en stor känd mäklsrbyrå för att vi skulle få hjälp o o formation vid försäljningen. Mäklare fått betalt i och med förskottet sattes in och vi har inte någon gång känt att vi fått bra info mer än när han jobbade för att få säljuppdraget.
Det är ändå nära hundratusen denna tagit för att sälja vår fastighet.

Vi kommer att klaga för mycket av det vi sagt ex att vi städar inte mer.
Huset var kliniskt rent inför visning struntade mäklaren i och säger vid kontraktskrivning vilken städfirma tar ni in?
Ett uthus har gammla saker och det har vi sagt kommer vara kvar och mäklare -uthus skallvara väl röjda.
Hen lovade köparen att min byggbod/byssa som jag har hö i ska stå kvar fast vi sagt att den ska flyttas. Vi vsr tvungna att förbereda ditvi skulle flytta den, där den skulle stå.
Eller så får köparen betala50 000kr för den för den är renoverad i topp skick på alla vis.
Med fasad, tillläggsidolerad, nytt tak, nytt golv nya väggar och fina treglas fönster. Fick inte en spän.
Står nu med hö i transporten och hästgrejjor i en carport. Vilket inte funkar så länge till.
Då vi lånar en mindre mindre boende tills vi hittat annat.

Den mäklarfirman kommer vi inte använda någon mer gång. Ej heller banken då vår bank kontakt varit på utbildning i treveckor och kan erbjuda tid i slutet av november.

Självklart ska huset städas inför överlåtelsen. Om det är städat på visningen däremot är ju mest upp till dig.

Självklart ska uthus vara väl röjda och rensade på saker om ni inte har kommit överens om annat.

En byggbod är fastighetstillbehör och ingår i köpet om det inte avtalats om annat. Då ska det tydligt stå i prospekt, avtal m.m.
 
Det låter som de är en räcka av missförstånd här?

Städning t.ex. Det är självklart för mig att ett hus ska vara flyttstädat.
Samma med byggboden som ingår i köpet om ni inte skriftligt avtalat annat. Uthusen ska väl vara röjda - att det står saker kvar är inte samma sak. Skräp tar man bort!

Muntliga överenskommelser är föga värda när det kommer till affärer i den storleksklassen.

Vad ni sagt är inte så viktigt.
Det som är viktigt och som gäller, är det som finns skriftligt.
 
Jag uppfattar det som att TS sagt att hon vill sälja med villkoren A och B (vad som ska lämnas eller inte ingå).
Men att mäklaren sedan har använt ett kontrakt med andra vilkor än de som TS bett om (& gett spekulanterna fel info om TS önskemål/avtalskrav?).

Utan att det skett tillräcklig kommunikation med TS att han gjort så. Vilket resulterat i en situation där hon blivit bunden av villkor som hon inte ville ha. Och trodde mäklaren skulle ordna detta åt henne så det blev rätt.
 
Jag uppfattar det som att TS sagt att hon vill sälja med villkoren A och B (vad som ska lämnas eller inte ingå).
Men att mäklaren sedan har använt ett kontrakt med andra vilkor än de som TS bett om (& gett spekulanterna fel info om TS önskemål/avtalskrav?).

Utan att det skett tillräcklig kommunikation med TS att han gjort så. Vilket resulterat i en situation där hon blivit bunden av villkor som hon inte ville ha. Och trodde mäklaren skulle ordna detta åt henne så det blev rätt.
Ja, så tolkade jag det också. Det måste väl finnas någonstans att vända sig om man inte är nöjd med sin mäklare? Typ något mäklarförbund eller så?
 
Ja, så tolkade jag det också. Det måste väl finnas någonstans att vända sig om man inte är nöjd med sin mäklare? Typ något mäklarförbund eller så?
Ja, man kan anmäla mäklaren till mäklarsamfundet. När jag köpte en gård för länge sedan hade mäklaren sagt olika saker till mig och säljaren, vilket gjorde att det blev rätt dålig stämning vid överlåtelsen. Säljaren och jag pratade på telefon på kvällen och konstaterade att det var mäklaren som schabblat. Då det var jag som förlorat på missförståndet ringde jag mäklaren och berättade att säljaren och jag pratat och konstaterat att det var mäklaren som sagt olika till oss båda, och att jag förväntade mig en lösning - annars skulle jag kontakta mäklarsamfundet. Mäklaren valde att ersätta mig.
 
Ja, så tolkade jag det också. Det måste väl finnas någonstans att vända sig om man inte är nöjd med sin mäklare? Typ något mäklarförbund eller så?
https://www.frn.se/ Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) är en branschnämnd som främst prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Tvisten kan gälla ett krav på skadestånd eller nedsättning av provisionen.
http://www.fmi.se/anmalan Fastighetsmäklarinspektionen (myndighetstillsyn)
 
Har jag fattat rätt så städade TS till visningen och anser att der räcker som flyttstäd.
Vilket normalt ju inte är fallet.
Möjligen kanske TS redan hade flyttat vid visningen och huset var tömt? Då skulle man kanske kunna tänka sig att THE städning gjordes. Annars fattar inte jag heller.
 
Spinner vidare på din tanke @mandalaki ...jag vill minnas att jag har sett att mäklare har skrivit att fastigheten kommer inte städas mer. Men då har också fastigheten mer eller mindre varit tom vid visning.
 

Liknande trådar

Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 587
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp