Vad göra?

A

aprillan

Min häst är ganska känslig när det blåser=/ Hon ställer sej o stampar på platsen och vill sticka. Vad är det bästa att göra vid ett sådant tillfälle? Hur brukar du göra när din häst blir så?

Sv: Vad göra?

Försök att vara lite "före" pållan, om du vet att hon kommer att reagera så gör tex. en volt eller ett par steg skänkelvikning, då kanske hon inte koncentrerar sig lika mkt på blåsten.
En sak som är viktig att tänka på är att vissa hästar stressar upp sig ännu mera om man håller på och klappar på dem och säger "såå ja, luugn" för då tycker de att något ÄR ju farligt om matte håller på så där :D Har inte varit med om just det med mina egna hästar men med andras. Jag brukar jag ha luva på mina när det blåser, Vilgot fullkomligt hatar blåst och Grynet är allmänt virrig :angel:

Var helt enkelt cool själv och försök att inte spänna dig för det känner hästar direkt ;) Lycka till och om du vill ha fler tips är det bara att säga till :D

Senast ändrad:

Jag skulle bara ta det lungt med hästen. Kanske finns det nån lugnare häst som kan göra er sällskap när ni rider ut. Hjälper inte detta kanske du kan börja ta promenader varvat med uteritter med henne varje dag och berömma henne oavsätt om det blåser eller ej, när hon är avspänd. Exponering är bra. Hon lär sig att blåst inte är nåt farligt. Var bara avslappnad och ha kul med din häst! Lycka till.

Min häst är ganska känslig när det blåser=/ Hon ställer sej o stampar på platsen och vill sticka. Vad är det bästa att göra vid ett sådant tillfälle? Hur brukar du göra när din häst blir så?

Stoppa rejäla bomullstussar i öronen på hästen, kan hjälpa.

Försök att jobba henne och få henne att koncentrera sig enbart på dig. Att klappa, berömma och så tycker jag inte funkar på hästar som är rädda för saker i alla fall. Då är det lätt att förstärka ängslan hos hästen! Det är bättre att kräva mer koncentration en bit...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka