Vad göra??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tingan00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 755
T

tingan00

Har ett litet bekymmer.Vi har fått två nya hästar till stallet varav den ena är vallack.Detta gjorde så att mitt lilla sto blev lite kär och satte igång att brunsta vilket då ledde till att en utav de andra vallackarna försöker att betäcka henne.Denna vallack är 175 i manke och har fyra brodd och mitt sto är 149 i manke.
Har ej märkt att hon har ont eller så men igår när hon hade haft täcke på(går utan täcke normalt)så var det helt sönderrivet och en bit satt i hans brodd fram.
Är orolig över om han kan riva upp henne med brodden.Är det någon som har någon erfarenhet an sådant:confused:

Sv: Vad göra??

Han har nog bara fastnat i täcket.

Men för övrigt borde du nog skilja dem åt så länge hon är brunstig. Det är farligt och medför stora skaderisker för både stoet och vallacken.
Jag hade inte låtit dem gå i samma hage.

Immer

Sära på dom!
Ditt sto (och valacken med) kan skada sig, och ditt sto kan få infektioner i livmodern om han betäcker!

Senast ändrad:

Sära på dom!
Ditt sto (och valacken med) kan skada sig, och ditt sto kan få infektioner i livmodern om han betäcker!

Även valacken kan få problem om det gått så långt att stoet har fått infektion och han fortsätter att betäcka:crazy:

Har ett litet bekymmer.Vi har fått två nya hästar till stallet varav den ena är vallack.Detta gjorde så att mitt lilla sto blev lite kär och satte igång att brunsta vilket då ledde till att en utav de andra vallackarna försöker att betäcka henne.Denna vallack är 175 i manke och har fyra brodd och mitt sto är 149 i manke.
Har ej märkt att hon har ont eller så men igår när hon hade haft täcke på(går utan täcke normalt)så var det helt sönderrivet och en bit satt i hans brodd fram.
Är orolig över om han kan riva upp henne med brodden.Är det någon som har någon erfarenhet an sådant:confused:

SÄRA SÄRA på dom :cool: Det kan bli riktigt farligt för både sto och valack

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 778
Hästvård Idag hände något riktigt otäckt, och det kändes som att en kär vän skulle lämna oss. Min vän M släppte ut sina tre hästar idag, de...
Svar
19
· Visningar
2 961
Senast: Agrimonia
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 389
Senast: Tarantino
·
Träning VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail. Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst...
2
Svar
31
· Visningar
5 298
Senast: Bonnielove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna