Vad göra??

Boll

Trådstartare
Jag kanske är överdrivet pedantisk, men jag tycker att hästen ska ha det så rent i sin box att jag själv ska kunna tänka mig att lägga mig ner i boxen. Pålle har ju liksom inget val och är beroende av oss människor.
Nu är det en i stallet som mockar bedrövligt illa åt sin häst. Spånet är mörkbrunt, med lite ljusare i översta lagret.
Det är massor med kiss i botten och pluttar inblandat i spånet överallt.
Kan tillägga att detta inte är en anlagd bädd. Hon lägger inte i kalk eller dylikt.
I mitt tycke är detta ett problem som faktiskt rör hela stallet, eftersom det bildas ångor som är giftiga.
I staller bor en förutom denna häst, en hosthäst, en häst som har känsliga luftrör, min häst som inte hostar (och som jag vill sa fortsätta med det) och min unghäst som står bredvid denna häst och har sitt hö precis andra sidan väggen från denna pissbädd. Finns tyvärr ingen annan bra plats att lägga höet på utan att det ska vara ivägen vid insläpp.
Hur gör man för att ta upp detta utan att förstöra stämningen i stallet.
Personen i fråga är en erfaren hästmänniska och jag kan inte tänka mig att hon inte vet bättre. Jag tror enbart att det handlar om lätja...:crazy:
Eller överdriver jag??
Snälla hjälp mig. Jag vill inte ha det såhär men jag vill heller inte orsaka dålig stämning i stallet...

// Anna

// Anna

Sv: Vad göra??

Be henne köpa Stallosan på Granngården, tar bort dålig lukt, ammoniakdoft. Kanske hon förstår vinken då:angel:

Ja, ett bra förslag, men hur gör man det utan att trampa på tårna???
// Anna

Vi hade en hyresgäst som mockade bedrövligt förut, halmen var sur och det luktade förjävligt. Vi bad perosnen i fråga att mocka ur boxen och lägga in ny halm, denna gång med spån eller torv under för att kisset skulle kunna sugas upp. Och i fortsättningen ville vi att h*n mockade bättre. Det var ju för allas skull, luften i stallet blir dålig annars. Kanske trampade på tårna, men i vårt stall gäller våra regler, och nu är det bättre.

Säg att du tycker att det börjat lukta väldigt starkt av ammoniak och att stallmiljön blivit sämre på sista tiden, så att VI ALLA måste tänka på att mocka ordentligt.

Det var en bra idé. Då blir ingen ensam utpekad, och den "skyldiga" bättrar sig förhoppningsvis.

Jag tycker det är jobbigt att trampa på tårna, kanske är jag feg. Men det är ju rätt att våra regler ska gälla i vårt stall.
Och det är ju viktigt för allas hästar att stallmiljön är bra.

/ Anna

hej jag vet hur träligt det är att säga åt nån i stallet.. jag har själv varit med om det, men jag brukar typ smyga fram det, säger typ; oj! vad starkt det luktar i boxen! har spånet tagit slut? eller; halmen suger ju inte up kisset så bra, osv..:angel:

du verkar kanske litte pedantisk, men det är ju inget som skadar..
jag skulle alldrig kunna lämna några "kuller" kvar i boxen..:)

har en liten fråga själv.. vad gör kalket och hur mycket ska man strö på?

Det bästa brukar vara att vara tydlig. Att vänligt men bestämt säga vad man tycker.
En slarvigt mockad box skadar grannarna också, det begriper vem som helst.
Jag hade sagt till henne att ni andra vill att hon mockar ordentligt för alla hästarnas skull. Föreslå annars höjd hyra mot att du mockar åt henne, om det är ditt stall. Är det inte ditt stall så ge henne en chans att bättra sig och tar hon inte den så tar du upp saken med stallägaren.

Jag skulle faktiskt ta & säga "jag ser att det börjar bli dags att skotta ur boxen" åt människan.
Då kanske denna fattar vinken utan att bli alltför sur, men annars får man ta ett samtal, kanske med alla medlemmar så hon inte känner sig utpekad, & exempelvis påminna om att det är viktigt med ren luft i stallet & att det önskas att alla medlemmar mockar sina boxar ordentligt.
Jag tycker personligen inte att en häst dör om det ligger ngn plopp nånstans, men när när det börjar bli skitigt, tex av slarvmockning , kvar bajs över hela boxen samt att detta gör luften sämre så är det dags att göra ngt.

I vårt stall har vi med jämna mellanrum, typ 2 ggr per termin, stallmöte. Då är det punkter som alla har fått skriva upp i förväg som tas upp, även uppläxning/påminnelser om mockning av ridbanan och annat som kommer upp. Kanske det är ett bra forum att säga en sån här sak allmänt hållet då.

Säg att du tycker att det börjat lukta väldigt starkt av ammoniak och att stallmiljön blivit sämre på sista tiden, så att VI ALLA måste tänka på att mocka ordentligt.

Tyvärr fungerar den taktiken sällan då alla tänker 'jag det kan ju inte gälla mig för jag gör ingenting fel' istället för att alla skärper sig.

Då tycker jag det är bättre att säga det till den berörda personen direkt. Sånt där "någon"-snack har en förmåga att skapa dålig stämning.

I vårat stall fungerar det jättebra. Vi pekar sällan eller jag kan nog säga aldrig ut någon enskild person. Utan det är allas ansvar att se till att vi sköter oss bra.

Jag kanske är överdrivet pedantisk, men jag tycker att hästen ska ha det så rent i sin box att jag själv ska kunna tänka mig att lägga mig ner i boxen. Pålle har ju liksom inget val och är beroende av oss människor.
Nu är det en i stallet som mockar bedrövligt illa åt sin häst. Spånet är mörkbrunt, med lite ljusare i översta lagret.
Det är massor med kiss i botten och pluttar inblandat i spånet överallt.
Kan tillägga att detta inte är en anlagd bädd. Hon lägger inte i kalk eller dylikt.
I mitt tycke är detta ett problem som faktiskt rör hela stallet, eftersom det bildas ångor som är giftiga.
I staller bor en förutom denna häst, en hosthäst, en häst som har känsliga luftrör, min häst som inte hostar (och som jag vill sa fortsätta med det) och min unghäst som står bredvid denna häst och har sitt hö precis andra sidan väggen från denna pissbädd. Finns tyvärr ingen annan bra plats att lägga höet på utan att det ska vara ivägen vid insläpp.
Hur gör man för att ta upp detta utan att förstöra stämningen i stallet.
Personen i fråga är en erfaren hästmänniska och jag kan inte tänka mig att hon inte vet bättre. Jag tror enbart att det handlar om lätja...:crazy:
Eller överdriver jag??
Snälla hjälp mig. Jag vill inte ha det såhär men jag vill heller inte orsaka dålig stämning i stallet...

// Anna

// Anna

Du är precis som mig, pedentisk.. Precis så brukar jag också tänka, att jag skulle kunna sova i boxen.. :crazy:

Om ngn annan vill göra en god gärning och mockar en box åt mig vet jag lixom inte vad ska ska göra, tkr så synd om hästen, samtidigt är det lite väl "oartigt att börja mocka om.. :o Får helt enkelt inte bry mig så mkt.. :S

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 448
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 108
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 748
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar