Vad göra?

F

Frazzin

Ja vad ska man göra när hästen min krullar ihop nacken när man travar (travare) och jätte gärna vill springa på fortare..? blir ju svårt att få stopp på henne när hon gör så..

Sv: Vad göra?

Vad gör hästen om du släpper på handen?
Drar iväg?

Gör den alltid detta eller är det vid vissa tillfällen?
Vad har du för bett?

släpper jag springer hon i väg ja..
rider på hackamore då hon inte lyssnar på bett.

glömde svara på en fråga..
hon gör inte alltid så här men nästan vid varje ridtur..

Hmm......låt mig fundera lite.
Har hon alltid gjort så här..även då du provat med bett i munnen?

Skulle vara intressant och höra om Mirre också rider på hackakmore.

Jag har sett hästar som ridits på hackamore med samma problem...kan det vara så att det kan vara orsaken?

Vi ska se..jag ska försöka skriva ner min tanke.....;)

Hackamoret har ju skänklar vilket gör att man bör vara lätt i handen.
Ett tag i tygeln ger ju ett tryck över nosryggen vilket ibland (eller alltid kanske?) gör så att hästen drar in huvudet/nosen.
Hästar som vill slippa undan arbete eller inte rids in i form riktigt kan "knäcka av" i nacken och iom det sänker ryggen.
En pigg häst (ofta bland travare) kör upp huvudet, sänker ryggen och breddar gärna mer i bak när de har bett i munnen.
Jag kan tänka mig att med ett hackamore så gör de allt detta men drar in nosen i stället och knäcker av i en hög form.

Jag kan vara fel ute för jag har aldrig ridit med hackamore själv men en tanke jag fick i alla fall...

Var ett tag sen jag red med bett men kan göra det i morgon så ska jag se om hon gör samma sak. men hon har alltid gjort så här med hacket..
Vist ska väl säga jag är väl inte värdens duktigaste ryttare.. kan inte mycket inom dressyr har lär mig det mästa själv.. Får kanske börja ta lite lektioner :angel:
Men jag skriver här i morrn igen efter jag ridit med bett :)

Prova med bettet och jag läser gärna om hur det gick.
Om hästen knäcker av med bett i munnen så kan den dra in nosen också men inte riktigt lika mycket kanske.

Eftersom jag inte vet hur kunnig du är så undrar jag om du vet det här med att rida i form osv?
Om du vet det så känner du ju också att hästen välver upp ryggen när det går i rätt form...Om hästen inte höjer ryggen och ändå går med indragen nos så har den antagligen "knäckt av"...vill undkomma bettets/hackamorets inverkan.

Hacket har den inverkan på vissa hästar, iaf av min erfarenhet av att rida med det på travare...
Prova rida på bett igen och se hur det funkar.. annars om han ej trivs med bett finns det ju andra bettlösa alternativ som Sidepull mm.

Ett hackamore är ju ett skapt redskap, man ska gärna vara van att rida med hävstångsteffect för det är det de blir med hacket.
Man ska rida med långa tyglar på det...

//Mimmi

Sväng? Försök på hästen att flytta sig i sidled eller kanske i en öppna tex? Försök att lätta i handen när du fått koll på den där. Travtränade hästar brukar bli hetare om de får en hand att "ligga på".
Låt den inte bli för rak och passa så att den inte smygökar tempot tills du helt plötsligt minst kontrollen. Träna övergångar och skolorna. Var konsekvent

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Om jag har hackamore på min (iaf innan) så gör hon så. HAr inte testat alls på flera år nu :)

Jag är alltså inte helt ute och cyklar då?

Skulle vara intressant och veta om min teori är något så när åt rätt håll...särskilt eftersom jag aldrig själv ridit på hack men kan i mitt inre tänkande tänka att det kan vara så.

Kan det vara så att man lättare på ett hack riskerar att få en statiskt tryck framtill.. och travhästar vill gärna springa på snabbare och snabbare om de erbjuds ett tryck/stöd framtill??

Nirak

Ja..jag skulle nog kanske kunna tänka mig det, ett mera statiskt tryck framtill....ungefär som ett stångbett skulle kunna bli i fel händer.
Man känner ju inte nåt sug i ett hack och det är ju detsamma med stång egentligen...man måste nog vara väl medveten under hela ridningen vad man har i handen........vilket jag misstänker kan vara svårt för de mer oerfarna.
Nu inte menat att ni som rider på hack är oerfarna.....det var inte alls så jag menade.

Kan ju också kanske vara så ..som med en del hästar och bett...att hästen blir van vid det här trycket och behöver mer och mer tryck längre fram...men då är det ju att föredra att byta till nåt annat...som inverkar nån annanstans.

Senast ändrad:

Man ska rida med långa tyglar på det...

:confused:

Min häst funkar endast på hack och jag rider dressyr med korta tyglar på det. Faktum är att min häst aldrig någonsin har krullat ihop sig med mig på ryggen och att han blir mer opåverkad av ett hack än ett vanligt tredelat, tvådelat eller rakt bett.
Men eftersom han ofta gapar med bett i munnen får han slippa det.

Ska man rida med korta tyglar med andra skarpare bett som t ex pelham och stång menar du?

Jag är alltså inte helt ute och cyklar då?

Skulle vara intressant och veta om min teori är något så när åt rätt håll...särskilt eftersom jag aldrig själv ridit på hack men kan i mitt inre tänkande tänka att det kan vara så.

Alltså min dam kom undan hacket genom att lägga pannan paralellt med marken. Då ger hacket inget längre för skänklarna pekar ju redan bakåt :D

Haha....ja..men det är kanske så då att hästarna kommer på detta...varpå ihop krullningen.

De är roliga de små liven....smarta som sjutton :D

Ja i hennes fall så är det så tror jag. Hon försöker komma på olika sätt att slippa beroende på bett eller annat :D Men tur hon är snäll iaf :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern