Vad göra?

Hedda_007

Trådstartare
Har en valack sedan åtta år. För en tid sedan släpptes han med ett sto han blev alldeles för kär i. Jag fick sära på dem men då blev han som tokig. Sprang i hagen, i boxen, taktade på stället i stallgången och när när vi red. Skrek och hade sig. Kände inte igen min vanligtvis så snälla och lugna häst. Efter några veckor blev han halt. Svullen i båda bakbenen. Åkte till vet som trodde det var överansträngning. Fick vila. Blev inte bra. Blev behandlad med kortison i baksensskidorna, mer vila men blev inte bra. Nu efter 4 månader är han fortfarande halt. Vet har gett upp och dömt ut honom. Jag vet inte hur jag ska göra. Han är ju röntgad och de hittar inga fel på honom, fast vi ser ju att han inte mår bra. Han har haft spatt i flera år men den ser fin ut på plåtarna. Vet tror inte det är den som spökar. Pållen är snart 17 år. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Har flyttat honom till ett annat stall så nu är han lugn när stoet inte är nära. Tycker bara inte det känns bra att slakta en häst när man inte hittar felet på honom. Men samtidigt har han ju varit halt i 4 månader. Om det är en överansträngning, hur lång tid brukar det ta innan det blir bra? Några råd? Hur skulle ni gjort.

Sv: Vad göra?

hej!
du kunde provat ge honom munkpeppar. de brukar dom lugna sig av.
han kanske har en hovböld? dom kan sitta djupt o dom kan vara halta väldigt länge o dom kan vara svåra att hitta.
men inte vet jag.

Sv: Vad göra?

Testade munkpeppar och han blev lugnare av det men inte tillräckligt så jag valde flytta honom till annat stall.hovslagaren och vet borde upptäckt om det var en hovböld. Nu är han lugn men halt. Utdömd men jag drar mig för det eftersom de inte hittar något fel på honom. Men vet inte heller hur länge jag ska vänta på att se om han blir bra. Han är ingen häst som trivs med att bara finnas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård